23.02.2009

300000 hybryd od Hondy

Pamięta ktoś piosenkę „300 tysięcy gitar”? Taką samą liczbę osiągnęła właśnie sprzedaż hybrydowych modeli Hondy od momentu wprowadzenia ich na rynek prawie 10 lat temu. Wydaje się, że w kategoriach przemysłu motoryzacyjnego to niewiele, ale ta technologia to nie rock ’n’ roll i nadal czeka na pełny rozkwit zainteresowania kierowców.
REKLAMA
Insight '99HondaInsight '99
Honda Insight '09MototargetHonda Insight '09

Zaczęło się w listopadzie 1999 r. od modelu Insight, po którym najnowszy konkurent Priusa odziedziczył nazwę. Pionierski samochód odegrał epizodyczną rolę na rynku, ponieważ w dniu jego premiery zapotrzebowanie na alternatywne technologie napędu było raczej symboliczne. Poza tym, elektryczno-spalinowa Honda miała tylko dwoje drzwi i w porównaniu z hybrydową ikoną spod znaku Toyoty, dość konwencjonalną z wyglądu, prezentowała się bardzo futurystycznie, co też pewnie nie ułatwiło jej życia. Kolejne modele - Civic IMA oraz sprzedawany w Ameryce Północnej Accord Hybrid - były już bardziej „z tej ziemi”. Insight nowej generacji właśnie rusza na podbój świata, a producent ma wobec swojego nowego dziecka bardzo ambitne plany. Rocznie spodziewana jest sprzedaż na poziomie ok. 200 tys. egzemplarzy, z czego połowa w Ameryce Północnej, 60 tys. w samej Japonii i 30 tys. w Europie. Czyżby Amerykanie nagle stali się bardziej ekoświadomi od mieszkańców Starego Kontynentu?

CR-Z ConceptHondaCR-Z Concept

Technologia, której pierwszym owocem jest nowy Insight, zostanie wkrótce wykorzystana w kolejnych modelach Hondy. Pomimo plotek o zaniechaniu projektu małego sportowego auta o napędzie hybrydowym, firma ogłosiła, że w roku 2010 jednak wprowadzi je na rynek. Zapowiedzią tego nowego samochodu był koncepcyjny CR-Z, zaprezentowany w 2008 r. jako duchowy spadkobierca słynnego i kultowego dziś CRX-a z lat 80. i 90. XX w.

Hybrydy mają swoich fanów, nie brakuje im także przeciwników. Na pewno nie mają wielkich szans na powodzenie jako rozwiązanie problemów związanych z efektem cieplarnianym i niedoborem paliw kopalnych, a jednak jako środek prowadzący do ostatecznego celu mogą jeszcze swoje zdziałać. Jeśli wszystkie plany Japończyków się spełnią, kolejne okazje do świętowania produkcji 300 tys. hybryd mogą następować bardzo szybko po sobie...




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Honda



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.