Czasy, kiedy podniesienie mocy i poprawa osiągów samochodów wiązały się ze wzrostem pojemności skokowej i zużycia paliwa, odeszły już niemal definitywnie w przeszłość. Współczesne silniki mają mniej cylindrów niż ich poprzednicy, a jednocześnie zapewniają więcej frajdy z jazdy i oszczędności. Nowa jednostka TwinAir produkcji Fiata to podręcznikowy przykład techniki dowsizingu.
0,9 l pojemności i 2 cylindry nie obiecują wiele. A raczej nie obiecywały kiedyś, powiedzmy 20 lat temu, kiedy Fiat sposobił się do pokazania światu ówczesnej odmiany „pięćsetki” (Cinquecento). Ówczesne małe jednostki, np. używany wtedy silnik 0,7 l (pamiętający jeszcze Fiata 126 Bis), którego użyjemy w celach demonstracyjno-porównawczych, były słabe (31 KM), warczały jak kosiarki do trawy, a kulturę pracy miały praktycznie żadną. Wyposażane w nie pojazdy nie służyły do jazdy, lecz niespiesznego przemieszczania się, w związku z czym miano „pojazdu” w miejsce „samochodu” wydaje się w pełni uprawnione.
Powiedzieć to samo o nowym Fiacie 500 byłoby wysoce niestosowne. Autko jest mocno „gadżeciarskie” i stanowi raczej relatywnie drogą zabawkę niż samochód nastawiony na względy praktyczne, a więc nie może mieć pod maską czegoś, co przynosiłoby mu wstyd. Dlatego też nowy motor TwinAir, słusznie budzący skojarzenia z nową gamą MultiAir, tylko pozornie jest cherlawym chucherkiem. W rzeczywistości tkwi w nim naprawdę duży potencjał. „Dwugarowiec” (tutaj o mocy 85 KM, będą jeszcze dwa - 65 i 100 KM) jest o 23% krótszy i o 10% lżejszy od jednostki czterocylindrowej o podobnych parametrach (np. 1,2 8V), a przy tym zużywa aż o 30% mniej paliwa.
Generujący 145 Nm mały silnik otrzymał oczywiście turbodoładowanie, dzięki czemu góruje nad dotychczasowym motorem osiągami. Pod względem mocy przewyższa go o 16 KM i zapewnia prędkość maksymalną na poziomie 173 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 11 s. Fiat deklaruje, że średni apetyt na paliwo wynosi przy tym jedynie 4,1 l/100 km, a emisja dwutlenku węgla nie przekracza 95 g/km, także dzięki seryjnemu dla wszystkich wersji systemowi start-stop. Podane wartości dotyczą modelu ze skrzynią manualną, natomiast egzemplarze wyposażone w zautomatyzowaną przekładnię Dualogic wypadają jeszcze korzystniej. „500” w tej wersji pali 4 l/100 km i emituje 92 g/km CO2.
Dodatkowym elementem wyposażenia modelu z „automatem” będzie przycisk ECO, który pozwoli jeździć jeszcze czyściej i oszczędniej, ale za cenę części parametrów. Na potrzeby ekonomiczniejszej jazdy miejskiej moment obrotowy zostanie sztucznie obniżony do 100 Nm, natomiast dla ułatwienia manewrowania automatycznie włączy się funkcja CITY, dzięki której kierownica mniej „waży” w dłoniach. Jak na nasz gust - a mieliśmy okazję poznać działanie CITY przy okazji testu Pandy - to akurat nie najlepsza wiadomość, bo układ kierowniczy staje się wtedy drastycznie przewspomagany i daje bardzo miałkie poczucie o tym, co dzieje się z przednimi kołami na styku z nawierzchnią.
Dynamiczny i oszczędny silnik TwinAir zadebiutuje pod maską popularnej „pięćsetki”, natomiast później zacznie być montowany także w innych modelach włoskiego koncernu należących do segmentów A i B, przynajmniej tych spod znaku Fiata, czyli na pewno w Pandzie (nie wiemy, czy aktualnej, czy też dopiero następnej, która niestety powróci z ziemi polskiej do włoskiej) i Punto Evo. Oby tylko nie wywindowano zanadto cen za tę ciekawą nową technologię, by można było odczuć niższe koszty eksploatacji bez konieczności osiągania 200 tys. km przebiegu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl