Ekologiczna „taryfa” godzi w jednym nadwoziu najważniejsze zalety samochodów elektrycznych i spalinowych. Dysponuje pojemnym akumulatorem litowo-polimerowym oraz ogniwem paliwowym ze zbiornikiem na wodór, który można napełnić w ok. 5 minut. Jego objętość, w połączeniu z wydajnością baterii, gwarantuje zasięg 400 km bez konieczności uzupełniania zapasu „paliwa”. Prędkość maksymalną ograniczono do ok. 130 km/h, co w warunkach miejskich i tak pozostawia spory zapas.
Taksówki odpowiadają za znaczną część zanieczyszczeń obecnych w powietrzu angielskiej stolicy, ponieważ praktycznie wszystkie egzemplarze napędzane są silnikami Diesla, w których spalinach obecne są tlenki azotu i cząstki stałe - najbardziej agresywne składniki gazów wydechowych. Prototypowy egzemplarz wodorowy wydycha zaś jedynie parę wodną, będącą produktem ubocznym wytwarzania energii elektrycznej z wodoru. Niejako „przy okazji” wyraźnie spada poziom generowanego hałasu, bowiem charakterystyczny dla jednostek wysokoprężnych „klekot” ustępuje cichemu szumowi, który prawdopodobnie i tak zostanie zagłuszony przez odgłosy miasta.
Twórcy pojazdu (a wśród nich LTI, Intelligent Energy, TRW Conekt oraz Lotus Engineering) twierdzą, że cały wodorowo-elektryczny układ zasilania zaimplementowano bez szkody dla walorów użytkowych. Przestrzeń pasażerska i bagażowa pozostała nienaruszona, choć nie obyło się bez modyfikacji płyty podłogowej dokonanych przez producenta „samochodów-dawców”. Ponieważ w całe przedsięwzięcie zaangażowane są władze Londynu, ekologiczna „gablota” ma stać się czymś więcej niż ciekawym, lecz jednorazowym eksperymentem. Plan ogłoszony przy okazji prezentacji w stołecznym ratuszu (z udziałem wiceburmistrza Kita Malthouse’a, zarazem przewodniczącego stowarzyszenia London Hydrogen Partnership) zakłada wprowadzenie floty takich taksówek do służby w 2012 r., co zbiegnie się z organizowanymi wtedy nad Tamizą igrzyskami olimpijskimi. Nieco później, w roku 2020, wszystkie tego typu pojazdy w stolicy Zjednoczonego Królestwa mają być napędzane wodorem. Trzymamy kciuki za powodzenie tej inicjatywy - w końcu od jej właściwej realizacji zależy także jakość życia tysięcy londyńczyków z polskimi paszportami!
Przeczytaj także:
"Londyńskie" taksówki na CNG wkrótce w Warszawie
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl