Samochody, które grają główne role w filmach, zazwyczaj obrastają kultem i odnoszą spektakularne sukcesy rynkowe - dlatego producenci tak bardzo zabiegają o umieszczenie swoich modeli w wysokobudżetowych produkcjach hollywoodzkiej Fabryki Snów. Zaprojektowany przez Giugiaro DMC-12, znany powszechnie po prostu jako DeLorean, stał się autem kultowym, ale zrobił widowiskową klapę, na co złożyły się m. in. takie czynniki, jak zapaść amerykańskiego rynku samochodowego na początku lat 80. minionego wieku czy problemy z dostawami komponentów i montażem (francuskie silniki, produkcja w Irlandii, sprzedaż w USA). Pomimo nowoczesnej konstrukcji, w której użyto np. włókna szklanego (podwozie) oraz nielakierowanej stali nierdzewnej (nadwozie), w ciągu niespełna dwóch lat wyprodukowano zaledwie 9200 egzemplarzy srebrzystych coupé z unoszonymi jak skrzydła drzwiami, w stylu legendarnego Mercedesa 300 SL. Ocenia się, że ok. 6500 sztuk jeździ do dziś, a raczej stoi w garażach kolekcjonerów i rzadko ogląda światło dnia.
W połowie lat 90. wszystko, co pozostało po DeLorean Motor Company, łącznie z prawami do nazwy, a nawet stylistyki logotypu, kupił pewien teksański biznesmen. W 2008 na rynek trafiły nowe-stare samochody, wykonane w 80% z oryginalnych, niewykorzystanych części, korzystające z pierwotnych numerów VIN. Trudno określić to mianem kontynuacji produkcji - mamy raczej do czynienia z kompletowaniem nieukończonych (z powodu bankructwa firmy Johna Z. DeLoreana) aut z pozostałych i zapasowych części. Na 2013 r. zapowiedziano kolejny rozdział sagi DMC-12, czyli pojawienie się wersji elektrycznej. Aby tak się stało, połączono siły z doświadczoną na polu bezemisyjnej motoryzacji firmą Epic EV, która przygotuje zespół napędowy i akumulatory. Zajmą one miejsce centralnie zamontowanej V-szóstki produkcji
Renault, która 30 lat temu nie była w stanie zapewnić DeLoreanowi osiągów, jakie obiecywała smukła, klinowata sylwetka. Według wczesnych zapowiedzi, najbardziej ekologiczny DMC-12 wszech czasów (może poza tym z drugiej i trzeciej części filmu, który miał reaktor napędzany odpadami z domowego śmietnika) ma szansę przy okazji stać się najszybszym - jego silnik ma rozwijać moc 260 KM (w latach 80., zależnie od rynku, oferował 130-150 KM) i rozpędzać auto do 200 km/h. Jak długo będzie można cieszyć się z jazdy (tzn. ile wyniesie zasięg), na razie nie wiadomo, ale łatwo się domyślić, że gdyby chcieć wykorzystać pełnię możliwości, po jakichś 45 minutach jazdy trzeba będzie zacząć się rozglądać za gniazdkiem. A może, jak w filmie, wystarczy rozłożyć maszt z piorunochronem podłączonym bezpośrednio do samochodu i poczekać na burzę?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl