W przypadku Fiata 500, który okazał się przebojem eksportowym włoskiego koncernu (od początku produkcji w 2007 r. sprzedano już ponad 1 mln 200 tys. egzemplarzy z czego 75% poza granicami Włoch) w Genewie pokazano wersje z roku modelowego 2014 z tegoroczną nowością jaką jest Fiat 500 Cult. Samochód ten oprócz zmian stylistycznych (m.in. nowe wersje kolorystyczne) ma np. innowacyjny zestaw wskaźników Magneti Marelli, system głośnomówiący Blue&Me z bluetooth oraz automatyczną klimatyzację.
Jedną z wersji silnikowych dostępnych w Fiacie 500 Cult jest 69-konny silnik o pojemności skokowej 1,2 w odmianie bifuel (benzyna-LPG). Biorąc po uwagę to, że Fiat określa wersję Cult jako flagową odmianę modelu 500 (dostępną także jako kabriolet) zastosowanie w tym samochodzie jednostki napędowej zasilanej LPG jest jednoznacznym dowodem na to, że włoska marka traktuje to paliwo na równi z klasycznymi nośnikami energii (benzyną i olejem napędowym) stosowanymi w samochodach.
Kolejnym modelem samochodu pochodzącym z koncernu Fiat, dostępnym z dwoma silnikami zasilanymi paliwami gazowymi jest Lancia Ypsilon, która w wersji Elefantino zadebiutowała podczas Salonu Samochodowego w Genewie.
Podobnie jak w przypadku Fiata 500 do Ypsilona Elefantino przygotowano nowe kolory nadwozia, wnętrza i tapicerki oraz akcenty stylistyczne np. w postaci "słonika" na pokrywie bagażnika.
Spośród pięciu wersji silnikowych można wybrać dwie gazowe jednostki napędowe. Jedną z nich jest zasilana metanem (gazem ziemnym) wersja silnika TwinAir, która zdobyła tytuł Best Green Engine of the Year 2013. Z pojemności skokowej 0,9 l, dzięki zastosowaniu turbodoładowania silnik osiąga moc 80 KM i charakteryzuje się emisją dwutlenku węgla na poziomie 86 g/km.
W porównaniu z wersją benzynową gazowa odmiana silnika TwinAir ma dodatkowe wtryskiwacze metanu zamontowane w zmienionym kolektorze dolotowym, zmieniony sterownik elektroniczny, zmienione materiały gniazd zaworowych, które są także inaczej ukształtowane (inna geometria).
Oprócz silnika zasilanego metanem dostępna jest także jednostka napędowa zasilana LPG. Silnik o mocy 69 KM, który jest określany w materiałach Lancii jako 1,2 FIRE Evo II LPG to ta taka sama jednostka napędowa jak we Fiacie 500 Cult.
W ofercie Fiata nie znajdziemy samochodów elektrycznych i hybrydowych. Włoski producent konsekwentnie promuje samochody zasilane paliwami gazowymi (LPG i CNG), traktując te rozwiązania jako najbardziej dopracowane, powszechnie dostępne i oferujące znakomite parametry ekologiczne, które idą w parze z korzyściami ekonomicznymi przy zachowaniu osiągów na takim samym poziomie jak na benzynie.
Dzięki powszechnemu stosowaniu alternatywnych paliw gazowych średnia emisja CO2 samochodów Fiat wynosi nieco powyżej 120 g/km, podczas gdy europejskie uregulowania, które zaczną obowiązywać w 2015 r. przewidują normę do 130 g/km. Jak widać konsekwentna polityka promowania napędów gazowych daje oczekiwane rezultaty.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl