Nie zaskoczymy chyba nikogo, jeżeli na początek wymienimy marcowe „święta” branży LPG/CNG/LNG, czyli GasShow (więcej w artykule GasShow 2012 - puls branży), konferencję Polskiej Organizacji Gazu Płynnego LPG – Wyjątkowa Energia (więcej w relacji LPG - Wyjątkowa Energia: gdy emocje już opadną) oraz towarzyszące jej ogłoszenie kolejnego wydania Raportu Rocznego POGP (więcej w artykule Rynek autogazu w Polsce według raportu POGP). Centrum wystawiennicze Expo XXI stało się areną prezentacji najnowszych technologii i rozwiązań z dziedziny samochodowych instalacji gazowych, ale także transportu, przeładunku i przechowywania paliw gazowych. Sala kongresowa hotelu Sheraton stanowiła zaś miejsce spotkania przedstawicieli branży LPG z całego świata, rozmawiających o potencjale naszego ulubionego paliwa w kontekście znacznie wykraczającym poza ramy autogazu. A co w raporcie? Rynek LPG w Polsce pozostaje stabilny, a samochodów napędzanych autogazem wciąż przybywa.
W 2012 r. uczestniczyliśmy także po raz kolejny w zlocie Master Truck (więcej w artykule Master Truck - święto tuningu... oraz gazodiesla!). Szukając nowych grup odbiorców dla naszego portalu oraz potencjalnych nowych użytkowników autogazu, podczas edycji 2011 nawiązaliśmy trwałą współpracę z organizatorami tego ciekawego przedsięwzięcia. Choć wydarzenie samo w sobie niewiele ma wspólnego z sektorem paliw alternatywnych (rynek pojazdów użytkowych od lat dieslem stoi), gazeo.pl wykorzystuje zlot do promowania idei gazodiesla, czyli łączenia silników o zapłonie samoczynnym z dodatkowym zasilaniem niewielką dawką LPG lub CNG, co pomaga obniżyć spalanie (a więc także koszty) i emisję szkodliwych składników spalin, przy jednoczesnym wzroście mocy i momentu obrotowego konwertowanej jednostki napędowej. Zainteresowanie tego typu rozwiązaniami, głównie ze względu na możliwe do uzyskania oszczędności, rośnie z roku na rok, więc można oczekiwać, że jeszcze wiele w tym temacie się wydarzy.
A skoro już mowa o technologii łączenia ON i LPG, (zapraszamy do działu Gazodiesel) rozwój tej technologii widać z rosnącej liczbie homologacji uzyskanych przez polskich producentów systemów zasilania gazowego. W tej chwili pięć firm ma już takie homologacje, w tym większość po kilka (osobno dla poszczególnych typów pojazdów), a większość nowych świadectw wydano właśnie w 2012 r. Gama dostępnych instalacji gazowo-dieslowskich rozszerza się w szybkim tempie i nawet, jeżeli nie wszyscy mają jeszcze takowe w ofertach, po liście właścicieli świadectw homologacji publikowanej raz w miesiącu przez Instytut Transportu Samochodowego widać, że w krótkim czasie należy oczekiwać kolejnych premier gotowych produktów. Aby zaś ułatwić wszystkim zainteresowanym podjęcie decyzji o ewentualnej konwersji pojazdów użytkowych do częściowego zasilania gazowego, uruchomiliśmy nową wersję naszego precyzyjnego Symulatora Opłacalności Montażu, który pozwala oszacować tempo i skalę zwrotu poczynionej w adaptację inwestycji.
Gruszek w popiele nie zasypia również sektor CNG, nawet pomimo marginalnej roli, jaką odgrywa na polskim rynku paliw samochodowych. Firma Milmet z Sosnowca, stanowiąca obecnie część koncernu Vitkovice Machinery Group, uruchomiła w minionym roku zupełnie nową halę produkcyjną (czytaj relację Nowa jakość z Milmetu), w której powstają nowoczesne stalowe zbiorniki do przechowywania gazów pod ciśnieniem, w tym sprężonego gazu ziemnego. Znakomita większość z nich trafi naturalnie na eksport, ale fakt, że produkowane są w Polsce, to oczywiście krzepiący akcent. Obyśmy doczekali czasów, kiedy liczący się odsetek zbiorników schodzących z sosnowieckich linii będzie pozostawał w granicach kraju i tu znajdował zastosowanie, ale póki co na pociechę mamy ich rodzimy rodowód.
Póki jesteśmy przy CNG, warto i należy wspomnieć o przetargu na napędzane gazem ziemnym śmieciarki dla warszawskiego MPO (czytaj w artykule Gazowe śmieciarki dla Warszawy). Nigdy wcześniej w Polsce nie ogłaszano zakrojonych na tak szeroką skalę „zakupów” cichych i ekologicznych pojazdów użytkowych i choć szanse na pobicie tego rekordu w najbliższej przyszłości właśnie zmalały (zamknięto trzy kolejne stacje sprężania – w Jarosławiu, Dębicy i Jaśle), cieszymy się, że nie wszyscy poddają się w kwestii metanu jako paliwa samochodowego i inwestują w oszczędzanie za jego pomocą.
Istotnym wydarzeniem dla wszystkich kierowców oszczędzających pieniądze dzięki autogazowi jest bez wątpienia decyzja o ostatecznym wprowadzeniu samoobsługi podczas tankowania LPG (więcej w artykule Samoobsługa coraz bliżej). Nie wszyscy cieszą się na myśl o samodzielnym podpinaniu pistoletu do zaworu we własnym samochodzie, ale jesteśmy pewni, że z czasem czynność ta wejdzie nam w krew i stanie się równie naturalna, jak samoobsługowe tankowanie klasycznych paliw. W razie jednak, gdyby komuś przestawienie się przychodziło z trudem, zawsze będzie można skorzystać z pomocy doświadczonego pracownika stacji – tak samo, jak podczas nalewania benzyny czy oleju napędowego. Grunt, że wreszcie dołączamy do znakomitej większości europejskich krajów, w których kierowców jeżdżących na LPG nie uważa się za skończone niezdary, skłonne przy tankowaniu pourywać sobie ręce i wysadzić w powietrze całą okolicę.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl