Publikując dane o zapotrzebowaniu nowych modeli na paliwo, koncerny samochodowe notorycznie wykazują się nadmiernym optymizmem. Kolejne auta są reklamowane jako rzekomo zadowalające się 4 l/100 km, jednak w warunkach codziennej eksploatacji okazuje się z reguły, że potrzeba anielskiej cierpliwości i żelaznej konsekwencji, aby osiągnąć wynik poniżej 6 l/100 km. Ponieważ zaś emisja dwutlenku węgla jest w linii prostej wypadkową spalania, nic dziwnego, że także ona nie chce na co dzień pozostawać na poziomie osiągniętym podczas badań wg założeń cyklu NEDC. Naukowcy z ICCT (International Council on Clean Transportation – Międzynarodowej Rady na rzecz Czystego Transportu) postanowili sprawdzić, w jakim dokładnie stopniu teoria mija się z praktyką.
Okazało się, że rozbieżność między danymi fabrycznymi a pomiarami dokonanymi przez badaczy wynosi średnio 25%, czyli samochody wyjeżdżające z fabryk „wydychają” 125 zamiast każdych 100 g CO2/km. Przygotowano także zestawienie producentów, których auta najbardziej i najmniej odbiegają od deklarowanych oficjalnie wartości emisji dwutlenku węgla. Najgorzej mają się sprawy z markami niemieckimi – na szczycie niechlubnej listy znalazło się BMW, którego auta wypuszczają do atmosfery aż o 30% więcej CO2 niż twierdzi bawarska firma, na drugim miejscu uplasował się rywal w postaci Audi z wynikiem 28%, a na trzecim Mercedes (26%). Najkorzystniej (tzn. najmniej niekorzystnie) wypadają PSA Peugeot-Citroën (16% więcej w „realu” niż na papierze) i Toyota (15%).
Dane opracowane przez ICCT są o tyle wiarygodne, że zebrano je na podstawie wartości zużycia paliwa pół miliona samochodów (prywatnych i służbowych). Wykazały one, że na przestrzeni ostatniej dekady rozbieżność między emisją deklarowaną a faktyczną wzrosła o 15%, co oznacza, że postęp w ograniczaniu uciążliwości samochodów dla środowiska jest w pewnej mierze pozorny i wynikający ze zmian w procedurach pomiarowych, a nie z rzeczywistej poprawy. Na szczęście LPG obniża emisję dwutlenku węgla konwertowanych silników benzynowych o 10-15% i to nawet po uwzględnieniu wyższego nominalnego zużycia paliwa. Gdyby tak producenci aut chcieli to dostrzec i docenić zamiast serwować nam coraz bardziej złożone (w imię oszczędności oczywiście) silniki, które najwyraźniej nie działają wcale aż tak dobrze...
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl