Dajcie nam cokolwiek, byleby zawierało wodór, węgiel i azot (czyli nawet wodę i powietrze), a uzyskamy z tego energię i napędzimy pojazd – tak mogłoby brzmieć motto współczesnych inżynierów, szukających coraz to nowszych sposobów na zasilanie silnika o spalaniu wewnętrznym. Marangoni, na co dzień producent opon, ma już doświadczenia z alternatywnymi paliwami gazowymi – w 2011 r. Włosi zbudowali Range Rovera Evoque z instalacją hytanową (metanowo-wodorową), również jeżdżącego na czerwonych „laczkach”. Teraz, bazując na zdobywającym coraz większą popularnością małym coupé Toyoty, opracowanym wespół z Subaru, przygotowali kolejną ekologiczną propozycję, która przy okazji bardzo cieszy oko.
W samochodzie zamontowano instalację znanej w branży autogazu firmy Bigas, bardzo zresztą przypominającą system LPG. W miejscu koła zapasowego znalazł się toroidalny zbiornik, a pod maskę trafiły: sterownik elektroniczny, wtryskiwacze i reduktor ciśnienia. Podobnie jak gaz skroplony, również amoniak ma większą zawartość energii w jednostce masy niż benzyna, a produkować go można – ze względu na bardzo prosty skład chemiczny (NH3) – praktycznie ze wszystkiego. Użycie takiego paliwa pozwala praktycznie wyeliminować ze spalin cząstki stałe oraz ograniczyć emisję CO2, a jedyny problem to taki, że koszty wytwarzania amoniaku są porównywalne z kosztami uzyskania paliw konwencjonalnych, ropopochodnych, więc los niecodziennego rozwiązania wydaje się, niestety, przesądzony.
Już na pierwszy rzut oka widać, że twórcy Eco Explorera nie ograniczyli się do zmiany sposobu zasilania silnika. Jednostkę napędową i układ wydechowy zmodyfikowano tak, że teraz kierowca ma do dyspozycji 220 zamiast standardowych 200 KM (zarówno na amoniaku, jak i na benzynie), w czym udział mają m. in. nowy układ dolotowy oraz wydech ze stali nierdzewnej. Adekwatnie do osiągów, obniżono i utwardzono zawieszenie. Nadwozie zaś przestylizowano w firmie TRC Italia inspirując się Lexusem LFA oraz pomalowano gruboziarnistym lakierem metalizowanym, pokrytym przezroczystą powłoką ochronną. Obrazu całości dopełniają aplikacje z włókna węglowego, no i oczywiście niecodzienne opony Marangoni M-Power EvoRed nawleczone na 19-calowe obręcze Barracuda Karizzma. Kolor to zresztą niejedyny ich wyróżnik – „kapcie” wykonano w nowej technologii z użyciem polimerów i eksperymentalnych nanomateriałów, dzięki którym czerwień gumy to nie sztuka dla sztuki, ale efekt nowatorskiego podejścia, bowiem z procesu produkcji opon wyeliminowano sadzę.
Czy Toyota GT86-R po kuracji zaaplikowanej przez Marangoni ma szansę na jakąkolwiek karierę? Oferta tunerów dla japońskiego sportowca jest już dosyć bogata, ale jesteśmy pewni, że na kit do modernizacji nadwozia przygotowany przez TRC Italia też znaleźliby się chętni. Instalacji wtrysku amoniaku nie wróżymy wielkiego sukcesu, ale gdyby zamienić nietypowe paliwo na łatwiej dostępne, a oferujące podobne parametry i własności ekologiczne LPG, okaże się, że patrzymy na atrakcyjny wizualnie i przyjazny dla kieszeni samochód na co dzień i do okazjonalnej zabawy na torze. Takich aut napędzanych gazem nam trzeba!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl