W ciągu 24 lat działalności firma Auto-Gaz Kobza zdobyła niezbędne doświadczenie, poparte licznymi szkoleniami pracowników. Lokuje to warsztat w czołówce działających w Radomiu firm zajmujących się instalacjami LPG. Auto-Gaz Kobza ma autoryzacje następujących marek instalacji gazowych: BRC, LANDI RENZO, Lovato, Palacar, Prins, STAG, Zavoli i Zenit.
Posiadane autoryzacje pozwalają na montaż instalacji LPG w szerokiej gamie pojazdów, wśród których trafiają się samochody niecodziennie widywane w warsztatach. W ostatnim czasie jednym z ciekawszych pojazdów poddanych konwersji na zasilanie gazowe w firmie Auto-Gaz Kobza był, wyprodukowany w 2014 r., Jeep Grand Cherokee 4 generacji z silnikiem 5.7 Hemi o mocy 352 KM (259 kW) przy 5200 obr./min., który rozwija imponujący moment obrotowy o wartości 520 Nm przy 4200 obr./min.
Hydrauliczne popychacze w silniku 5.7 Hemi mają możliwość wyłączania napędu zaworów w 4 cylindrach (1 i 4 oraz 6 i 7) dzięki zastosowaniu systemu MDS (Multi Displacement System). W ten sposób zmniejsza się zużycie paliwa i emisja szkodliwych składników spalin.
Nazwa silnika Hemi wywodzi się od zastosowanych w jego konstrukcji komór spalania (ang. hemispherical). Są to komory półkuliste, które swego czasu uchodziły za najbardziej optymalne. Zastosowanie komór półkulistych pozwala np. na zachowanie najmniejszej powierzchni ścianek przy możliwości zastosowania zaworów o największej średnicy oraz umieszczenie świecy zapłonowej w centralnej części komory.
Zapewnia to minimalne straty energii, efektywny zapłon i spalanie oraz dość dobrą wymianę ładunku w cylindrach. Dość dobrą ponieważ w silnikach z komorami półkulistymi można zastosować tylko po 2 zawory w każdym cylindrze.
Taki też układ rozrządu (z dwoma zaworami w każdym cylindrze) pracuje w silniku 5.7 Hemi (pojemność skokowa 5654 cm³) w Jeepie Grand Cherokee poddanym adaptacji na zasilanie LPG w firmie Auto-Gaz Kobza.
Silnik ten, jak każdy Hemi, jest zbudowany w widlastym układzie konstrukcyjnym (V8). Wspomniane 2 zawory w każdym cylindrze są napędzane z wałka rozrządu zamontowanego w kadłubie za pośrednictwem popychaczy i współpracujących z nimi długich drążków przenoszących ruch na dźwigienki otwierające zawory w obu głowicach silnika.
Wyposażona w w.w. rozwiązania jednostka napędowa otrzymała gazowy układ zasilania firmy BRC. Nad pracą całej instalacji czuwa sterownik BRC Sequent 32 OBD.
Za odparowanie ciekłego LPG i utrzymanie go pod odpowiednim ciśnieniem odpowiadają 2 reduktory-parowniki. Z uwagi na wysokie osiągi silnika 5.7 Hemi zastosowano największe z dostępnych w ofercie BRC reduktory Genius Max. Każdy z nich ma wydajność pokrywającą zapotrzebowanie na paliwo dla silników o mocach do 326 KM (240 kW). Dzięki temu silnik o mocy, przypomnijmy 352 KM, ma bardzo duży zapas wydajności układu paliwowego, co może być bardzo przydatne gdy zachodzi potrzeba gwałtownego wykorzystania pełni parametrów silnika.
Odparowane LPG jest dostarczane do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów za pośrednictwem dwóch 4-sekcyjnych listew wtryskowych z wtryskiwaczami BRC MY09 Supermax o wydajności pozwalającej na zasilanie silników osiągających moce rzędu 63 KM na cylinder. Zapas wydajności w stosunku do zapotrzebowania silnika na paliwo w przypadku wtryskiwaczy jest także bardzo duży.
Paliwo gazowe w stanie ciekłym jest przechowywane w zamontowanym we wnęce koła zapasowego toroidalnym zbiorniku o pojemności geometrycznej 88 l, który mieści ponad 70 l LPG. Zapewnia on dość dobry zasięg, biorąc pod uwagę wysoki apetyt silnika na paliwo i co najważniejsze w najmniejszym stopniu nie ogranicza walorów użytkowych przestrzeni bagażowej.
Wszystkie wysokociśnieniowe elementy gazowego układu zasilania, czyli takie, w których LPG znajduje się w stanie ciekłym są połączone za pomocą przewodów termoplastycznych. Według właściciela firmy są one znacznie łatwiejsze w montażu ("nie łamią się").
Wbrew pozorom konwersja na zasilanie LPG silnika Hemi w Jeepie Grand Cherokee jest stosunkowo łatwa. Jest bardzo dużo miejsca na wszystkie komponenty gazowego układu zasilania, można je ładnie wkomponować w komorę silnikową, nawet pomimo tego, że jest ich praktycznie 2 razy więcej niż w samochodach 4-cylindrowych. Jedyny minus tego montażu to czas. Dwukrotnie większa liczba części generuje dwukrotnie więcej czasu niezbędnego do ich zamontowania.
Łukasz Kobza, Auto-Gaz Kobza
Według informacji uzyskanych od użytkownika samochodu, przed konwersją na LPG, samochód zużywał średnio 18-19 l benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach tego paliwa (wg notowania e-petrol z 22 stycznia 2020 r. średnia cena litra benzyny to 4,96 zł) pokonanie dystansu 100 km kosztowało ponad 94 zł.
Jeep Grand Cherokee z silnikiem 5.7 Hemi po konwersji na zasilanie LPG zużywa średnio 20-21 l autogazu na 100 km, co przy obecnych cenach tego paliwa (wg notowania e-petrol z 22 stycznia 2020 r. średnia cena litra LPG to 2,35 zł) stanowi koszt około 49 zł. Oszczędność na każdych 100 km wynosi zatem 45 zł w stosunku do użytkowania samochodu na benzynie.
Zamontowany zbiornik LPG, który jak pewnie pamiętacie mieści 70 l LPG, pozwala na przejechanie ponad 330 km, co oznacza, że wykorzystanie w pełni zasięgu na LPG pozostawia w kieszeni 150 zł.
Jeśli przyjmiemy, że roczny przebieg prezentowanego Jeepa Grand Cherokee z silnikiem 5.7 Hemi może wynosić w granicach 20 tys. km to okaże się, że przy wspomnianej pojemności zbiornika LPG (70 l) trzeba go będzie zatankować 60 razy w roku. 60 x 150 zł = 9 000 zł. Są to pieniądze, które zamiast spalać w silniku można w ciągu roku przeznaczyć na doznania mniej ulotne (przy zachowaniu takich samych jak na benzynie doznań związanych z osiągami samochodu) lub oszczędzić, zgodnie z własnymi preferencjami. I na tym właśnie polega wyższość LPG nad każdym innym paliwem.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl