Targowa ekspozycja GasShow 2022 była niezwykle skromna. Trudno odpowiedzieć dlaczego ale z pewnością wpływ na liczbę wystawców miały ostatnie trudne pandemiczne lata i konieczność 2-krotnego przekładania Targów GasShow. Pierwotnie miały się one odbyć przecież w 2020 r., później w 2021 r, a ostatecznie obyły się dopiero teraz, w dniach 20-21 października 2022 r.
Niestety, taki obrót spraw związanych z organizacją w powiązaniu z decyzjami dużych firm, które postanowiły nie wystawiać się na tej edycji spowodowały, że tegoroczne targi miały bardzo słabą promocję. Niewiele osób wiedziało o ich organizacji, co było także pokłosiem decyzji dużych firm, które w związku z tym nie komunikowały swojego udziału warsztatom i klientom. Dlatego liczba zwiedzających targi była bardzo mocno ograniczona.
Jednym z ważniejszych producentów samochodowych instalacji gazowych, którzy zdecydowali się wziąć udział w tegorocznych targach GasShow była firma Elpigaz będąca Partnerem Portalu gazeo.pl.
Elpigaz mógł poszczycić się jednym z największych stoisk wśród wszystkich wystawców na tegorocznych targach GasShow. Centralne położenie tego stoiska i jego powierzchnia przykuwały uwagę zaraz po wejściu na nieco opustoszałą, w porównaniu z poprzednimi edycjami GasShow, halę wystawienniczą.
Na tym samym stoisku ekspozycję zbiorników miała także firma Polmocon, która jak wiadomo należy do Grzegorza Jarzyńskiego - właściciela firmy Elpigaz i jest również jednym z Partnerów Portalu gazeo.pl.
Zaraz przy wejściu na halę swoje stoisko miała firma Gomet produkująca armaturę i różnego rodzaju drobne akcesoria do samochodowych instalacji gazowych. W ostatnim czasie znacznie wzrosło zapotrzebowanie na elementy armatury gazowej (LPG) stosowanej w kamperach, na co firma Gomet odpowiedziała, przygotowując kilka produktów dla tego sektora.
Nieco dalej swoje stoisko miała firma ZWM Czaja, która produkuje filtry fazy ciekłej i fazy lotnej do samochodowych instalacji gazowych oraz do wózków widłowych zasilanych LPG lub CNG.
Od niedawna wszystkie filtry i wkłady filtracyjne produkowane przez ZWM Czaja są oferowane w trzech wersjach. Chodzi o zastosowany na przegrodę filtracyjną materiał, którym może być papier (bibuła filtracyjna), poliester lub włókno szklane.
Firma zaprezentowała także dość nietypowy filtr fazy lotnej przygotowany dla jednego z dostawców części zamiennych do wózków widłowych. Jest nim jednorazowy filtr FL01S w nierozbieralnej obudowie wykonanej ze stopu aluminium w wersji 8/8 czyli z niespotykanymi w samochodowych instalacjach gazowych króćcami o średnicy 8 mm (zdjęcie w galerii).
Swoje stoisko miała także firma Izi - producent pokrowców na koła zapasowe i np. na redukcje do tankowania LPG. Pod koniec pierwszego dnia, właściciel firmy podjął decyzję o nieuczestniczeniu w drugim dniu targów z uwagi na niewielką frekwencję.
Szkoda, bo firma Izi zawsze była obecna na targach GasShow. A jej niepozorny produkt w postaci pokrowca na koło zapasowe wykorzystuje praktycznie każdy użytkownik samochodu dostosowanego do zasilania LPG.
Skromną ale ciekawą ekspozycję zaprezentowała firma Global Gas, która sprzedaje swoje produkty głównie za granicą. Obecni na stoisku przedstawiciele firmy zwrócili uwagę na samochodowe instalacje gazowe CNG i nowy reduktor do gazu ziemnego firmy Tomasetto (zdjęcie w galerii), który w zestawach montażowych firmy jest dostarczany np. na rynek mołdawski, gdzie gaz ziemny jako paliwo silnikowe w samochodach osobowych jest bardzo popularny.
Versus to kolejna polska firma specjalizująca się w zaopatrywaniu rynków zagranicznych w gazowe układy zasiania, które są bardzo konkurencyjne cenowo, a jak wiadomo czynnik ten jest jednym z najistotniejszych na wielu rynkach.
Emgaz to dostawca rozwiązań w zakresie tankowania LPG na stacjach paliw. Symbolem obecnej sytuacji na rynkach energetycznych była australijska pompa do LPG firmy Ebsray (zdjęcie w galerii), która przy znacznie mniejszym zapotrzebowaniu na energię elektryczną jest w stanie zastąpić, pancerne ale jednak energochłonne pompy, polskiej firmy Hydro-Vacuum pracujące na większości stacji oferujących autogaz.
Targi GasShow były zwyczajowo miejscem, w którym swoje premiery rynkowe miały nowe produkty branży autogazu. Niestety, część z nich nie została zaprezentowana za sprawą decyzji firm, które nie wystawiały się na tegorocznej edycji GasShow. To duża strata dla nielicznych zwiedzających.
Z prezentowanych produktów na pewno na uwagę zasługują reduktory Cometa serii XP firmy Elpigaz (zdjęcie w galerii), o których pisaliśmy szczegółowo w artykule "Cometa-i.xxxXP. Większe obciążenie - wyższe ciśnienie". Po raz pierwszy na targach prezentowane były także produkty firmy Elpigaz, które są wynikiem współpracy z włoską marką Romano (zdjęcia takich zestawów montażowych w galerii).
Na uwagę zasługuje także system zasilania LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny GasTronic, który wykorzystuje ciśnienie benzyny do podwyższania ciśnienia LPG (podobnie jak w systemie Vialle DirectBlue) i wtryskiwania go w fazie ciekłej do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe. To także jedna z nowości GasShow 2022 (zdjęcie w galerii). Widać zatem, że prace nad wtryskiem ciekłym jeszcze są kontynuowane, pomimo decyzji Prinsa o wycofaniu z oferty systemu DLM i bankructwa firmy Vialle o czym pisaliśmy w artykule "Vialle - smutny koniec legendy autogazu".
Wśród wystawców zagranicznych także zabrakło wielu firm, choć takie, które są obecne na GasShow od wielu lat nie zawiodły i zaprezentowały się w Warszawskim Centrum Wystawienniczym EXPO XXI.
Były to m.in. firmy: Rotarex z Luksemburga - dostawca m.in. armatury do gazowych (LPG, CNG, wodór) układów paliwowych stosowanych w pojazdach, Sukruoglu Filtre - turecki producent filtrów stosowanych w gazowych układach paliwowych (zdjęcie w galerii), Chart - producent m.in. zbiorników LNG oraz kompletnych stacji tankowania tego paliwa, Presta Cylinders - producent butli LPG, czy litewski Tegas - m.in. producent sterowników LiquidSI dla nieistniejącej już firmy Vialle (zdjęcie w galerii).
Pierwsze zaskoczenie przeżywali goście (także my) już w momencie przyjazdu na targi, które w poprzednich latach zawsze odbywały się w hali nr 1 (największej), ewentualnie w obu halach (nr 1 i nr 3 oraz łączącej je hali nr 2).
Tegoroczna edycja GasShow odbyła się w hali nr 4 Warszawskiego Centrum Expo XXI przy ul. Prądzyńskiego. Parking przed obiektami targowymi był pusty, a przecież wszyscy pamiętamy, że w latach kiedy targi GasShow były miejscem spotkań całej branży LPG, CNG i LNG był on zapełniony "po brzegi" samochodami prezentującymi rozwiązania poszczególnych producentów i importerów samochodowych instalacji gazowych.
Miejsca do parkowania, jak nigdy dotąd w historii GasShow, nie brakowało. Spokojnie można było zaparkować auto na ulicy, nie korzystając z płatnego parkingu na terenie targów.
Swoje zdumienie na widok targowej ekspozycji, już od momentu wejścia na tereny targowe, otwarcie prezentowali nieliczni przedstawiciele warsztatów.
Warsztatowcy przyzwyczajeni do imprezy, na której mogli osobiście spotkać się z firmami, z którymi współpracują, gdzie na wielu stoiskach można było poczęstować się np. dobrą kawą, uczestniczyć w konkursach i quizach, byli mocno rozczarowani. Zapoznanie się z całą ekspozycją targową zajmowało najbardziej uważnym przedstawicielom warsztatów nie więcej niż pół godziny.
Szkoda, bo to była także impreza dla nich, dla najważniejszej części branży autogazu, która bierze "na siebie" kontakt z klientem zarówno zadowolonym jak i niezadowolonym (jeśli coś nie działa tak jak powinno). A trzeba dodać, że targi GasShow jak każde inne są ważnym sygnałem o kondycji i przyszłości branży także dla odwiedzających kontrahentów - w tym przypadku warsztatów, które inwestują i działają w branży LPG.
Na polskim rynku działa obecnie około 10 dużych producentów lub importerów samochodowych instalacji gazowych, którzy praktycznie zawsze, w mniejszym lub większym stopniu, uczestniczyli w targach GasShow, a pierwsza edycja tej imprezy, jeszcze pod nazwą LPG&CNG Show, odbyła się w 2010 r.
W tym roku jedynym dużym producentem samochodowych instalacji gazowych obecnym na targach GasShow jako wystawca był Elpigaz, który zawsze uczestniczy w branżowych imprezach związanych z LPG.
Zdaniem Grzegorza Jarzyńskiego (właściciela firmy) jest to zawsze znakomita okazja do promocji branży autogazu i nie chodzi o pokazywanie własnych produktów, lecz o szerszą wizję całego sektora związanego z samochodowymi instalacjami gazowymi, która cały czas, na wielu płaszczyznach, powinna pokazywać zalety tego paliwa i przekonywać kolejnych użytkowników samochodów do przejścia na zasilanie LPG.
I właśnie tego na tegorocznych targach GasShow zabrakło, bo zabrakło większości firm, producentów samochodowych instalacji gazowych.
Pomimo braku stoisk, przedstawiciele największych producentów i importerów samochodowych instalacji gazowych byli obecni na targach. Jako zwiedzający ekspozycję targową, wykorzystywali udostępnione przez organizatora i wystawców miejsca na spotkania, pewnie także biznesowe.
Wśród targowych gości zauważyliśmy także m.in. przedstawiciela jednej ze światowych firm branży autogazu. Był nim Marco Seimandi z Westport Fuel Systems (związany także z marką BRC).
Targi GasShow zawsze były doskonałym miejscem na prezentację poszczególnych produktów, osiągnięć (swoich i całej branży). Były one także okazją do poznania odmiennych rozwiązań, spotkania przedstawicieli innych, konkurencyjnych firm. A przede wszystkim to zawsze był czas promocji idei jazdy na LPG oraz swego rodzaju wskaźnik kondycji, siły i przyszłości branży autogazu.
Co się stało, że najwięksi producenci w tym roku postanowili nie wystawiać się na GasShow?
Tego nie wiadomo, ale dokładnie było widać jak bez największych graczy te targi wyglądają.
Nietrudno wywnioskować, co mogli sobie pomyśleć o branży autogazu i idei jazdy na LPG nieliczni odwiedzający targi GasShow w tym roku. A były wśród nich osoby działające w branży autogazu ale też szerzej ujmując w branży motoryzacyjnej, a także medialnej związanej w sektorem automotive oraz ci, których zwyczajnie interesują zagadnienia związane z samochodowymi instalacjami gazowymi.
A na koniec jeszcze jedno pytanie, którego nie sposób nie zadać. Czy za rok odbędzie się kolejna edycja targów GasShow? Dla przypomnienia, były to największe targi gazowe w Europie. Czy naprawdę taka impreza nie jest potrzebna?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl