Tylko benzyna
Samochód napędzany silnikiem benzynowym jest dużo lżejszy od napędzanego dieslem, dzięki czemu można znacznie łatwiej (bez przeciążania) zabudować na nim karetkę. Silnik benzynowy charakteryzuje się także dużo łatwiejszym rozruchem w okresie zimowym. Nie wymaga stosowania płynu AdBlue (niezbędnego w układach SCR diesli), który oprócz zwiększenie kosztów eksploatacji, sprawia także problemy zimą (niska temperatura krzepnięcia).
Ponadto silnik benzynowy znacznie szybciej się rozgrzewa, co przy specyfice eksploatacji karetek pogotowia, pracujących na krótkich odcinkach z dużym obciążeniem ma duże znaczenie dla trwałości jednostki napędowej i wartości zużycia paliwa.
Ważnym argumentem z serwisowego punktu widzenia jest fakt, że układ rozrządu benzynowej jednostki napędowej stosowanej w Sprinterze jest napędzany łańcuchem, znacznie bardziej trwałym w porównaniu z napędem paskiem zębatym. Producent określa trwałość łańcucha rozrządu na minimum 350 tys. km. Oznacza to niższe koszty obsługi samochodu związane z okresową wymianą napędu rozrządu. Samochód spędza w warsztacie mniej czasu.
Ponadto samochód wyposażony w silnik o zapłonie iskrowym (benzynowy) jest znacznie tańszy od napędzanego silnikiem Diesla. Dodatkową korzyścią ekonomiczną jest niewielka pojemność skokowa silników benzynowych, zmniejszająca, niezbędny do zapłacenia, podatek akcyzowy z 18,6% (w przypadku silników o pojemności powyżej 2 l) do 3,1% w przypadku benzynowych jednostek napędowych, które z reguły mają silniki poniżej 2 l np. doładowana jednostka napędowa 1,8 Mercedesa. Oznacza to, że cena brutto karetki z silnikiem benzynowym jest niższa od identycznego pojazdu z dieslowską jednostką napędową o ponad 50 tys. zł.
W tabeli poniżej przedstawiono symulację kosztów zakupu i eksploatacji karetek fińskiej firmy Profile Vehicles zabudowanych na bazie Mercedesa Sprintera w różnych wariantach układu napędowego.
Porównanie kosztów eksploatacji karetek firmy Profile Vehicles na bazie Mercedesów Sprinterów w różnych odmianach silnikowych (na podstawie danych firmy Profile Vehicles)
Samochód | Sprinter 316 benzyna | Sprinter 316 benzyna + LPG | Sprinter 316 CDI | Sprinter 319 CDI (V6) |
Cena pojazdu bazowego [zł] | 133014 | 133014 | 143866 | 153866 |
Koszty instalacji LPG do silnika Euro 6 [zł] | 0 | 10000 | 0 | 0 |
Cena zabudowy karetki (bez noszy i sprzętu medycznego) | 140000 | 140000 | 140000 | 140000 |
Razem ambulans bez podatków [zł] | 273014 | 283014 | 283866 | 293866 |
Podatek akcyzowy | 3,1% | 3,1% | 18,6% | 18,6% |
Cena brutto [zł] | 346217 | 358898 | 414098 | 428686 |
Koszt paliwa [zł/l] | 5,30 | 2,60 | 5,30 | 5,30 |
Zużycie paliwa [l/100 km] | 18 | 22 | 16 | 18 |
Koszt paliwa na 100 km [zł] | 95,40 | 57,20 | 84,80 | 95,40 |
Koszt paliwa w okresie 3 lat (roczny przebieg 50 tys. km) [zł] | 143100 | 85800 | 127200 | 143100 |
Łącznie: ceny zakupu + ceny paliwa (3 lata) | 489317 | 444698 | 541298 | 571786 |
Łącznie: ceny zakupu + ceny paliwa (5 lat) | 584717 | 501898 | 626098 | 667186 |
Z danych w tabeli, które uwzględniają koszty paliwa, jednoznacznie wynika, że niższe koszty eksploatacji samochodów z silnikami Diesla to mit, nie mający nic wspólnego z rzeczywistością. Koszty użytkowania pojazdów z silnikami benzynowymi są znacznie niższe. Jeszcze niższe koszty eksploatacji związane z paliwem oferują samochody napędzane LPG. Zatem zakup karetek napędzanych silnikami benzynowymi wydaje się najrozsądniejszym rozwiązaniem, bo zawsze można je zmniejszyć w jeszcze większym stopniu, wyposażając jednostkę napędową w gazowy układ zasilania (LPG).
A może od razu zainwestować w instalacje LPG do nowych karetek? Czekamy jak rozstrzygnie się przetarg na nowe karetki w Łodzi, mając nadzieję, że firmom uda się przygotować korzystną ofertę pojazdów zasilanych LPG i samochody te na stałe zagoszczą na ulicach naszego miasta.
Zobacz stronę producenta:
Prinswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl