Silniki V8 nie należą do najłatwiejszych w adaptacji na zasilanie LPG, choćby z uwagi na pracochłonność, którą potęguje liczba cylindrów, wielkość jednostki napędowej czy konieczność demontażu np. kolektorów dolotowych przy montażu komponentów gazowego układu zasilania.
Jeśli do tego dołożymy konieczność stawiania rusztowania przy samochodzie, jeśli jednostka napędowa jest zamontowana w dużym pickupie, to mamy już prawie pełny obraz tego z czym czasami muszą mierzyć się warsztaty w swojej pracy.
Do tego można dodać jeszcze bezpośredni wtrysk benzyny, najlepiej podwójny (wtryskiwacze dawkujące benzynę bezpośrednio do komór spalania oraz dodatkowe wtryskujące paliwo klasycznie, do kanałów dolotowych) to warsztat ma zabawę na całego i to minimum na 2 dni.
Prezentowany Ford F-150 ma 5-litrowy widlasty 8-cylindrowy silnik Coyote o mocy 401 KM (295 kW) przy 5 750 obr./min. i dysponuje momentem obrotowym o wartości 542 Nm osiąganym przy 4 500 obr./min.
Silnik ma podwójny układ zasilania benzyną, w którym paliwo podawane jest bezpośrednio do komór spalania a także za pomocą dodatkowych wtryskiwaczy do kanałów dolotowych kolektora.
W silniku pracuje zatem 16 wtryskiwaczy benzynowych, co w kontekście adaptacji na zasilanie gazowe rodzi słuszne podejrzenie o konieczność zastosowania dwóch (nie ma przecież na rynku sterowników obsługujących taką liczbę wtryskiwaczy), a w przypadku produktów niektórych firm, nawet trzech sterowników, które będą sterowały pracą 16 wtryskiwaczy gazowych. Wszystkie te elementy trzeba ze sobą połączyć. Chodzi zarówno o połączenia elektryczne jak i gazowe, co komplikuje montaż, sterowanie i proces kalibracji, w którym pracę trzech instalacji gazowych w jednym silniku należy odpowiednio zsynchronizować.
Niewiele warsztatów jest zdolnych do podjęcia się wyzwania w postaci adaptacji na zasilanie LPG tego rodzaju jednostek napędowych, dodatkowo wyposażonych w dualny układ wtrysku paliwa. Nie ma się co dziwić, nie wszyscy producenci samochodowych instalacji gazowych dysponują odpowiednim systemem, który we względnie prosty sposób pozwala zasilać tak skomplikowaną jednostkę napędową autogazem.
Wymagające, trudne auto ze skomplikowanym silnikiem V8, w którym trzeba zastosować 16 wtryskiwaczy gazowych, 3 sterowniki i poświęcić wiele godzin na kalibrację całości.
To bardzo słuszne pytanie, które może czytelnikom będącym użytkownikami, bądź potencjalnymi użytkownikami instalacji LPG w samochodzie wydaje się dość dosadne ale nie oszukujmy się, przecież warsztaty to przedsiębiorstwa. Dobry montaż, właściwie dobrane komponenty, zastosowanie materiałów pomocniczych o odpowiedniej jakości, dobrze wyszkolona i wyposażona załoga, która musi być dobrze wynagradzana nie biorą się z powietrza.
Każdy wie jakie są koszty życia. A koszty życia firm, często zatrudniających wielu pracowników są odpowiednio wyższe, zatem i dochody takich firm muszą być odpowiednio wyższe. Dlatego warsztaty zarabiają na montażu instalacji LPG.
Odpowiedzią na pytanie "Jak na takiej adaptacji zarobić?" jest TECH SYMBIO firmy LPGTECH, czyli system zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, którego możliwości pozwalają na bardzo wiele, a adaptacja na zasilanie LPG silnika V8 na "podwójnym wtrysku" jest stosunkowo prosta.
Instalację TECH SYMBIO do silnika V8 Coyote w Fordzie F-150 zaproponował swojemu klientowi warsztat Mig Auto Serwis Paweł Lebiedziński.
System TECH SYBIO firmy LPGTECH używa 1 sterownika i 8 wtryskiwaczy LPG, co każdy montażysta z pewnością przyjmie z radością, ponieważ nie będzie musiał montować aż tylu elementów, o których wspominaliśmy wcześniej. TECH SYMBIO jest w tego typu silnikach (z podwójnym układem wtryskowym) znacznie mniej pracochłonny w montażu, właśnie z uwagi na mniejszą liczbę koniecznych do zamontowania elementów.
Konwersja tego samochodu była dla mnie pierwszą adaptacją z wykorzystaniem systemu TECH SYMBIO. Właściwie wszystkie samochody z silnikami z wtryskiem bezpośrednim robię na systemach marki STAG ale niestety AC S.A. nie opracowała dotychczas tego silnika. Zależało mi by mieć wsparcie na miejscu (w Białymstoku), dlatego wybrałem LPGTECH. Ponadto system ten obsługuje dualny system wtryskowy z wykorzystaniem pojedynczych wtryskiwaczy LPG, co było dla mnie dużym ułatwieniem. Jestem bardzo zadowolony z konwersji tego auta ale huśtawka nastrojów jakich przy niej doznałem była spora. Wszystko się jednak udało. Auto pracuje bardzo ładnie. Z informacji uzyskanych od właściciela wynika, że samochód zużywa 17 l autogazu i 2,5 l benzyny na 100 km. Wcześniej auto miało w komputerze wskazanie zużycia paliwa rzędu 15 l na 100 km. Czyli operacja się udała.
Paweł Lebiedziński, Mig Auto Serwis
Warsztat Mig Auto Serwis Paweł Lebiedziński dobrał odpowiednie komponenty do konwersji silnika V8 Coyote w Fordzie F-150 na zasilanie LPG i odpowiednio je zamontował.
Były to:
Jak sugerują przedstawiciele producenta, firmy LPGTECH, kalibracja tego silnika nie powinna trwać więcej niż 1,5 godziny (dla osoby obeznanej z oprogramowaniem), co przy tak skomplikowanej jednostce napędowej jest chyba przyzwoitym czasem. To kolejny aspekt potwierdzający, że TECH SYMBIO jest mniej pracochłonny w montażu.
Oczywiście konwertując to auto użyliśmy pełnej funkcjonalności systemu. Nie zabrakło zabawy z kształtowaniem ciśnienia benzyny, regulacją momentu cięcia impulsu sterującego wtryskiwaczami bezpośredniego wtrysku, wyprzedzania sekwencji wtrysku i wielu innych smaczków związanych z obecnością wtryskiwaczy MPI (pośrednich) w sąsiedztwie wtryskiwaczy DI (bezpośrednich ). Poprawnie, a w tym wypadku wręcz perfekcyjnie wykonany, przez Pana Pawła, montaż umożliwił sprawną kalibrację silnika w kilku krokach.
Piotr Podolak, Doradca Techniczny w firmie LPGTECH
Wyobraźmy sobie teraz kalibrację tego silnika na trzech sterownikach, trzema oddzielnymi programami. Czy to w ogóle jest możliwe? Dla chcącego - nic trudnego. Pewnie, że można. Tylko czy to będzie proste? Raczej nie. A czy rozwiązanie z trzema sterownikami i 16 wtryskiwaczami może być tańsze? Na pewno nie.
Rozwiązanie firmy LPGTECH jest proste, a przejrzysty interface programu umożliwia synchronizację wszystkich mnożników odpowiadających za skład mieszanki i zachowuje porządek we wszystkich funkcjach niezbędnych do emulacji poszczególnych podzespołów benzynowego układu paliwowego.
Piotr Podolak, Doradca Techniczny w firmie LPGTECH
Instalacja LPG ze sterownikiem TECH SYMBIO nie jest tania. To bardzo nowoczesny i zaawansowany produkt, dysponujący wieloma możliwościami i narzędziami niezbędnymi do zasilania LPG szerokiego spektrum jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny, który po prostu musi kosztować nieco więcej.
Firma LPGTECH, producent sterownika TECH SYMBIO, sugeruje warsztatom montującym, by cena adaptacji na zasilanie LPG silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny z wykorzystaniem instalacji opartej na nim oscylowała w granicach około 1 200 zł na cylinder plus indywidualnie ustalane koszty, związane z poziomem skomplikowania konkretnej konwersji.
Nie jest to system opracowany z myślą adaptacji małych silników stosowanych w tanich autach miejskich, co nie oznacza, że się do nich nie nadaje. Jego możliwości są jednak tak rozbudowane, ponieważ jest on stworzony do znacznie bardziej złożonych, pod względem sterowania układem wtrysku benzyny, jednostek napędowych.
Gdyby przeliczać koszty TECHa SYMBIO pod kątem konwersji silników 1.2 turbo, zużywających 5 l/100 km benzyny w mieście odpowiedziałbym, że to zdecydowanie za drogi system. Ten system nie został jednak po to stworzony. Trzeba po prostu sięgać do jego możliwości, wtedy kiedy jest to niezbędne i po prostu z tego korzystać. Efekt będzie z pewnością bardzo dobry.
Piotr Podolak, Doradca Techniczny w firmie LPGTECH
Bardzo ciekawy i z założenia dość trudny w adaptacji na zasilenie LPG samochód Ford F-150 z silnikiem V8, dzięki systemowi TECH SYMBIO okazał się nie aż tak wymagający. Po pierwsze poprzez ograniczenie liczby elementów instalacji LPG, po drugie poprzez możliwość bardzo precyzyjnej kalibracji, dzięki narzędziom jakimi dysponuje sterownik TECH SYMBIO, który może właściwie wszystko. Dlatego musi być montowany przez warsztaty dysponujące odpowiednią wiedzą. Z drugiej jednak strony doradcy techniczni LPGTECH w razie potrzeby służą pomocą warsztatom montującym.
Montujcie gaz, póki czas.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LPGTECHwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl