Dobre wyniki raportu UOKiK z kontroli jakości paliwa LPG w 2011 r. i od początku bieżącego roku to przede wszystkim zasługa wiodących firm z branży gazu płynnego, które w krótkim czasie, ponosząc duże koszty, dostosowały swoje procedury by zapewnić spełnienie obowiązujących przepisów prawnych i normatywnych. Dotyczy to zwłaszcza wprowadzenia przez kontrahentów kontroli jakości na wszystkich etapach logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań przeprowadzanych w punktach odbioru na granicy. To bardzo ważne, ponieważ około 90% paliwa LPG pochodzi z importu, głównie z Rosji, Kazachstanu, Białorusi, Litwy i Ukrainy. Struktura dostaw powoduje, że LPG zanim trafi do zbiorników w pojazdach jest poddawane wielu operacjom przeładunkowym. Wszystkie dostępne badania jakości paliw jednoznacznie wskazują, że im dłuższy jest łańcuch logistyczny, tym większe jest prawdopodobieństwo zmiany jakości produktu.
Na uwagę zasługuje także fakt, że wiodący operatorzy tego rynku uznali za regułę, że na finalną jakość LPG w dużej mierze wpływa nie tylko czystość samego produktu, ale także stan całej infrastruktury, a szczególnie czystość zbiorników transportowych, magazynowych w hurtowniach i na stacjach.
Ważnym elementem poprawy jakości gazu płynnego są coroczne konferencje organizowane przez Instytut Nafty i Gazu w Krakowie z cyklu Fuels' Zoom, które zapewniają wymianę wiedzy teoretycznej i praktycznej na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Między innymi, dzięki publikacjom INiG mamy coraz większą wiedzę na temat zjawisk mogących negatywnie wpływać na jakość paliwa LPG. Mamy też rzetelną ocenę metod badawczych tego paliwa. W szczególności dotyczy to metody badania klasy korozji na miedzi gazu pobranego z dystrybutora stacji paliw lub zbiorników w rozlewni tj. parametru, który tradycyjnie najgorzej wypada w raportach UOKiK. W ubiegłym roku na 11 próbek, aż 8 dotyczyło tego przypadku (żadna nie pochodziła z Orlen Gaz). Aktualna wiedza pozwala stwierdzić, że niestety metoda badania klasy korozji na miedzi obarczona jest możliwością wystąpienia wielu błędów wpływających na wynik końcowy. Badania porównawcze zlecone przez UOKiK wykazały, że są trudności z zapewnieniem odpowiedniej powtarzalności i odtwarzalności wyników. Przyczyną trudności w oznaczeniu klasy korozji może być zarówno subiektywna ocena barwy płytki, jak i wtórne oddziaływanie śladowych zanieczyszczeń, które na zasadzie synergii lub katalizy, mogą przyczyniać się do zmiany klasy korozji na płytce miedzi. W skrajnych przypadkach może dochodzić do oznaczenia klasy korozji niezgodnej z wymaganiami po zmieszaniu dwóch próbek gazu o prawidłowej klasie korozji 1. Podane przykłady świadczą, że paliwo LPG, jako najmłodsze na rynku, powinno być w dalszym ciągu intensywnie badane w celu wyeliminowania wszystkich negatywnych zjawisk mogących zajść w łańcuchu logistycznym. Podsumowując, uważam, że należy dalej rozwijać procedury jakościowe. Niezbędna jest dalsza kontrola jakości na wszystkich etapach dostaw i upowszechnienie okresowego czyszczenia zbiorników. Warto również pamiętać, że gwarancją wysokiej jakości LPG jest współpraca ze sprawdzonymi producentami, którzy dysponują odpowiednim wsparciem technologicznym, logistycznym oraz analitycznym. Gwarantem jakości są także stacje markowe, których udział w sprzedaży LPG rośnie. Dzięki temu spada ryzyko wprowadzenia do sprzedaży produktu o niepewnym pochodzeniu. Jest bowiem wielu importerów, którzy wciąż - niestety dla polskich kierowców - sprowadzają do kraju frakcje nie spełniające norm LPG i wprowadzają je do sprzedaży po niższej cenie wykorzystując jako kanał dystrybucji stacje niemarkowe.
Sławomir Karpisz, Ekspert ds. Technologii i Jakości Gazu w Orlen Gaz
W przypadku firmy Orlen Gaz mamy do czynienia ze stricte techniczną wypowiedzią, zwracającą uwagę na niezbyt doskonałe metody badań niektórych parametrów jakościowych. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie to, że najczęściej występujące nieprawidłowości dotyczą właśnie przekroczenia parametrów określanych tymi metodami.
Podsumowanie
Jak widać wypowiedzi poszczególnych firm mają różny wydźwięk, choć pewnie każda z nich z powodzeniem może podpisać się pod wypowiedzią konkurencji. To dobrze, bo wynika z tego, że wszystkim podmiotom zajmującym się dystrybucją LPG na polskim rynku zależy na jakości autogazu, a to dla nas użytkowników jest najważniejsze.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl