Wbrew przekonaniu wielu polskich kierowców o tym, że gaz jako paliwo nadaje się tylko do starych samochodów, przedstawiamy przegląd polskiego i europejskiego rynku nowych pojazdów zasilanych LPG i CNG. Wybór na naszym „podwórku” nie przyprawia jeszcze o zawrót głowy, ale systematycznie się powiększa. Idą dobre czasy!
Choć producenci nie nadają temu należnego rozgłosu, kupno samochodu z fabryczną lub „błogosławioną” przez importera instalacją gazową nie należy w naszym kraju wcale do trudnych. Dotyczy to zarówno marek kierujących swoją ofertę do klientów ważących pieniądze przed zakupem, jak i tych bardziej prestiżowych, ale po kolei.
Od przynajmniej 10 lat Fiat poleca zainteresowanym kierowcom systemy Tartarini, montowane bez utraty gwarancji. Co ciekawe, nabywca ma wybór pomiędzy tańszym układem podciśnieniowym lub bardziej kosztownym sekwencyjnym, pomimo że ten pierwszy nie sprawdza się najlepiej w nowoczesnych silnikach z wielopunktowym wtryskiem paliwa ze względu na możliwość wystąpienia zjawiska płomienia powrotnego, zwanego potocznie „strzałem”.
Montaż odbywa się w serwisie, ale Fiat nie zabrania także doposażenia samochodu poza oficjalną siecią w produkty innych firm. Bardziej interesujące jest natomiast to, że poza Polską sprzedaje się samochody wyposażone w układ LPG już na etapie produkcji. Montowana w hali przy tyskim zakładzie FAP Panda Eco (z instalacją Landi Renzo) trafia na wiele rynków europejskich, podobnie jak pochodzące z innych fabryk Idea, Bravo, Punto Classic (nadal wytwarzany model poprzedniej generacji), Grande Punto i Punto Evo. Ponieważ Pandę Eco pokazano niedawno podczas Auto Show Poland 2009 w Warszawie, jest duże prawdopodobieństwo, że auto zagości także w oficjalnym polskim cenniku włoskiego producenta, jednak dokładnego terminu debiutu na razie nie podano.
Zupełnie inna historia to gama Fiatów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, w Polsce reprezentowana niestety aktualnie tylko przez Doblo. Poza naszym krajem, w serii Natural Power dostępne są jeszcze (np. we Włoszech): Panda (produkowana na linii w Tychach, tymczasowo wycofana z polskiego rynku), Qubo, Punto Evo, Grande Punto, Punto Classic oraz wciąż oferowana Multipla.
Samochody o zasilaniu alternatywnym mają w swojej gamie także inne marki koncernu z Turynu. Lancia, w ramach oferty nazwanej Ecochic, sprzedaje aktualnie - wyłącznie na rodzimym rynku włoskim, gdzie trafia 80% całkowitej produkcji firmy - trzy modele napędzane LPG. Są to: Ypsilon (którego następna generacja, według nieoficjalnych zapowiedzi, ma powstawać w Polsce po przeniesieniu produkcji Pandy do Włoch), tożsama z Fiatem Ideą Musa oraz nowa, elegancka Delta ze 120-konnym, doładowanym silnikiem 1,4 T-Jet. W tę samą jednostkę wyposaża się również Alfę Romeo MiTo w odmianie na gaz płynny.Niestety, tych aut nie uświadczymy w naszych salonach.
Nie znaczy to oczywiście, że na Fiacie kończy się wybór dostępnych opcji. Liczne modele oferują np. Skoda, Seat i Chevrolet. Samochody czeskiego producenta, adaptowane na zamówienie w serwisie z użyciem systemu Landi Renzo Omegas lub LCS/LC, to naprawdę rozbudowana paleta, w skład której wchodzą:
- Fabia 1,2 (w dwóch wariantach mocy - 60 i 70 KM), 1,4 i 1,6 (ten ostatni ze skrzynią manualną lub automatyczną);
- Roomster 1,2 (tylko model mocniejszy), 1,4 i 1,6 (skrzynia ręczna i automat);
- Octavia 1,6 (skrzynia ręczna i automat);
- Praktik 1,2 (w mocniejszej, 70-konnej wersji) i 1,4;
- Octavia Tour 1,6 i 1,8 T.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że aktualny model Octavii (druga generacja, po faceliftingu) sprzedawana jest także na zachodzie Europy, również wyposażona w silnik 1,6 i instalację Landi Renzo. Trwają też prace nad wprowadzeniem do oferty modelu z jednostką 1,4 TSI, czego przedsmak otrzymaliśmy podczas Auto Show Poland 2009.
Nie mniej oferuje Seat rodem ze słonecznej Hiszpanii. Adaptacji na LPG lub CNG można poddać praktycznie każdy model z silnikiem MPI (wersje z motorami o wtrysku bezpośrednim na razie nie mogą być wyposażane w instalacje gazowe), a pod maskę trafiają układy Bigas lub BRC, serwisowane w przeszkolonych stacjach obsługi na terenie całego kraju, podobnie jak Skody.
Montaż trwa jeden dzień, tak jak np. założenie autoalarmu (instalacja gazowa znajduje się na liście akcesoriów Seata), a więc nie ma praktycznie wpływu na termin odbioru zamówionego auta.
Od jakiegoś czasu instalacje LPG ma w swoich cennikach Chevrolet (ex-Daewoo). Wszystkie modele z wyjątkiem Cruze’a i Captivy, wyposażane w układy BRC, są dostępne dla polskich klientów tak, jak ma to miejsce w Europie Zachodniej. Niektóre auta (np. Matiza, znanego u nas pod nazwą Spark, i Captivę) można za naszą zachodnią granicą kupić także adaptowane przez współpracującą z General Motors firmę Fahrmitgas, która sprzedaje w Niemczech również znanego z rynku amerykańskiego, wzorowanego na starych autach typu „woody” Chevroleta HHR z instalacją gazową i wykończeniem w stylu retro, a la Al Capone.
Wracając na nasz grunt, ostatnią z aktualnie dostępnych możliwości jest zakup Mitsubishi Lancera 1,8 (sedan lub Sportback), w którym producent oficjalnie zezwala na montaż systemu gazowego bez utraty gwarancji. Adaptacja może odbyć się w ASO lub zakładzie prywatnym, wybranym przez klienta, jednak wyłącznie pod warunkiem, że nabywca zdecyduje się na układ sekwencyjnego wtrysku LPG IV generacji. Minusem jest fakt, że na specjalnie przygotowany do montażu samochód (ze zmienionymi elementami silnika, takimi jak: gniazda zaworów, zawory dolotowe i wydechowe) trzeba czekać ok. 5 miesięcy od momentu złożenia zamówienia w salonie. Poza tym, same modyfikacje jednostki napędowej, nawet jeżeli nie zdecydujemy się na zlecenie montażu serwisowi Mitsubishi, także wymagają dopłaty w stosunku do wersji podstawowej. Z podobnego rozwiązania mogą korzystać nabywcy Subaru w Niemczech.
Na tym kończy się lista aut, które w Polsce da się kupić z instalacją LPG. Przynajmniej dziś, ponieważ należąca do Renault Dacia zapowiedziała już wprowadzenie na nasz rynek znanych z innych krajów Europy (np. Francji, gdzie jeszcze niedawno oferowano także Clio Campus LPG, a według dobrze poinformowanych źródeł w połowie 2010 r. pojawią się Megane i Scenic 1,6 LPG) modeli Logan i Sandero z silnikiem 1,4 i napędem gazowym. Ponadto, poza wymienionymi już wcześniej autami na CNG, w ofertach polskich importerów można znaleźć kilka innych modeli zasilanych gazem ziemnym. Należą do nich Volkswagen Caddy i Mercedes B180 NGT, po które - ze względu na słabo rozwiniętą sieć stacji - nie ustawiają się niestety kolejki. Stwierdzamy to z żalem, ale bardziej niż realną alternatywę dla paliw konwencjonalnych należy potraktować je jako „ciekawostki przyrodnicze”.
Fabryczna oferta LPG i CNG jest natomiast dosyć szeroka na zachód od Odry. Bogatą ofertę w Niemczech ma np. Ford, który proponuje klientom Focusa, C-Maxa i Transita na gaz ziemny lub płynny, a dodatkowo także Fiestę i Mondeo Tri-fuel na LPG (ten ostatni „spożywa” również bioetanol E85). W tyle nie pozostają najgroźniejsi rywale - Volkswagen i Opel. Firma z Wolfsburga produkuje Golfa i Golfa Plus (obydwa z silnikiem 1,6) na gaz płynny oraz Passata i Tourana na CNG, natomiast konkurent z Rüsselsheim kontratakuje za pomocą Corsy (z jedną z dwóch jednostek napędowych do wyboru), Merivy, Astry III Caravan i Zafiry z instalacją LPG oraz Zafiry CNG turbo. Wspomniana już firma Fahrmitgas oferuje dodatkowo Insignię, a nadworny tuner Opla - Irmscher - również Astrę GTC i Antarę doposażone w system zasilania autogazem. Poza Niemcami, Corsa 1,2 i Meriva są do kupienia także we Francji. U naszych zachodnich sąsiadów do niedawna do kupienia był także Mercedes E200 NGT, pozostający po premierze nowego modelu bez następcy. We Francji zaś jakiś czas temu oferowano Citroena C3 CNG, który nie doczekał się na razie odpowiednika drugiej generacji.
Szwedzi tradycyjnie już serwują Volvo S60 i V70, którym wszystko jedno, czy „karmi” się je CNG czy biogazem, mogą także kupować Subaru Legacy na gaz ziemny. Naprawdę ciekawe rzeczy dzieją się natomiast za kanałem La Manche, w Wielkiej Brytanii. Tam natrafić można na prawdziwe gazowe rodzynki, których próżno szukać gdziekolwiek indziej. Poza dostawczymi Citroenami na LPG - Berlingo First (wciąż wytwarzanym modelem poprzedniej generacji), Berlingo, Dispatchem (u nas występującym pod nazwą Jumpy) i Nemo - Brytyjczycy kupują tak egzotyczne auta jak np. malezyjski Proton Gen-2 ecoLogic. Marka ta jest w Europie dostępna jeszcze tylko na Cyprze, jednak opcjonalny układ gazowy (zarezerwowany zresztą dla tego jedynego modelu) to wyłączny przywilej klientów ze Zjednoczonego Królestwa. Na tym nie koniec - prawdziwymi perłami są rzadkie samochody angielskiej produkcji: Breckland Beira (specyficzny collage nadwozia Opla GT i silnika od Corvetty plus LPG) oraz luksusowy, choć ekscentryczny Bristol Blenheim 3G, czyli auto pokroju Bentleya zasilane autogazem.
Jak widać, napęd gazowy to w Europie całkiem pokaźny kawałek rynkowego tortu, z którego niemal każdy producent chce skubnąć coś dla siebie. Poza Polską, LPG i CNG jako paliwom na pewno pomaga brak negatywnych skojarzeń w rodzaju „gaz tylko do kuchenek i/lub zapalniczek” lub „gaz dla biedoty” oraz dziesięciolecia obecności na rynku i w świadomości kierowców (np. we Włoszech czy Holandii). Także i u nas widać powolny trend ku lepszemu, co widać chociażby poprzez rozszerzającą się gamę samochodów napędzanych tanio i ekologicznie. Liczymy, że wejście do Polski kolejnych producentów zachęci następnych, którzy - jak Ford, VW czy Opel - nie musieliby już się przygotowywać, lecz po prostu przenieść gotowe, sprawdzone rozwiązania na nasz rynek. Bez przesadnego optymizmu, jesteśmy naprawdę dobrej myśli!
* model jeszcze niedostępny
** model przystosowany do montażu instalacji gazowej
Marka i model | Polska | Europa |
Skoda Fabia | LPG | - |
Skoda Roomster/Praktik | LPG | - |
Skoda Octavia | LPG | LPG |
Skoda Octavia Tour | LPG | - |
Seat Ibiza | LPG/CNG | - |
Seat Leon | LPG/CNG | LPG |
Seat Altea/Altea XL | LPG/CNG | LPG |
Seat Toledo | LPG/CNG | - |
Seat Alhambra | LPG/CNG | - |
Chevrolet Matiz/Spark | LPG | LPG |
Chevrolet Aveo/Kalos | LPG | LPG |
Chevrolet Lacetti/Nubira | LPG | LPG |
Chevrolet Cruze | - | LPG |
Chevrolet Epica | LPG | LPG |
Chevrolet Captiva | - | LPG |
Chevrolet HHR | - | LPG |
Dacia Logan | LPG* | LPG |
Dacia Sandero | LPG* | LPG |
Mitsubishi Colt | - | LPG |
Mitsubishi Lancer | LPG** | LPG |
Mitsubishi Outlander | - | LPG |
Opel Agila | - | LPG |
Opel Corsa | - | LPG |
Opel Astra III | - | LPG |
Opel Zafira | CNG | LPG/CNG |
Opel Insignia | - | LPG |
Opel Antara | - | LPG |
Opel Combo | CNG | CNG |
Volkswagen Polo | - | LPG |
Volkswagen Golf/Golf Plus | - | LPG |
Volkswagen Touran | - | CNG |
Volkswagen Passat | - | CNG |
Volkswagen Caddy | CNG | CNG |
Ford Fiesta | - | LPG |
Ford Focus | - | LPG/CNG |
Ford C-Max | - | LPG/CNG |
Ford Mondeo | - | LPG/E85 |
Ford Transit | - | LPG/CNG |
Citroen C3 Picasso | - | LPG |
Citroen C4/C4 Picasso/C4 Grand Picasso | - | LPG |
Citroen C5 | - | LPG |
Citroen Nemo | - | LPG |
Citroen Berlingo First | - | LPG |
Citroen Berlingo | - | LPG |
Citroen Dispatch (Jumpy) | - | LPG |
Mercedes A160/A180 | - | LPG |
Mercedes B160/B180 NGT | CNG | LPG/CNG |
Mercedes Sprinter NGT | CNG | CNG |
Subaru Impreza | - | LPG |
Subaru Legacy/Outback | - | LPG/CNG |
Subaru Forester | - | LPG |
Volvo C30 | - | LPG |
Volvo S40/V50 | - | LPG |
Volvo S60 | - | CNG |
Volvo V70 | - | LPG/CNG |
Proton Gen-2 | - | LPG |
Fiat 500/500 C | - | LPG |
Fiat Panda | LPG | LPG/CNG |
Fiat Punto Classic | - | LPG/CNG |
Fiat Grande Punto | LPG | LPG/CNG |
Fiat Punto Evo | LPG | LPG/CNG |
Fiat Idea | - | LPG |
Fiat Bravo | LPG | LPG |
Fiat Croma | - | LPG |
Fiat Fiorino/Qubo | LPG | LPG/CNG |
Fiat Multipla | - | CNG |
Fiat Doblo | LPG/CNG | LPG/CNG |
Breckland Beira | - | LPG |
Bristol Blenheim | - | LPG |
Lancia Ypsilon | - | LPG |
Lancia Musa | - | LPG |
Lancia Delta | - | LPG |
Alfa Romeo MiTo | - | LPG |
Alfa Romeo 159/159 Sportwagon | - | LPG |
Alfa Romeo Giulietta | - | LPG |
Renault Clio Campus | - | LPG |
Renault Megane | - | LPG* |
Renault Scenic | - | LPG* |
Renault Kangoo/Kangoo Express | - | LPG |
Daihatsu Terios2WD | - | LPG |
Dodge Caliber Eco+ | - | LPG |
Dodge Journey Eco+ | - | LPG |
Hyundai i10 | - | LPG |
Hyundai i20 | - | LPG |
Hyundai i30 | - | LPG |
Hyundai Sonata | - | LPG |
Hyundai Grandeur | - | LPG |
Jeep Patriot Eco+ | - | LPG |
Kia Picanto | - | LPG |
Kia Rio | - | LPG |
Kia Cee’d/Pro_Cee’d | - | LPG |
Kia Magentis | - | LPG |
Kia Carens | - | LPG |
Kia Carnival | - | LPG |
Kia Sportage | - | LPG |
Łada Kalina | - | LPG |
Łada Priora | - | LPG |
Łada Niva | - | LPG |
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl