Tradycyjne łańcuchy śniegowe to rozwiązanie poprawiające przenoszenie siły napędowej z kół samochodu na nawierzchnię drogi w okresie zimowym, kiedy na jezdniach występuje śnieg czy lód ograniczający przyczepność. W takich warunkach łańcuchy wspomagają trakcję, szczególnie w rejonach górzystych, gdzie czasami są wręcz wymagane na niektórych odcinkach dróg.
Niestety łańcuchów nie można stosować na wolnej od śniegu czy lodu nawierzchni z uwagi na możliwość jej uszkodzenia. Jest to nawet usankcjonowane stosowną grzywną w kodeksie drogowym. Choćby z tego powodu jest to rozwiązanie dość kłopotliwe w użytkowaniu.
Ponadto, tradycyjne łańcuchy śniegowe są ciężkie, trudne do zakładania i przechowywania a komfort jazdy z ich użyciem jest dyskusyjny. Przy stosowaniu łańcuchów śniegowych wzrasta możliwość zarysowania czy nawet uszkodzenia felg, a dobre łańcuchy, które niwelują taką możliwość, są w miarę wygodne w użytkowaniu i nie wymagają dociągania są stosunkowo drogie.
Wszystkie, a z pewnością zdecydowaną większość wad tradycyjnych, stalowych łańcuchów, eliminują tekstylne łańcuchy śniegowe. Słowo łańcuchy jest w ich nazwie pewnym nadużyciem (bardziej chodzi o to, że z powodzeniem zastępują one łańcuchy), ponieważ są to zasadniczo tekstylne fartuchy (a w wolnym tłumaczeniu nawet "skarpety" śniegowe) wykonane ze specjalnej tkaniny, które zakłada się na koła. W związku z tym występują one w wielu rozmiarach.
Główną zaletą tekstylnych łańcuchów śniegowych jest komfortowe (w porównaniu z łańcuchami stalowymi) użytkowanie, co w praktyce przekłada się na łatwe i szybkie zakładanie na koła, bez konieczności dodatkowego naciągania, przemieszczania samochodu w celu ich zamocowania, co w warunkach zimowych jest szczególnie uciążliwe.
Łańcuchy tekstylne charakteryzują się także znacznie wyższym komfortem jazdy, bez drgań powodowanych przez stalowe ogniwa, a także w aspekcie emisji hałasu.
Nie stanowią także żadnego zagrożenia dla felg (w kontekście możliwości ich uszkodzenia). Rozwiązanie to jest także jedynym możliwym do zastosowania dla samochodów, w którym ilość miejsca pomiędzy kołem a nadkolem jest minimalna.
Z drugiej jednak strony łańcuchy tekstylne są znacznie mniej agresywne we współpracy z nawierzchnią niż łańcuchy stalowe, co z pewnością będzie odczuwalne w ekstremalnych warunkach w terenach górzystych, gdzie ich zastosowanie może być z tego powodu ograniczone.
Tekstylne łańcuchy Multigrip można stosować na nawierzchniach wolnych od śniegu czy lodu ponieważ nie uszkodzą nawierzchni (jak łańcuchy stalowe) ale w odróżnieniu od nich mogą się szybciej zużywać.
Tekstylne łańcuchy śniegowe są w świetle europejskiej normy EN 16662-1 wyposażeniem pojazdu tożsamym z klasycznymi łańcuchami stalowymi i innymi urządzeniami antypoślizgowymi.
Firma Landi Renzo Polska oprócz swojej podstawowej działalności, która jest związana z sektorem samochodowych instalacji gazowych wpiera także zawodników sportów motorowych, co wynika z zamiłowania szefa firmy, Pana Fabio Ghizzi, licencjonowanego kierowcy rajdowego.
Dzięki tym konotacjom tekstylne łańcuchy Multigrip zostały przetestowane przez Pawła Poletyło, który jest także kierowcą rajdowym. Testy odbyły się w Szwecji w ramach Winter Ice Camp 2023, gdzie na tafli zamarzniętego jeziora wytyczono różne trasy treningowe.
Szczerze powiedziawszy, odbierając te tekstylne łańcuchy śniegowe od Fabia, który nam je przywiózł, miałem mieszane uczucia na ich temat i przyznaję się, trochę powątpiewałem, że takie coś może działać.
Paweł Poletyło, Kurczak Mgarage
Jednak już samo założenie Multigripów na koła samochodu pokazało znaczącą różnicę w stosunku do łańcuchów stalowych.
Montaż tekstylnych łańcuchów śniegowych Multigrip jest znacznie prostszy i przyjemniejszy niż klasycznych łańcuchów stalowych. Nie są takie ciężkie i nie wymagają napinania.
Paweł Poletyło, Kurczak Mgarage
Jeszcze bardziej pozytywne opinie pojawiły się po pierwszym ruszeniu samochodem z założonymi tekstylnymi łańcuchami śniegowymi Multigrip.
Założyłem te fartuchy na wszystkie koła w BMW jedynce z tylnym napędem. Auto na lodzie normalnie ruszyło i zatrzymało się. Później okazało się, że normalnie skręca i ma doskonałą trakcję. Rewelacja. Przez kilka dni robiłem wszystko by je uszkodzić, ściągnąć z koła. Niestety nie udało się. Mutigripy po moich "zabawach" nie straciły swoich własności (przyczepności). Dla mnie – produkt petarda.
Paweł Poletyło, Kurczak Mgarage
Wydawać by się mogło, że połączenie gazowego biznesu z "łańcuchami" na koła nie ma ze sobą nic wspólnego, jednak co nam po tanim tankowaniu i tańszej jeździe na LPG jeśli nasze auto traci trakcję i nie może się normalnie poruszać.
Może zatem część zaoszczędzonych dzięki LPG i niewydanych na benzynę pieniędzy przeznaczyć na tekstylne łańcuchy śniegowe Multigrip?
Na ferie zimowe jak znalazł.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl