Początek roku to czas podsumowań, rozliczeń i spoglądania w przyszłość. O tym, jaki dla gazu płynnego był miniony rok i czego spodziewać się może branża autogazu w rozpoczynającym się 2011 roku, rozmawiamy z p. Andrzejem Olechowskim, dyrektorem Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
Gazeo.pl: Jak ocenia Pan rynek LPG, w tym także autogazu w minionym roku?
Andrzej Olechowski, dyrektor POGP: Jeśli chodzi o całościowe podsumowanie roku 2010, to na ten czas jeszcze nie możemy podać konkretnych liczb, analiz czy porównań do lat poprzednich. Oczywiście możemy dość wstępnie ocenić, że w 2010 roku nie nastąpiły przełomowe zmiany w wielkości sprzedaży, nadal utrzymuje się pewnego rodzaju stabilizacja. Mówiąc o stabilizacji mam na myśli typową reakcję rynku, kiedy po latach rekordowych wzrostów następuje niewielki spadek. Taka sytuacja potwierdza, iż nasz rynek osiągnął dojrzałość.
Najlepszym potwierdzeniem tego faktu jest odniesienie się stricte do sektora autogazu, którego udział w całości sprzedaży LPG stanowi blisko 75% , a tym samym jest on pewnego rodzaju znaczącym wskaźnikiem tendencji rynkowych. Media publikowały informacje o załamaniu się tego sektora, ponieważ mamy spadek sprzedaży o 2 czy też 3% w skali roku. Jednak jeśli przyrównamy wynik rocznej sprzedaży na poziomie 1,7 mln ton do innych krajów, to Polska plasuje się w światowej czołówce i gdzie mu załamanie? Raczej dojrzałość.
Przy rocznej, a nawet długofalowej próbie prognozowania rynku zawsze należy uwzględniać całe otoczenie zarówno ekonomiczne i gospodarcze ale również czynnik jakim są nowe technologie w obszarze energooszczędnych silników.
Charakterystyczną tendencją widoczną na naszym rynku, która również potwierdza dojrzałość rynku jest wzrost w segmencie instalacji grzewczych przy malejącej sprzedaży gazu w butlach. Moim zdaniem szansą dla segmentu gazu w butlach jest pokazanie pełnej palety możliwości ich użycia, np. wózkach widłowych czy też grillach.
Jakie wydarzenia należy uznać za najważniejsze dla branży autogazu w
2010 roku?
Patrząc globalnie, na cały rynek, to myślę, że najbardziej znaczącym wydarzeniem dla branży autogazu było podtrzymanie stawki podatku akcyzowego. W porównaniu do lat poprzednich to prawdziwy ewenement i sukces.
Czy w branży autogazu tkwi potencjał rozwoju?
Tak jak mówiłem wcześniej - nasz rynek jest dojrzały. Jeśli miałbym mówić o potencjale jego wzrostu, to raczej w kategoriach jakościowych a nie ilościowych. To co ważne, to uświadomienie konsumentom, że gaz płynny LPG oprócz bycia ekonomicznym i bezpiecznym jest przede wszystkim ekologicznym nośnikiem energii, który w znaczący sposób może przyczynić się do polepszenia jakości naszego życia. Dodatkowo warto wspomnieć o potencjale jaki kryje się w umożliwieniu samoobsługi na stacjach autogazu, która zapewne poprawiłaby efektywność kosztową operatorów autogazu.
Jaka powinna być rola rządu w rozwoju autogazu w Polsce w rozpoczynającym się roku?
Tak kiedy chwalimy się doskonałą pozycją Polski pod kątem sprzedaży LPG, tak w kwestii promocji tego nośnika energii nadal pozostajemy za wieloma europejskim krajami. Zapewne zakwalifikowanie przez polski rząd LPG do paliw ekologicznych to pierwszy znaczący krok dla branży. Jednak kolejnym powinno być przełożenie słów na aktywne działanie, tak aby zapis nie był martwy. Ważne jest, aby bycie ekologicznym łączyło się również z użytkowaniem gazu płynnego i uważane było za symbol nowoczesności i zrozumienia wymogów współczesnego życia.
Istnieje wiele systemów motywacyjnych, które sprawdziły się w innych krajach, a które są w pełni dostępne i możliwe do realizacji. Dofinansowania do zmiany napędu na LPG, zwolnienie z opłat parkingowych dla niskoemisyjnych pojazdów, czy też zmiana komunikacji miejskiej na proekologiczną. Wszystko przed nami. Warto zawalczyć o przeniesienie założeń z papieru na życie codzienne.
Jaki dla branży autogazu będzie przyszły rok?
Miejmy nadzieję, że przyszły rok potwierdzi i umocni pozycję Polski w światowej czołówce
krajów o najwyższej sprzedaży autogazu. To czego możemy sobie życzyć to zapewne utrzymanie aktualnego poziomu cen autogazu w stosunku do paliw tradycyjnych oraz zwiększenie inwestycji w promocję gazu płynnego na wielu poziomach - klient końcowy musi w pełni świadomie dokonywać wyborów i być przekonanym o ich trafności. Samochód z napędem na LPG nie powinien być wyznacznikiem niskiej jakości życia jego użytkowania, a raczej powinien potwierdzać jego wiedzę i dbałość o otoczenie, środowisko naturalne.
W imieniu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego życzę wszystkim przedstawicielom branży aby w nadchodzącym roku uwierzyli w ogromny potencjał gazu płynnego LPG jako wyjątkowej energii! Inwestujmy w naszą przyszłość, w rozwój branży i pamiętajmy, że tylko dobre doświadczenia i świadome wybory sprawią, że LPG zyska nie tyle klientów, co lojalnych promotorów LPG.
Dziękuję za rozmowę.
Polska Organizacja Gazu Płynnego powstała w 1996 roku. Jej członkami są firmy zajmujące się obrotem LPG, a także produkcją i sprzedażą urządzeń służących do jego transportu, magazynowania i eksploatacji. W ramach POGP działa również Komisja ds. autogazu. Organizacja zajmuje się m.in. uczestniczeniem w opracowywania projektów przepisów prawa i innych aktów normatywnych oraz edukacją na rzecz propagowania LPG jako paliwa ekonomicznego i ekologicznego, przyjaznego człowiekowi i środowisku naturalnemu.
POGP jest członkiem Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego (AEGPL).
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl