Wynik porównania konsumpcji I kwartału 2022 r. do I kwartału 2021 r. wykazał wyższą dynamikę wzrostu niż przy porównaniach I półrocza, ale i tak ostatecznie wynik popytu za 6 miesięcy 2022 r. był lepszy niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Rosnąca gospodarka, wybuch wojny w Ukrainie i bardzo wysokie ceny paliw były głównymi elementami stymulującymi rynek paliw płynnych w Polsce. Poniżej (Fig. 1) przedstawiono porównanie konsumpcji paliw płynnych w Polsce po I półroczu 2022 r. w odniesieniu do I półrocza 2021 r.
Wyniki ekonomiczne Polski rosły szybciej niż przed rokiem, zwiększyła się mobilność Polaków, a działania wojenne w Ukrainie spowodowały - wprawdzie krótkotrwały - ale bardzo wysoki wykup paliw na stacjach benzynowych w kraju. Znacznych ilości paliw potrzebowały służby obsługujące uchodźców, ale też Polacy, którzy ruszyli z pomocą uchodźcom z Ukrainy.
Z kolei, na granicy zachodniej i południowej ze względu na znaczne różnice cenowe rosło zjawisko turystyki paliwowej. Kierowcy z innych krajów Unii Europejskiej sąsiadujących z Polską masowo pojawiali się na stacjach po naszej stronie granicy, tankując paliwa po niższych cenach niż w ich państwach.
W rezultacie tych wszystkich zdarzeń wynik pierwszych 6 miesięcy 2022 r. dla konsumpcji paliw płynnych przewyższał wyniki z I półrocza ubiegłego roku o 9%. I to mimo cen paliw znacznie wyższych niż w tym okresie w 2021 r. Sprzyjało temu zwiększenie liczby samochodów poruszających się po polskich drogach na ukraińskich tablicach rejestracyjnych.
Początek wakacji pokazał też kontynuację trendu spędzania wakacji i czasu wolnego przez rodaków w kraju (w większym stopniu niż było to jeszcze kilka lat temu). W tym trudnym dla operatorów rynkowych czasie zadanie spełniła też skuteczna kontrola nielegalnego handlu paliwami, co w okresach niepewności rynkowej zwykle w przeszłości skutkowało wzrostem szarej strefy. Na niekorzyść kupujących działały rosnące systematycznie ceny hurtowe i detaliczne paliw, ale operatorzy rynkowi starali się podtrzymać popyt poprzez ograniczanie marży.
W I połowie 2022 r. popyt na paliwa w kraju został zaspokojony większą od ubiegłorocznej produkcją krajową, mocno uzupełnioną nieco wyższym od zeszłorocznego importem. W stosunku do I półrocza 2021 r. popyt na paliwa płynne w Polsce wzrósł o 9%, przy czym popyt na paliwa samochodowe był o 1 punkt procentowy mniejszy. Dla całego rynku paliw wzmocnieniem była rosnąca sprzedaż paliwa lotniczego (wzrost o 150%) dla odradzającej się turystyki lotniczej. Druga połowa roku - o ile nie będzie nowych restrykcyjnych ograniczeń związanych z kolejną falą epidemii i wojna w Ukrainie nie wpłynie bardziej na rynki europejskie - powinna przynieść dobre wyniki sprzedaży i tym samym spodziewany bilans dla całego roku powinien być na wyższym poziomie od ubiegłorocznego.
Rynek polski w tym trudnym dla sektora paliwowego okresie był głównie zaopatrywany przez firmy członkowskie POPiHN. Pozostali operatorzy tradycyjnie ulokowali na rynku mniej paliw od głównych dostawców, ale jednocześnie wyraźnie więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Ich udział był nadal znaczący na rynku gazu płynnego LPG, ale też, co jest nowym trendem, przy zaopatrzeniu odbiorców benzyn silnikowych. Tego typu przedsiębiorcy sprowadzili nieco mniej oleju napędowego niż przed rokiem.
Zapotrzebowanie na LPG wzrosło w stosunku do tego samego okresu 2021 roku. Dynamika tego rynku była jednak nieco mniejsza niż w przypadku benzyn silnikowych, choć większa niż w przypadku oleju napędowego. Zapotrzebowanie na ten alternatywny dla benzyn produkt było o 11% większe niż przed rokiem i wyniosło ponad 2,4 mln m³.
Autogaz stanowił w tej wielkości około 2 mln m³, co obejmowało około 65% rynku benzyn silnikowych (o około 5 punktów procentowych więcej niż w 2021 r.). Tradycyjnie, większość tego paliwa pochodziło z importu, a jego udział w zaopatrzeniu rynku wyniósł 90% - o 8 punktów procentowych więcej niż w 2021 roku.
Ogółem konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (benzyn, oleju napędowego, LPG, lekkiego oleju opałowego, paliw lotniczych i ciężkich olejów opałowych) wzrosła o 9% w stosunku do wyniku z I półrocza 2021 r. Import paliw zaspokajał 38% potrzeb krajowych.
Wykres przedstawiający strukturę konsumpcji paliw płynnych w kraju jest bardzo zbliżony do tego sprzed roku, choć wartości dla benzyn, paliwa lotniczego Jet i gazu płynnego LPG nieco wzrosły kosztem oleju napędowego i ciężkiego oleju opałowego.
Rynek 3 paliw transportowych (benzyn, oleju napędowego oraz gazu LPG) był jak zwykle decydujący dla obrazu całego rynku paliw płynnych w Polsce. Popyt na paliwa samochodowe podskoczył o 8%, przy czym paliwa pochodzące spoza Polski zaspokajały 39% potrzeb rynku - o 1 punkt procentowy mniej niż przed rokiem. Do pojazdów zatankowano 16,8 mld litrów paliw (o 1,2 mld litrów więcej niż przed rokiem), przy czym 6,6 mld litrów z tej puli pochodziło z zagranicy.
Licząc łącznie konsumpcję 6 gatunków paliw płynnych, zużyto ich w kraju 17,8 mln m³. Stanowiło to wzrost w stosunku do I półrocza 2021 r. o blisko 1,5 mln m³. Według oficjalnych źródeł z importu pochodziło 6,7 mln m³, co stanowiło 38% wielkości rynku. Ilość paliw sprowadzonych do kraju z zagranicy przewyższyła ubiegłoroczną o 7%.
Zmiany w eksporcie i imporcie paliw skutkowały wzrostem mportu netto paliw do kraju, w stosunku do I półrocza 2021 r. Tym razem nadwyżka wyniosła 5,5 mln m³ i była wyższa od wyniku z I półrocza 2021 r. o około 0,3 mln m³.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl