Import surowców, w tym także energetycznych i paliw z Rosji jest już mocno ograniczany i będzie ograniczany jeszcze bardziej tak, aby osiągnąć zerowy ich udział w rynku europejskim. Takie działania są zapowiadane i konsekwentnie realizowane przez Państwa Unii Europejskiej, a także przez Polskę.
Procedowana ostatnio ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, która właśnie takie rozwiązania wprowadza została dziś (15 kwietnia 2022 r.) podpisana przez Prezydenta. Znajdziemy w niej zapisy dotyczące zakazu importu węgla z Rosji ale jak się okazuje publikacja Rzeczpospolitej, w której sugerowano, że będzie ona rozciągnięta także na gaz płynny (LPG) w pewnym sensie się potwierdziła. Z jednej strony takie zapisy są zawarte w Założeniach do aktualizacji Polityki Energetycznej Polski do 2040 r. Z drugiej strony okazało się, że podczas prac nad ustawą, senatorowie opozycji zgłosili szereg poprawek, w tym także dotyczącą objęcia zakazem importu rosyjskiego LPG już teraz.
Głosami posłów w sejmie poprawka dotycząca zakazu importu LPG został odrzucona, co w ten sposób tłumaczył przedstawiciel rządu.
Gdybyśmy przyjęli tę poprawkę, którą państwo proponujecie, pozbawiliśmy około 3,5 mln Polaków, bo tyle jest dzisiaj samochodów napędzanych gazem LPG, możliwości tankowania tego tańszego paliwa na stacjach benzynowych. Dodatkowo uderzycie w drobnych polskich przedsiębiorców. Właśnie ci drobni przedsiębiorcy, w tym chociażby taksówkarze, korzystają właśnie z tych samochodów napędzanych gazem LPG.
Jacek Sasin, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Aktywów Państwowych
Argumenty, które zostały przedstawione za odrzuceniem poprawki zakazującej import rosyjskiego LPG jeszcze przed głosowaniem w sejmie wydają się sensowne.
Wprowadzenie dzisiaj zakazu importu LPG, czyli skroplonego gazu jest całkowicie nieskuteczne, w przeciwieństwie do węgla czy ropy naftowej, gdzie ze względu na ich właściwości fizyko-chemiczne jest możliwe stwierdzenie, z jakiego kraju te surowce pochodzą, w tym przypadku takiej możliwości nie ma. Wprowadzenie zakazu tylko na poziomie polskim spowoduje, że gaz LPG i tak będzie do Polski dalej płynął, ale poprzez inne kraje, jak Litwa i Niemcy. Ale jest powód dużo bardziej poważny. Mianowicie mówimy tutaj o gazie, który jest używany do napędzania samochodów, jest dostępny na stacjach benzynowych i jest to gaz również, który jest używany w butlach do ogrzewania czy do sporządzania posiłków. Zużycie gazu LPG w Polsce w dużej mierze pochodzi właśnie z importu. Produkcja krajowa to 530 tysięcy ton i jest to około 20% zapotrzebowania na ten surowiec w Polsce. Zwiększamy w tej chwili intensywnie te możliwości produkcyjne, ale potrzeba na to jeszcze kilka miesięcy czasu.
Jacek Sasin, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Aktywów Państwowych
Do sprawy odniósł się także Premier Mateusz Morawiecki, który zapowiedział, że do końca roku będzie rozbudowana infrastruktura oraz zorganizowane zostaną nowe kierunki importu LPG tak, aby do końca roku być gotowym na wprowadzenie zakazu sprowadzania gazu płynnego z Rosji i Białorusi.
Polska do końca roku zrezygnuje z importu każdej formy gazu z Rosji, w tym LPG.
Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów, minister cyfryzacji, wykonujący obowiązki ministra finansów
Coraz głośniej wybrzmiewa plan wprowadzenia embarga na wszystkie paliwa i surowce do ich produkcji pochodzące z Rosji do końca 2022 roku. Nie będzie to zadanie łatwe ale wykonalne, ponieważ techniczne już jesteśmy (lub "za chwilę" będziemy) na to przygotowani. W zakresie ropy naftowej mamy Naftoport, rozbudowaną baza magazynową ropy naftowej i rurociągi surowcowe do rafinerii.
Firma GASPOL już nie sprowadza LPG z Rosji. Nie spowodowało to dotychczas zaburzeń na krajowym rynku autogazu.
W zakresie gazu ziemnego w październiku 2022 r. będzie uruchomiony gazociąg Baltic Pipe, którym będzie sprowadzany gaz z Norwegii (w dużej mierze wydobywany tam przez PGNiG). Natomiast w zakresie LPG mamy do dyspozycji terminale morskie. Jeden z nich należy do firmy GASPOL i znajduje się w Gdańsku (zdolność przeładunkowa 500 000 t rocznie). Kolejny obiekt firmy Onico znajduje się w Gdyni i rocznie może przyjąć 250 000 t LPG. Morski terminal LPG w Szczecinie ma także PKN ORLEN. Jego zdolność przeładunkowa wynosi 300 000 t ale w najbliższym czasie (po rozbudowie) ma ona wzrosnąć. ORLEN planuje także budowę kolejnego terminalu LPG w Policach.
Jak widać odejście od paliw i surowców rosyjskich nie będzie natychmiastowe i proste ale z pewnością możliwe. Rynek czeka wiele zmian, które nie będą proste ale możliwe do zrealizowania. Następuje zmiana kierunków dostaw wszystkich surowców (w tym także energetycznych) i paliw, co z pewnością spowoduje, że ceny wszystkich nośników energii będą się zmieniać. Szkoda tylko, że zmiana ta musiała się dokonać dopiero w obliczu bezpośredniego zagrożenia, które Europa poczuła na "własnej skórze". Niestety taniej już było.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl