Samochód Toyota Corolla 1.2 Turbo w wersji LPG pojawił się na rynku zgodnie z planami firmy Landi Renzo Polska, które sygnalizowaliśmy w artykule Jakość OEM na rynku wtórnym - Landirenzo dla...
Jest to kolejne opracowanie Landi Renzo w ramach programu współpracy z serwisami Toyoty na terenie Polski.
Obecnie oferowana Corolla (E210) jest już dwunastą generacją tego popularnego samochodu produkowanego od 1966 r. przez koncern Toyota. Jednym ze stosowanych w nim silników jest bardzo nowoczesna jednostka napędowa 1.2 Turbo (8NR-FTS), która debiutowała w 2015 r. w modelu Auris. Osiąga ona moc 116 KM przy 5 200 obr./min. oraz dysponuje momentem obrotowym o wartości 185 Nm, który jest dostępny już od 1 500 obr./min.
Silnik wyposażono we wszelkie atrybuty nowoczesnej techniki silnikowej odpowiadającej idei downsizingu, począwszy od pojemności skokowej, która wynosi 1196 cm³. Jest ona podzielona pomiędzy 4 cylindry (w układzie rzędowym), z których każdy ma wymiary 71,5 x 74,5 mm (średnica cylindra x skok tłoka).
Wysoki stopień sprężania 10,0:1, bezpośredni wtrysk benzyny (D4-T), turbodoładowanie z chłodzeniem powietrza doładowującego, system start & stop to kolejne atrybuty downsizingu zastosowane w jednostce napędowej Toyoty.
W układzie rozrządu zastosowano po 4 zawory w każdym cylindrze, które są uruchamiane za pośrednictwem 2 wałków rozrządu wyposażonych w system...
Jego działanie polega na takim sterowaniu otwieraniem i zamykaniem zaworów, by silnik mógł w pewnych zakresach pracy (przy bardzo małych obciążeniach pracować wg cyklu Atkinsona. Ogranicza on straty w suwie sprężania i zwiększa stopień sprężania, znacznie poprawiając sprawność silnika i ograniczając emisję szkodliwych składników spalin. W zakresie wyższych obciążeń rozrząd przesterowuje jednostkę napędową do pracy wg obiegu Otto, co zapewnia lepsze osiągi.
W klasycznym silniku o zapłonie iskrowym pracującym wg obiegu Otto objętość suwu sprężania i objętość suwu rozprężania są praktycznie identyczne (stopień sprężania i stopień rozprężania są także takie same). Każda próba zwiększenia stopnia rozprężania zwiększa również stopień sprężania, co z kolei pociąga za sobą możliwość występowania spalania stukowego.
Silnik 8NR-FTS pracujący w cyklu Atkinsona ma skrócony suw sprężania przy jednocześnie wydłużonym suwie rozprężania. Jest to możliwe dzięki utrzymywaniu otwartych zaworów dolotowych w początkowej fazie suwu sprężania (gdy tłok zmierza do górnego martwego położenia).
Umożliwia to przepływ powietrza do kolektora dolotowego i pozwala na zwiększenie otwarcia przepustnicy w warunkach częściowego obciążenia (zmniejsza się podciśnienie w kolektorze dolotowym).
Zamknięcie zaworów dolotowych zostało opóźnione do końca suwu rozprężania, zwiększając w ten sposób stopień rozprężania.
Rozdzielenie układu chłodzenia silnika od turbosprężarki i chłodnicy powietrza doładowującego zapewnia obniżenie temperatury powietrza dostarczanego do silnika, a zastosowanie wymiennika ciepła w układzie wylotowym obniża temperaturę spalin i zwiększa efektywność działania turbosprężarki.
Wszystkie te zabiegi spowodowały, że silnik ten ma niespotykanie wysoką sprawność cieplną na poziomie 36% podczas gdy sprawność klasycznych silników benzynowych z reguły nie przekracza 30%. Wysoka sprawność oznacza dla użytkownika skromne zapotrzebowanie na paliwo tej jednostki napędowej.
Zobaczcie jak silnik 1.2 Turbo dostosowuje się do zasilania LPG z wykorzystaniem dedykowanego zestawu montażowego Landirenzo.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl