Pojazdy Zielonego Konwoju LPG
Do najciekawszych pojazdów tegorocznej edycji Zielonego Konwoju LPG z pewnością należy zaliczyć samochody z bezpośrednim wtryskiem benzyny, których adaptacja do zasilania gazem wymaga specyficznego działania układu LPG. W pewnych zakresach pracy silnika wymaga się dotrysku benzyny lub wręcz pracy wyłącznie na benzynie. Stąd samochody takie oprócz gazu zużywają również niewielkie ilości Pb 95. Reprezentantem tej grupy była Skoda Octavia II z silnikiem 1,4 TSI (90 kW), wyposażona w instalację gazową Omegas Direct firmy Landi Renzo oraz Seat Leon Cupra napędzany 2-litrowym silnikiem TFSI o mocy 177 kW z systemem Stella 4DPI produkowanym przez Elpigaz.
W tym ostatnim duże zainteresowanie wzbudzał zamontowany w bagażniku pionowy, toroidalny zbiornik gazu.
Zupełnie innym pojazdem był VW Transporter T5 z silnikiem wysokoprężnym 1,9 TDI (63 kW), który wyposażono w system jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem płynnym DEGAMIX firmy Elpigaz. Instalacja ta nie ingeruje w układ sterowania silnika o ZS. Dostarczana do układu dolotowego porcja paliwa gazowego pozwala na zmniejszenie zużycia oleju napędowego nawet o 30%, co pozwala uzyskać wymierne korzyści ekonomiczne.
Drugi dzień E-GIFT-u zakończył się przed Muzeum Narodowym w Krakowie. Auta ustawiono, przygotowując ekspozycję na kolejny, ostatni dzień krajowej części projektu.
Tegoroczny E-GIFT został tak pomyślany, aby w ramach szeroko rozumianej promocji LPG jako paliwa samochodowego Zielony Konwój dotarł aż do Madrytu, gdzie 28 września rozpoczyna się Światowe Forum LPG. Miłym akcentem będzie planowana wystawa pojazdów Zielonego Konwoju podczas specjalnie przygotowanej wystawy, nawiązującej do odbywającego się w stolicy Hiszpanii święta europejskiej branży LPG.
Dzień trzeci: Kraków - Wrocław
Kraków
Ostatni krajowy etap E-GIFT, w którym odbyły się dwie konferencje - w Krakowie i Wrocławiu - okazał się bardzo owocny. W Krakowie impreza została zsynchronizowana z odbywającym się dzień wcześniej pokazem samochodów Skoda zorganizowanym dla dziennikarzy. Była to prezentacja samochodów wyposażonych w nowoczesne jednostki napędowe z wtryskiem bezpośrednim, również z układami alternatywnego zasilania gazowego. Zaproszenie specjalistów Skody do udziału w konferencji dało uczestnikom E-GIFT-u możliwość zapoznania się z ofertą samochodów zasilanych gazem (Twin Power) oraz organizacji tego przedsięwzięcia w skali kraju. Zagadnienie to przedstawił Jacek Golimowski, Specjalista ds. Obsługi Serwisowej Klientów Zbiorowych w Skoda Auto Polska S. A.
Twin Power to fabrycznie nowe samochody Skoda wyposażone w alternatywne systemy zasilania gazowego. Dostawcą instalacji gazowych jest firma Landi Renzo Polska, która zaopatruje sieć dealerską Skody w kompletne kity montażowe dostosowane do konkretnego modelu pojazdu.
Systemy zasilania gazowego są dostępne do silników o zapłonie iskrowym wyposażonych w klasyczny, wielopunktowy system wtrysku benzyny, a gama modeli Twin Power obejmuje wszystkie oferowane przez Skodę samochody, prócz modelu Superb. Instalacje gazowe są montowane u autoryzowanych partnerów Skody na terenie całego kraju w oparciu o dokumentację dostarczoną przez Landi Renzo. Sieć serwisów przygotowanych do montażu i obsługi samochodów wyposażonych w systemy zasilania gazowego obejmuje 72 obiekty rozmieszczone równomiernie na terenie całego kraju.
Landi Renzo Polska zajmuje się również szkoleniem monterów i osób odpowiedzialnych za kontrolę jakości montażu. Ujednolicona dokumentacja montażowa i identyczne komponenty dostarczane wraz ze wspornikami mocującymi powodują, że każdy samochód wyposażony w którymkolwiek serwisie w system zasilania gazowego Landi Renzo jest identyczny, dzięki czemu jego obsługa jest możliwa w każdym z 72 punktów serwisowych.
W opracowaniu są systemy zasilania gazowego przeznaczone do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (TSI). W niedługim czasie rozwiązania te będą oferowane przez dealerów Skody. W pierwszej kolejności do oferty zostanie wprowadzony system zasilania gazowego do silnika 1,4 TSI, trwają również prace nad silnikami 1,2 TSI oraz 2,0 TSI - ten ostatni w samochodzie Skoda Octavia RS został zaprezentowany na parkingu przed Muzeum Narodowym w Krakowie, w którym odbywała się konferencja. Wszystkie silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są zasilane z wykorzystaniem systemu zasilania gazowego Landi Renzo Omegas Direct.
Skoda przygotowuje również fabryczny model przystosowany do zasilania LPG, który będzie powstawał na linii produkcyjnej. Świadczy to o słuszności wybranej przez Skoda Auto Polska koncepcji, która była odpowiedzią na potrzeby rynku w tym zakresie i wyznaczyła nowe kierunki rozwoju systemów zasilania gazowego dla producenta pojazdów.
Landi Renzo
Firmę Landi Renzo, która dostarcza systemy zasilania gazowego dla Skody, przedstawił Tomasz Zyśk. Prezentacja miała na celu zapoznanie uczestników konferencji z działalnością firmy, jej organizacją oraz przedstawienie jej działania w ujęciu globalnym. Instalacje gazowe Landi Renzo są dostarczane na pierwszy montaż dla producentów samochodów w wielu krajach świata.
Global Autogas BP
W Krakowie zaprezentował się przedstawiciel BP, Joseph Corless, kierownik programu Global Autogas BP. Przedstawił on obraz LPG jako paliwa silnikowego w ujęciu ogólnoświatowym. Okazuje się, że autogaz jest najpowszechniejszym paliwem alternatywnym. Szacuje się, że na świecie jest eksploatowanych 12 mln samochodów zasilanych LPG, z czego w Europie 6 mln, przy znakomicie rozwiniętej sieci stacji napełniania, obejmującej 27 tys. obiektów. Na taką sytuację ma wpływ cena LPG, która waha się granicach 50% ceny benzyny.
W prezentacji przedstawiono także zalety ekologiczne LPG jako paliwa silnikowego w porównaniu z klasycznymi nośnikami energii stosowanymi w transporcie (benzyną i olejem napędowym). Szczególnie w kontekście tego ostatniego właściwości LPG są znakomite. LPG charakteryzuje się 10-procentową redukcją emisji CO2 w cyklu „well-to-wheel” (od szybu do kół) w stosunku do oleju napędowego. Jeszcze lepiej wygląda redukcja emisji cząstek stałych, która jest niższa o 99%, a w zakresie związków azotu o 95%.
Wrocław
Przejazd z Krakowa do Wrocławia odbył się autostradą A4, co znacznie podniosło średnią prędkość całej trasy E-GIFT. Po dotarciu na miejsce rozpoczęła się ostatnia konferencja przed wyjazdem w kierunku Madrytu, będącego miejscem organizacji tegorocznej edycji Światowego Forum LPG i Kongresu AEGPL (Europejskiej Organizacji LPG).
DEGAMIX
Konferencję we Wrocławiu rozpoczął Grzegorz Jarzyński, który zaprezentował nowość w ofercie Elpigazu, jaką jest system DEGAMIX (Diesel And Gas Mixture), służący do jednoczesnego zasilania silnika olejem napędowym i gazem płynnym.
W zależności od koncepcji, silnik może być zasilany z większym udziałem energetycznym gazu (gazodiesel) lub z wyższym udziałem oleju napędowego (dieselgaz). Koncepcja systemu DEGAMIXopiera się właśnie na tym drugim rozwiązaniu. Podstawowa dawka oleju napędowego jest wtryskiwana do komór spalania silnika, zaś dodatkowa porcja gazu - do układu dolotowego. Jej zapłon inicjuje ulegająca samozapłonowi dawka oleju. Dzięki dodatkowi paliwa gazowego spada zużycie oleju napędowego, co pozwala zmniejszyć sumaryczne koszty paliwa o około 20%. Wskaźnik ten jest zależny od wielkości jednostki napędowej i intensywności jej eksploatacji.
System DEGAMIX składa się z podobnych elementów, jakie występują w klasycznej instalacji gazowej. W skład zestawu montażowego wchodzą zatem reduktor-parownik, wtryskiwacz lub wtryskiwacze gazu (w zależności od wielkości silnika) oraz elektroniczne urządzenie sterujące z okablowaniem.
System zasilania gazowego do silników o ZS jest zabezpieczany za pomocą termopary (czujnika temperatury) montowanej w układzie wylotowym. Wzrost temperatury ponad zadaną wartość powoduje wyłączenie systemu gazowego. Jest to zabezpieczenie przed nadmiernym wzrostem udziału gazu w dostarczanej do silnika mieszance, co może podnosić temperaturę w komorach spalania i w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Jako przykład ekonomicznych walorów zasilania gazem silników Diesla podano jednostkę napędową 1,9 TDI napędzającą samochód VW T5, który w normalnych warunkach eksploatacji - z obciążeniem - charakteryzuje się zużyciem paliwa na poziomie około 10 l oleju napędowego na 100 km. Po zamontowaniu systemu zasilania gazowego DEGAMIX, zużycie oleju spadło do poziomu 6,5 l, resztę zrekompensowały 3 l gazu. Oprócz korzyści ekonomicznych silnik zasilany w ten sposób charakteryzuje się wyższą wartością mocy oraz momentu obrotowego, co skutkuje zwiększeniem dynamiki samochodu.
System DEGAMIX przeszedł pozytywnie badania homologacyjne i jest dostępny w sieci sprzedaży Elpigaz. Może on znaleźć zastosowanie we wszelkiego typu silnikach o ZS stosowanych w transporcie, maszynach roboczych, w rolnictwie oraz silnikach stacjonarnych.
Wieczorna gala
Zwieńczeniem cyklu konferencji była uroczysta gala, zorganizowana we wrocławskim Art Hotelu. Spotkanie stanowiło chwilę niezbędnego oddechu po trudach podróżowania po Polsce, a także okazję do refleksji i wymiany spostrzeżeń między uczestnikami. Atrakcją wieczoru był występ niezwykłego zespołu Electrica Duo, złożonego ze skrzypaczki i harfistki grających na instrumentach elektrycznych i interpretujących w nowoczesnym stylu popularne tematy muzyki klasycznej i filmowej. Po recitalu na scenę wstąpił Grzegorz Jarzyński, który w kilku zdaniach podsumował tegoroczną edycję
E-GIFT i podziękował wszystkim osobom zaangażowanym w to wartościowe przedsięwzięcie. Wręczono także nagrody w konkursach na najtańszą moc i najniższy koszt przejazdu. Szczegółowo o laureatach napiszemy wkrótce.
Podsumowanie
Firma Elpigaz po raz drugi zorganizowała E-GIFT (European Gas Independent Fuel Tour), który okazał się znakomitą okazją dla promocji LPG jako paliwa silnikowego. W stosunku do ubiegłego roku widać, że projekt nabiera rozmachu, uczestniczą w nim nowe firmy. Pokazuje to, że branża LPG zaczyna działać na rzecz upowszechniania wiedzy na temat autogazu. Już niebawem zapraszamy do zapoznania się z relacją z ostatniego etapu E-GIFT, czyli Światowego Forum LPG i Kongresu AEGPL (Europejskiej Organizacji LPG), które odbędą się w Madrycie.
Organizatorem E-GIFT 2010 jest grupa Elpigaz.
Patronat medialny nad projektem E-GIFT objęło Gazeo.pl.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl