BARTER S. A.
Firma ze 100% udziałem kapitału polskiego, funkcjonująca na rynku LPG od 1999 roku. Podstawowym profilem jej działalności jest import, sprzedaż i dystrybucja propanu, butanu oraz ich mieszaniny. LPG importowane jest z rafinerii Rosji i Europy Środkowej. Firma ma własny terminal w Sokółce, dysponuje 5 rozlewniami.
Czy możliwe jest żeby polskie podmioty, począwszy od importera, przejęły część tej podwyżki na siebie?
Abstrahując od tego, co wcześniej powiedziałem, tytułem wyjaśnienia: zasada jest taka, że cło wywozowe płacą ci, których to dotyczy, czyli w tym przypadku Rosjanie. Natomiast polskie firmy płacą cło wwozowe, o ile towar takowemu podlega. Oczywiście można sobie wyobrazić, że jeśli wzrośnie nie jeden, ale kilka elementów w koszyku kalkulacyjnym, co z kolei przełoży się na finalne notowania cen, można snuć rozważania na temat ewentualnej reakcji łańcuchowej. Ale nie musi mieć ona miejsca. Proszę pamiętać, że Polska posiada dwa terminale morskie (trzeci, najmniejszy, zlokalizowany w Gdyni, nie jest używany), które osobiście miałem okazję oddawać do użytku i przyjmować w nich pierwsze tankowce. W każdej chwili są one gotowe na przyjęcie produktów dostarczanych drogą morską. To skutecznie przyhamowuje wspomnianą reakcję łańcuchową ewentualnego wzrostu cen na wschodzie.
Czy polscy przedsiębiorcy mogą zmienić kierunki importu LPG z rosyjskiego np. na kazachski, utrzymując dotychczasową cenę LPG?
Nie ma zakazu importu z jakiegokolwiek kierunku, ale za tym musi przemawiać rachunek ekonomiczny. W Polsce, tak jak już wspomniałem, jest infrastruktura umożliwiająca dywersyfikację kierunków dostaw LPG.
Sławomir Mikulski, Dyrektor Handlowy w firmie GASPOL S. A.
gazeo.pl: Co sądzicie Państwo o podwyżkach ceł eksportowych na LPG w Rosji i czy podwyżki te będą miały wpływ na ceny autogazu na naszym rynku?
Sławomir Mikulski, Dyrektor Handlowy w firmie GASPOL S. A.: Cła w Rosji zmieniają się dynamicznie i ta podwyżka nie jest dla nas zaskoczeniem. Nie spodziewam się zmiany cen na polskich stacjach, ponieważ zakupy są realizowane w oparciu o notowania wschodnie i zachodnie, które w ostatnich kilku tygodniach nie uległy znaczącym zmianom, a doświadczenia ostatnich miesięcy pokazują, że zmiana ceł eksportowych nie przekłada się na notowania.
Czy polscy przedsiębiorcy mogą zmienić kierunki importu LPG z rosyjskiego np. na kazachski, utrzymując dotychczasową cenę LPG?
GASPOL S. A.
Istnieje od 1991 r., jest największym dystrybutorem LPG w Polsce. Dysponuje 2 terminalami przeładunkowymi - morskim w Gdańsku i kolejowym w Małaszewiczach - oraz 7 rozlewniami gazu płynnego.
W Polsce udział produktu z Rosji wynosi ok. 60%. Zmiana struktury zależeć będzie od ekonomiki działania rosyjskich producentów gazu, czyli od tego, jak dużo gazu znajdzie nabywców na rynku wewnętrznym i jak dużo będzie wyeksportowane na inne rynki oraz czy spowoduje to nadwyżki czy niedobory na rynku wewnętrznym. W obecnej sytuacji może dojść do zwiększenia importu z zachodu i północy Europy. GASPOL jest na to przygotowany.
Czy możliwe jest, żeby polskie podmioty, począwszy od importera, przejęły część tej podwyżki na siebie?
Nie spodziewam się zmiany cen na polskich stacjach.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl