Choć media bombardują nasze oczy i uszy słowem „kryzys”, nie był on szczególnie widoczny podczas zakończonych 19 marca targów branżowych w warszawskim hotelu Victoria. Owszem, zabrakło kilku wystawców tradycyjnie już kojarzonych z tą imprezą, ale reszta dopisała. Nie brakowało też premier...
Sądząc po widowiskowych stoiskach rodzimych tuzów przemysłu autogazowego, środowisko ma się świetnie. Najbardziej eksponowały się firmy AC, Auto-Gaz Centrum, Stako i Elpigaz. Doznania estetyczne to jednak nie wszystko, były także nowości. AG zapowiadało rychłe wprowadzenie nowego sterownika, na razie określanego mianem Stig (inspiracja tajemniczym kierowcą programu Top Gear czy produktem konkurencji?), na stanowisku Elpigazu można zaś było obejrzeć nową Stellę OBD i dwustopniowy reduktor CNG Helios. Wzrok przyciągały też kolorowe, nowatorskie zbiorniki MoreMo, opracowane przez przejętą niedawno firmę Polmocon.
Oczywiście „obsada” polskich firm była ogólnie dużo silniejsza. Pokazywali się zarówno producenci - np. Czakram, Eko Alma, Bormech, Alex, Auto Gaz Holandia, FHT, Grodkowskie Zakłady Wyrobów Metalowych, KME, Emgaz (dystrybutory, instalacje stacji wspólnie z firmą Chemet) - jak i dystrybutorzy: Mimar (wspólne stoisko z Bormechem), A.Max czy Palacar. Czakram przywiózł instalację Sequent Direct Injection do silników z wtryskiem bezpośrednim, Eko Alma prezentowała swój sztandarowy sterownik - ESGI 2, stoisko Bormechu było zaś miejscem premiery nowych, dużych zbiorników o średnicy 720 mm oraz reduktora BOR 1 (pierwszego tej firmy). Auto Gaz Holandia prezentował nowy system CNG produkcji TeleflexGFI (na dystrybucję którego firma ma wyłączność w Polsce). U Alexa brylował prototyp bezmembranowego reduktora Ares (sprzedaż już wkrótce), u KME nowe, jednolite logo i przedseryjna wersja nowego sterownika. FHT zaprezentowało własny reduktor o nazwie Versus VR 140. Powiedzmy sobie szczerze - działo się!
Specjalnie nie wspomnieliśmy do tej pory o firmach produkujących filtry, bo to osobna, licznie reprezentowana kategoria. Należą do niej: Filgaz (z nowymi filtrami, o których pisaliśmy), Certools (odtąd właściwie Certools Group, rozszerzające działalność na branżę ogólnomotoryzacyjną), MMC i ZWM Czaja (produkują także trójniki, kolanka, łączniki, mieszalniki i inne akcesoria). Naturalnie przybyły też firmy specjalizujące się w osprzęcie i dodatkach, takie jak: SeCo (złącza), Vitkovice Milmet (butle i zbiorniki), Hydro-Vacuum (pompy), Fach (szyny wtryskowe Taurus), Efar (armatura przemysłowa), IZI (pokrowce na koła zapasowe i robocze na fotele i błotniki) i Janmor (przewody zapłonowe). Warsztaty montujące i serwisujące instalacje reprezentował lubelski Planiplastic, wyłączny polski przedstawiciel Zavoli. Swoje stoisko miał też Instytut Nafty i Gazu - placówka naukowa prowadząca działalność analityczno-ekspercką.
Nie byłoby targów bez firm włoskich, czasem reprezentowanych przez polskie przedstawicielstwa. Byli tacy potentaci jak Landi Renzo, legendarne u nas Lovato (doskonale znane pierwszemu pokoleniu użytkowników autogazu w naszym kraju), Stefanelli, Autronic (reprezentowany w Polsce przez AG Centrum), OMVL czy Gas Italia 2000, wystawiające się wspólnie z tureckim Tugra Makina (razem wytwarzają zbiorniki). Pokazało się także Centauro (uszczelki i zestawy naprawcze), Cavagna (zawory i regulatory LPG), RAM Regulators (j. w.) i MED (zawory solenoidowe). Skoro o Turcji mowa - kraj ten wyprzedził nas pod względem liczby samochodów i stacji, a teraz tamtejsze firmy wchodzą na nasz rynek. Był więc Atiker, producent instalacji i zbiorników.
Do warszawskiej Victorii zawitali także goście z innych krajów: Gurtner (zawory, reduktory) z Francji, HL Propan (instalacje Lovtec i wtryskiwacze Magic Jet) i Deltagaz (duże zbiorniki LPG, np. dla stacji) z Czech, Fobos Auto i BSM (instalacje i komponenty) z Bułgarii, hiszpański GD Aparatos (dodatki do gazu), litewskie UAB Tamona (komponenty elektroniczne) oraz firmy miedzynarodowe: Luxfer (zbiorniki na CNG), GMS (kompletne systemy zasilania gazem i części), Rotarex Automotive (zawory, regulatory i części do LPG/CNG), Flashlube i nowy na polskim rynku Tunap (te dwie ostatnie produkują dodatki płynne do gazu, np. chroniące zawory i gniazda).
Po zwiedzeniu Forum Gazowego AD 2009, mamy złe wieści dla niestrudzonych poszukiwaczy kryzysu: branża gazowa nad Wisłą ma się świetnie i wieszczenie jej schyłku to twierdzenie bardzo na wyrost. Zgodzimy się, że widać wyhamowanie rynku i nieobecność kilku producentów, ale po pierwsze stabilizacja musiała w końcu nadejść (po 15 latach nieustannych wzrostów!), a po drugie aktualna sytuacja ekonomiczna daje się we znaki każdej gałęzi przemysłu. Ogólnie rzecz biorąc jednak, firmy sektora autogazu są zwarte i gotowe, by oferować kierowcom swoje najnowsze osiągnięcia jako narzędzia walki ze stagnacją i niestabilnymi cenami tradycyjnych paliw. Pojawiają się coraz nowocześniejsze i wydajniejsze systemy, a ich rosnąca liczba wpłynie z pewnością na poprawę przystępności cenowej i wzrost opłacalności. To, co zobaczyliśmy w warszawskiej Victorii pokrzepiło nas i napełniło przekonaniem, że gaz w samochodzie to pewniak na te niepewne czasy. XIII to szczęśliwa liczba!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl