Tym razem system zasilania gazowego BRC Sequent Maestro trafił pod maskę, sprowadzonego do Polski z rynku amerykańskiego, samochodu Volvo XC 60 z 2019 r.
Zastosowano w nim turbodoładowaną (pojedynczą turbosprężarką) jednostkę napędową o pojemności skokowej 1 969 cm³ zasilaną za pośrednictwem wtrysku benzyny realizowanego bezpośrednio do komór spalania (wtrysk bezpośredni).
Silnik (kod B4204T23) dysponuje mocą 254 KM (187 kW) przy 5 500 obr./min. oraz osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 350 Nm w zakresie prędkości obrotowych od 1 500 do 4 800 obr./min.
Silnik o takich parametrach został poddany konwersji na zasilanie LPG z wykorzystaniem systemu zasilania gazowego BRC Sequent Maestro.
Zastosowano, zamontowany w przestrzeni bagażnika zbiornik walcowy o średnicy 360 mm. Zbiornik ma długość 774 mm, co przy wspomnianej średnicy zapewnia możliwość zatankowania 56 l LPG.
Wygodny w użytkowaniu, pełny zawór tankowania LPG firmy Tomasetto zamontowano pod wspólną klapką (przy wlewie benzyny).
Pracą instalacji gazowej w tym silniku zawiaduje sterownik BRC Sequent Maestro / AFC-3.0 DI, który steruje pracą wtryskiwaczy gazowych oraz uruchamia wtryskiwacze benzynowe. Pracują one w bardzo ograniczonym zakresie, co skutkuje niskim udziałem benzyny w zużyciu paliwa przez silnik.
Za przygotowanie paliwa gazowego (zmianę stanu skupienia z ciekłego na gazowy) odpowiada reduktor elektroniczny eVP-500 (Electronic Variable Pressure) o imponującej wydajności pozwalającej na pokrycie zapotrzebowania na paliwo gazowe silników o mocach nawet do 500 KM. Reduktor ten jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym.
Odparowane LPG przepływa do filtra, w którym jest ono oczyszczane przed wejściem do listwy wtryskiwaczy zintegrowanej z czujnikiem ciśnienia i temperatury gazu. Zastosowano filtr fazy lotnej Type 94 z wkładem wykonanym z włókna szklanego, czyli najlepszego medium stosowanego do filtrowania LPG.
W prezentowanym Volvo zamontowano wtryskiwacze BRC IN03 MY09 Super MAX o wydajności 63 KM/cylinder, co z powodzeniem pokrywa zapotrzebowanie silnika na paliwo gazowe.
Klasyczny (okrągły) przełącznik gaz-benzyna stosowany w instalacjach BRC zamontowano przy panelu regulacji świateł.
W części wysokociśnieniowej instalacji gazowej, w której LPG występuje w stanie ciekłym zastosowano termoplastyczne przewody paliwowe.
Stosujemy z powodzeniem przewody termoplastyczne z uwagi na większy przekrój wewnętrzny i dużo łatwiejsze ich kształtowanie, co jest bardzo wygodne dla montażystów.
Instal Autogaz Poznań
Wedle opinii warsztatu Instal Autogaz Poznań, samochód Volvo XC 60 nie należy do najłatwiejszych w montażu.
Samochód nie należy do najłatwiejszych do montażu instalacji LPG ze względu na małą ilość miejsca pod maską i umiejscowienie sterownika benzynowego w lewym nadkolu. Jest po prostu bardziej pracochłonny w stosunku do innych pojazdów.
Instal Autogaz Poznań
W przypadku instalacji BRC Sequent Maestro nie można mówić o jej kalibracji po montażu, bo właściwie taka czynność w tym systemie zasilania gazowego nie jest wykonywana.
Kalibracja to gotowy soft, który pobiera się ze strony producenta i wgrywa po montażu do sterownika. Jeśli wszystko jest zamontowane zgodnie z dokumentacją to samochód praktycznie od razu działa.
Instal Autogaz Poznań
Według informacji uzyskanych od właściciela, samochód zużywał około 10 l benzyny na 100 km, co oznacza koszt 65,40 zł (cena litra benzyny - 6,54 zł wg notowania e-petrol z 30 listopada 2022 r.).
Po adaptacji na zasilanie gazowe silnik zużywa 11 l LPG i niecały 1 litr benzyny na 100 km (około 0,8 l), co oznacza koszt 37,90 zł (litr LPG kosztuje 2,97 zł wg notowania e-petrol z 30 listopada 2022 r.).
Volvo XC 60 z dwulitrowym silnikiem o mocy 254 KM jest tańsze w użytkowaniu na LPG o 27,50 zł na każdych 100 km (w porównaniu z użytkowaniem na benzynie), co po przejechaniu:
Właściciel opisywanego Volvo XC 60 od wielu lat użytkuje różne samochody zasilane LPG i bardzo chwali sobie to rozwiązanie, ponieważ przyczynia się ono do znacznego ograniczenia kosztów użytkowania.
Volvo XC 60 to mój kolejny samochód, który użytkuję na LPG, choć jest to pierwsze auto z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w którym mam gaz. Pojazd sprawuje się bardzo dobrze, zrobiłem na gazie około 2-3 tys. km. Notowane oszczędności są bardzo poważne. Samochód w cyklu mieszanym zużywa około 11 l LPG i niecały litr benzyny na 100 km. Eksploatacja w warunkach pozamiejskich skutkuje jeszcze niższym zużyciem paliwa (o około 10%).
Właściciel Volvo XC 60
Jako podsumowanie montażu instalacji LPG w samochodzie Volvo Volvo XC 60 niech posłuży wypowiedź przedstawiciela warsztatu Instal Autogaz, w którym dokonano adaptacji tego pojazdu.
Samochód jest bardzo wymagający z dużą ilością elektroniki, czujników, itp. Instalacja musi być dobrze dobrana i zamontowana, co wymaga dużego doświadczenia, posiadania odpowiednich umiejętności i stosownej wiedzy.
Instal Autogaz Poznań
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl