W zakładzie Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej 14 czerwca 2010 r. oficjalnie ruszyła produkcja silników TwinAir. Docelowa zdolność produkcyjna linii wynosić będzie 450 tys. jednostek napędowych rocznie przy zatrudnieniu 500 pracowników. Inwestycja pochłonęła 300 mln euro przy aktywnym udziale polskiego rządu, który przyznał firmie ulgi podatkowe oraz fundusze UE.
Linia produkcyjna jest w pełni zautomatyzowana, ponad 98% operacji związanych z obróbką elementów silnika wykonują roboty, manipulatory i zautomatyzowane centra obróbcze. Również w zakresie montażu wskaźnik automatyzacji procesów jest wysoki i wynosi ponad 60%.
Produkowana w bielskim zakładzie jednostka napędowa TwinAir wykorzystuje technologie zastrzeżone do niedawna dla silników stosowanych
w samochodach wyższej klasy. Przykładem może być elektrohydrauliczny mechanizm rozrządu zaworów dolotowych.
Napęd układu rozrządu jest realizowany przez przekładnię łańcuchową co czyni to rozwiązanie bardzo trwałym a co za tym idzie również ograniczającym koszty eksploatacji silnika. Z uwagi na dwucylindrowy układ konstrukcyjny zastosowano dodatkowy wałek wyrównoważający, zapewniający minimalny poziom drgań silnika
w każdych warunkach pracy.
W początkowym okresie będzie produkowany silnik turbodoładowany
o mocy 85 KM do napędu Fiata 500. Emisja CO2 tego pojazdu będzie wynosić jedynie 95 g/km.
Silnik oprócz wersji turbodoładowanej będzie dostępny jeszcze jako wolnossący i bi-fuel z dodatkowym metanowym układem zasilania. Zakres mocy silnika TwinAir wynosi od 65 do 105 KM. Przypomnijmy, że pojemność skokowa tego silnika wynosi jedynie 900 cm3 i jest on skonstruowany w
2 cylindrowym układzie rzędowym, co czyni go idealnym rozwiązaniem w hybrydowych układach napędowych.
Kolejna inwestycja Fiata stawia go wśród największych producentów oferujących ekologiczne technologie napędowe. Z takim produktem koncern może być chyba spokojny o wyniki przyszłorocznego rankingu najniższej emisji CO2 wśród europejskich producentów pojazdów. Co ciekawe dotychczasowe wyniki Fiata w tym zestawieniu są uzyskiwane bez używania hybrydowych układów napędowych, których walory ekologiczne są częstym powodem ożywionych dyskusji.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl