Rozbudowany przydomek nowego auta, będącego zmodyfikowaną na panującą w koreańskiej firmie modłę wersją podstawowego i10, rozwija się w słowa Full Speed Electric Vehicle, co oznacza mniej więcej pojazd elektryczny rozwijający pełną prędkość. Takie oznaczenie ma zapewne odnosić się do faktu, że dotychczas samochody o napędzie elektrycznym były miejskimi „toczydełkami” niezdolnymi do złamania jakiegokolwiek ograniczenia prędkości. Koreańczycy nie zauważyli chyba jednak, że na rynku są już lub wkrótce będą takie bolidy na prąd jak Tesla Roadster czy Mercedes SLS AMG. Cóż, jakoś trzeba się wyróżnić z coraz gęstszego tłumu pojazdów nie emitujących spalin...
BlueOn obiecuje parametry adekwatne do swoich rozmiarów. Rozwijający 83 KM i 210 Nm silnik rozpędza go maksymalnie do 130 km/h (to jest ta „pełna prędkość”?), w tym do 100 km/h w czasie 13,1 s, a litowo-polimerowe akumulatory o pojemności 16,4 kWh pozwalają na jednym ładowaniu pokonać odległość 140 km. Gdy „paliwo” się wyczerpie, ponowne uzupełnienie jego poziomu w ogniwach trwa 6 godzin, przynajmniej w wypadku korzystania ze standardowego gniazdka domowego o napięciu 220-230 V. Podłączenie wtyczki małego Hyundaia do wydajniejszego, 380-woltowego źródła energii pozwala odzyskać 80% możliwości baterii w 25 minut.
Czytając dane techniczne można odnieść wrażenie, że pomimo wiele obiecującej nazwy zelektryfikowany i10 to „tylko” kolejny samochód karmiony elektronami zamiast oktanów, jakich dziś wiele. Jest jednak coś, co pozytywnie go wyróżnia, mianowicie zainstalowane w aucie urządzenie zwane Virtual Engine Sound System. Za tą skomplikowaną na pozór nazwą kryje się generator syntetycznego odgłosu pracy silnika, dzięki któremu piesi będą informowani o zbliżającym się pojeździe. I pomyśleć, że jeszcze niedawno całkowitą niemal bezgłośność elektrycznych automobili postrzegano jako jedną z ich największych zalet... Aby jednak BlueOn nie emitował nadmiernych ilości hałasu, VESS będzie prawdopodobnie - tak jak inne tego typu urządzenia - wysyłał odgłosy wyłącznie do przodu, przed jadącym z niską prędkością samochodem. Kierowca otrzyma zaś do dyspozycji układ telematyczny, informujący o lokalizacji najbliższej stacji ładowania.
Opracowany kosztem 40 mln wonów koreańskich (ponad 34 mln dolarów) samochód zostanie na początek wyprodukowany w liczącej 30 sztuk serii, którą producent rozdysponuje w ramach testów pomiędzy instytucje rządowe. Jeżeli program się powiedzie, do końca 2012 r. z taśm zjedzie kolejna, licząca w sumie 2500 egzemplarzy partia aut. Trudno nazwać to produkcją masową, co oznacza, że era spalinowego silnika tłokowego zakończy się nierychło.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl