Firma Fiat przedstawia swoją wizję downsizingu - silniki opracowane według technologii MultiAir są mniejsze, mniej palą i kopcą, a jednocześnie zapewniają więcej mocy i lepsze osiągi. Czary-mary? Nie, to przyszłość jednostek benzynowych.
Fiat obiecuje wiele - emisja CO2 ma spaść o 10-25%, a szkodliwych składników spalin (niespalonych węglowodorów, tlenku węgla i tlenków azotu) o nawet 60%. Nie odbywa się to bynajmniej kosztem osiągów, ponieważ równocześnie wzrosnąć ma moc (również o 10-25%) i, jakże cenny, moment obrotowy przy niskich prędkościach (o 15 %). Wszystko to przy obniżonym o 10% zapotrzebowaniu na paliwo. Trzymamy za słowo!
Aby taka poprawa wydajności byłą możliwa, zastosowano kilka sztuczek technicznych, m. in. układ wewnętrznej recyrkulacji spalin, który uchyla zawory dolotowe w suwie wydechu, tak by gazy wydechowe dopaliły się w następnym cyklu pracy silnika. Stałe ciśnienie powietrza dostającego się do cylindrów skutkuje zaś pojawieniem się dodatkowych koni mechanicznych i niutonometrów.
Pierwszym silnikiem z technologią MultiAir będzie 16-zaworowy 1,4, który pojawi się w wersji wolnossącej i turbo, a trafi na początek (jeszcze w 2009 roku) pod maskę Alfy Romeo Mito. Następną jednostką będzie dwucylindrowiec, prawdopodobnie o pojemności 0,9 l. Planuje się uruchomienie jego produkcji w polskich zakładach Fiata, a montowany będzie w spodziewanym wkrótce modelu Topolino, choć na pewno nie tylko. Włoska firma twierdzi, że z czasem zastosuje swój nowy „patent” do wszystkich produkowanych przez siebie motorów, niezależnie od tego, czym są one napędzane, głównie ze względu na jego ekologiczny potencjał.
W motoryzacji zaznacza się nowy trend, a raczej powrót do starej tendencji - silniki znów będą małe, choć mocniejsze niż kiedyś.
Widać to na przykładzie MultiAir, ale także nowatorskich rozwiązań innych koncernów, np. eksperymentalnego DiesOtto Mercedesa, HCCI Opla albo volkswagenowskich CGI (również dopiero w fazie badań).Skończy się wyścig pojemności skokowych, który wprawdzie zaowocował wzrostem mocy samochodów (które zresztą rosły i stawały się coraz cięższe), ale spowodował też niepotrzebnie wysokie zużycie paliw. Nowe pomysły inżynierów powodują, że benzynowce „skurczą się”, a mimo to będą oferować lepszą dynamikę i ekonomikę jazdy. Przewaga diesli, wynikająca z wyższego momentu obrotowego, stopniowo zaniknie, być może kładąc kres odwiecznym sporom o wyższości jednego z tradycyjnych paliw nad drugim.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl