Model wyposażony w nowatorską technologię wprowadzono na rynek w październiku 2006, bardziej jako nieśmiały eksperyment niż z zamiarem podbicia serc klientów. Tymczasem auto szybko zyskało pokaźną rzeszę zwolenników, sprzedając się w ilości 700 sztuk miesięcznie, a nie, jak zakładał producent, 200. Pod maską Sieny pracuje skromny silnik 1,4, któremu jest wszystko jedno, co dostanie „do picia”. Zwykła benzyna? Nie ma problemu! Brazylijska benzyna z 25-procentową domieszką alkoholu? W każdej chwili! Czysty alkohol? Jasne! Gaz ziemny? Delicje!
Pomimo takiej różnorodności, auto ma „tylko” 2 zbiorniki - tradycyjny bak na paliwo płynne (skoro auto może jeździć na benzynie lub alkoholu zmieszanych w dowolnych niemal proporcjach, kto by się kłopotał osobnym bakiem?) oraz umieszczone w bagażniku butle, mieszczące 6,5 m3 CNG. Co najciekawsze, to nie kierowca decyduje o wyborze źródła energii. Wyręcza go w tym opracowany przez Magneti Marelli komputer, na bieżąco dobierający najkorzystniejszy w danych warunkach surowiec, tak aby zawsze optymalnie godzić osiągi z oszczędnością. Na desce rozdzielczej nie ma więc żadnych dodatkowych przycisków ani przełączników - benzynowo-alkoholowo-gazowa „żonglerka” odbywa się w pełni automatycznie. Jedynie pomiędzy zegarami znalazła się lampka kontrolna, informująca o niskim poziomie gazu ziemnego w zbiorniku.
W konstrukcji całego samochodu dokonano pewnych modyfikacji, aby nie ucierpiały właściwości jezdne ani komfort „poczwórnej” Sieny. Zmieniono np. sprężyny i amortyzatory zawieszenia, hamulce oraz wzmocniono podłogę przestrzeni bagażowej. Zadbano również, by wersja Tetrafuel z jednakowo dobrymi wynikami jak model standardowy przeszła wymagane testy zderzeniowe i ogniowe. Dopływ gazu w razie wypadku jest odcinany, a na niebezpieczny wzrost ciśnienia system reaguje uwolnieniem CNG na zewnątrz poprzez specjalny zawór. Także warunki gwarancji nie odbiegają od tych, jakie obowiązują dla Sien jednopaliwowych.
Brazylia kojarzy nam się przede wszystkim jako kraj kontrastów i ogromnej nierówności społecznej - można tam być bogaczem lub żyć w skrajnej nędzy, ale rzadko znaleźć się gdzieś pomiędzy. A jednak to właśnie tam opracowuje się takie ciekawe samochody, co świadczy o wysokim poziomie świadomości ekonomiczno-ekologicznej. A u nas co? Nawet na rynku nowych samochodów na LPG „bryndza z mizerią”, co dopiero mówić o takich rarytasach, jak Tetrafuel. I kto tu jest „trzecim światem”?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl