Czy dziś jeszcze obowiązują jakieś przepisy, które utrudniają życie kierowców samochodów napędzanych gazem, np. zakaz wjazdu do podziemnych parkingów, brak samoobsługowego tankowania, częstsze przeglądy, wyższe podatki, itp.?
Nie, nic z tych rzeczy. Na podstawie tego, co słyszałem o innych rynkach, u nas sytuacja jest odwrotna. Owszem, swego czasu ciasny kaganiec przepisów hamował rozwój rynku, ale teraz liberalizacja prawa, w połączeniu z rosnącą świadomością konieczności dywersyfikowania źródeł energii i ochrony środowiska wśród przedstawicieli władz i zwykłych obywateli pomaga w rozwoju sektora paliw alternatywnych, takich jak LPG. Bariery znikają, a pojawia się wsparcie dla branży, dzięki któremu może ona swobodnie się rozwijać. Władze ustanowiły dopłaty do zakupu gazowych aut, niektóre instytucje konwertowały nawet swoje floty, by dać dobry przykład. Regulacje prawne ogranicza się do minimum, zwłaszcza od kiedy wszyscy uświadomili sobie, że autogaz jest tak samo bezpieczny, jak inne paliwa, a nawet bardziej.
W jaki sposób wspierany jest w Hiszpanii rozwój branży LPG?
Hiszpański rząd wspiera zakup gazowych samochodów za pośrednictwem tzw. Planu PIVE. Oprócz tego, lokalne samorządy oferują dopłaty dla kierowców decydujących się na zakup ekologicznych modeli, w tym oczywiście napędzanych LPG. Wsparcie przychodzi także ze strony operatorów infrastruktury, a instytucje państwowe i samorządowe zawierają porozumienia w zakresie konwersji swoich flot. Najpilniejszą potrzebą branży jest pomoc ze strony administracji w Madrycie i nie chodzi tu o dopłaty czy ulgi, ale o budowanie wizerunku LPG jako taniej, wydajnej i ekologicznej alternatywy dla paliw klasycznych, która może stać się naszym wielkim sprzymierzeńcem w walce ze zmianami klimatu.
Czy na rynku dominują używane samochody z konwersjami indywidualnymi czy też nowe, adaptowane fabrycznie?
Obecnie praktycznie cały rozwój rynku autogazu jest „napędzany” przez konwersje aut używanych, ale liczymy na to, że z czasem sektor będzie zmierzał w kierunku połączenia adaptacji fabrycznych z prywatnymi. Tak było i jest na wszystkich dojrzałych rynkach autogazu w fazie ich wzrostu.
Jak Hiszpanie zapatrują się na możliwość przerabiania swoich samochodów na napęd gazowy?
Niektórzy są sceptyczni, ponieważ uważają, że instalacja gazowa może mieć negatywny wpływ na działanie samochodu. To się jednak stopniowo zmienia dzięki pozytywnym doświadczeniom wielu użytkowników. Przekazują oni swoje spostrzeżenia przez serwisy społecznościowe, zainteresowanie mediów rośnie, a więc nieufność wobec techniki LPG spada. Naszą rolą jest wysyłanie jasnej informacji, że auta konwertowane indywidualnie są absolutnie bezpieczne, ale także zachęcanie do korzystania z usług renomowanych warsztatów, bo tylko w ten sposób ma się pewność uzyskania gwarancji i świętego spokoju. Zyskujące popularność konwersje fabryczne oczywiście robią wiele dobrego dla wizerunku LPG.
Czy CNG stanowi konkurencję dla LPG? W jakim stopniu rozwinięta jest infrastruktura CNG?
CNG jest bezsprzecznie interesującą alternatywą wobec paliw klasycznych, ale w Hiszpanii przeszkodą w jej należytym wykorzystaniu jest praktyczny brak sieci stacji tankowania. W związku z tym CNG jest używane właściwie tylko w transporcie ciężkim, jako paliwo do śmieciarek i autobusów miejskich. Potrzeba wielu kosztownych inwestycji w infrastrukturę, żeby zmienić ten stan rzeczy.
Jakie perspektywy ma przed sobą sektor LPG?
Zakładamy otwarcie 1000. stacji i zarejestrowanie stutysięcznego samochodu na LPG w 2015 r. Cały sektor ciężko pracuje na osiągnięcie, a może i przekroczenie tych wartości, ale wsparcie odgórne, rządowe (w zakresie, o jakim już mówiłem) to kwestia kluczowa – bez niego nasze możliwości są ograniczone.
Czego życzy Pan Hiszpanom jeżdżącym na LPG?
Często spotykamy się z zapytaniami o stabilność cen LPG i utrzymanie relacji cenowej względem benzyny i oleju napędowego oraz o rozbudowę sieci stacji. Wiele pytań, głównie dotyczących mechanizmów wsparcia dla użytkowników autogazu, trafia również do rządu. Życzyłbym więc sobie i wszystkim oszczędnym kierowcom, by wszystko, na co liczą, spełniło się, żeby rynek mógł dynamicznie się rozwijać.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję i pozdrawiam wszystkich czytelników gazeo.pl!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl