Samochody elektryczne...
W Miasteczku ekologicznym nie zabrakło także pojazdów zasilanych energią elektryczną. Zaprezentowano używane samochody Goupil, które są niewielkimi pojazdami użytkowymi będącymi nośnikami wielu zabudów znajdujących zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki komunalnej. Polski dystrybutor oferuje zabudowy skrzyniowe, wywrotki oraz zabudowy furgonowe.
... i hybrydowe
Poza Miasteczkiem ekologicznym zaprezentowano także inny ciekawy pojazd elektryczno-spalinowy. Na podwoziu MB Econic zabudowano śmieciarkę Faun Rotopress DualPower (zdjęcia w galerii). Samochód dzięki możliwości pracy i poruszania się z wykorzystaniem napędu elektrycznego jest idealnym pojazdem do zbiórki odpadów w osiedlach mieszkaniowych.
Dzięki zastosowaniu hybrydowego układu napędowego i elektrycznego napędu zabudowy samochód w czasie pracy jest bardzo cichy (emisja hałasu jest mniejsza o 75% w porównaniu ze śmieciarką dieslowską). Ponadto pojazd charakteryzuje się zmniejszonym o 33% zużyciem paliwa i emisją dwutlenku węgla.
Kogeneracja
Kogeneracja, bo tak jest określany proces wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu, była jak zwykle ważnym elementem targów Poleko. Z roku na rok coraz więcej firm reprezentuje branżę kogeneracji na poznańskiej imprezie. Do wytwarzania w ten sposób obu rodzajów energii wykorzystuje się różne paliwa, które najczęściej stanowią odpad pozostający po prowadzonych np. w oczyszczalniach ścieków procesach technologicznych.
W kogeneracji można stosować także gaz ziemny lub LPG czy biogaz powstający w biogazowniach.
W większości są to jednak „darmowe” gazy odpadowe zawierające metan, choć spotyka się także agregaty kogeneracyjne zasilane olejami roślinnymi, tłuszczami zwierzęcymi czy np. wodorem (w przypadku zastosowania w zakładach przemysłu chemicznego). Wszystkie te paliwa są zanieczyszczone różnymi dodatkami w związku z czym mają mniejszą kaloryczność niż czysty metan czy wodór. W przypadku tłuszczów zwierzęcych zanieczyszczeniami mogą być np. drobiny kości zwierzęcych.
Wymienione paliwa są wykorzystywane do zasilania silników tłokowych, które napędzają generatory prądu elektrycznego, a rozbudowane systemy chłodzenia odbieraja od jednostek napędowych energię cieplną. W ten sposób sprawność agregatu kogeneracyjnego można podnieść do 80-90%, czyli wartości nieosiągalnej dla silnika tłokowego wytwarzającego tylko energię mechaniczną np. w samochodach.
Wielu producentów oferuje także agregaty trigeneracyjne, które latem wytwarzają także chłód do klimatyzowania pomieszczeń. Niektóre z urządzeń dają także możliwość wytwarzania jeszcze jednego medium jakim jest para technologiczna. Agregat wytwarzający jednocześnie energię elektryczną, cieplną i parę jest określany mianem poligeneracyjnego.
Spotyka się także agregaty kogeneracyjne rozbudowane o system odzysku dwutlenku węgla ze spalin ich silników napędowych. Taki system zastosowano w zakładzie Coca Coli w Radzyminie. Odzyskiwany ze spalin dwutlenek węgla jest wykorzystywany do nasycania produkowanych napojów. Dwutlenek węgla ze spalin agregatów kogeneracyjnych używanych w gospodarstwach ogrodniczych jest także wykorzystywany do zwiększania plonów w uprawach szklarniowych.
Agregat wodorowy
Jednym z ciekawszych prezentowanych na tegorocznym Poleko agregatów kogeneracyjnych było urządzenie zasilane gazami "wodorowymi” (o dużej zawartości wodoru) wykonane przez firmę Horus Energia dla jednego z przedsiębiorstw branży chemicznej.
Prace adaptacyjne do zasilania wodorem silnika MAN służącego jako źródło energii mechanicznej i cieplnej wykonano we współpracy z naukowcami Politechniki Krakowskiej. Zastosowano specjalny sterownik, który w zależności od zawartości wodoru w paliwie steruje odpowiednio dawką paliwa i momentem zapłonu. Wodór jest wtryskiwany do kanałów dolotowych silnika za pomocą wtryskiwaczy firmy M.T.M. (BRC), które zastąpiły oryginalny, mieszalnikowy układ zasilania. Dzięki temu podniesiono sprawność silnika o 5%.
Ciekawą ofertę w zakresie siłowni kogeneracyjnych i elektrowni ma polska firma H.Cegielski. Oferowane są rozwiązania bazujące na silnikach Vaukesha lub własnych 2-suwowych silnikach okrętowych.
Na bazie silnika Vaukesha H.Cegielski zrealizował układ kogeneracyjny w biogazowni w Świdnicy. Przykładem wykorzystania silnika okrętowego jest elektrownia kogeneracyjna w Niemczech, wybudowana przy rafinerii oleju palmowego w Brake. Siłownia jest przystosowana do zasilania biopaliwem w postaci nieoczyszczonego oleju palmowego lub tłuszczem zwierzęcym.
Podsumowanie
Prezentowane w ramach targów Poleko rozwiązania oparte o paliwa gazowe pokazują, że ten rodzaj nośników energii, będących także surowcami odpadowymi można efektywnie przetwarzać na energię elektryczną i ciepło. Ich nadwyżki można sprzedawać, generując dodatkowe dochody. Jak pokazują przykłady firm mających własny gaz (np. oczyszczalnie ścieków) jeden zespół kogeneracyjny, oprócz pokrycia w większości zapotrzebowania na energię elektryczną i ciepło potrafi miesięcznie przynosić właścicielowi do kilkudziesięciu tysięcy złotych dochodu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl