Regulaminy
Organizowany przez BRC cykl wyścigów w ramach BRC Green Hybrid Cup (samochody gazowo-elektryczne), będący kontynuacją wcześniejszej inicjatywy jaką był Green Scout Cup (samochody zasilane wyłącznie LPG) jest organizowany w oparciu o przepisy Włoskiej Federacji Samochodowej (CSAI – Commisione Sportiva Automobilistica Italiana).
Przepisy te powstały we współpracy z organizatorem Green Hybrid Cup, czyli wspomnianą firmą BRC. Włoski regulamin nie obowiązuje jednak na świecie, choć jest respektowany przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA - Fédération Internationale de l'Automobile), która uznaje LPG jako paliwo silnikowe stosowane w zawodach sportowych i pojazdy zasilane autogazem mogą startować razem z napędzanymi konwencjonalnie bez żadnych ograniczeń.
Na razie nie ma potrzeby aby regulamin ten stał się obowiązującym na całym świecie, choć jak dowiedzieliśmy się od przedstawicieli BRC prace nad tym trwają. Suzuki Swift w barwach BRC Racing Team z powodzeniem w swojej klasie startuje w rajdach, lecz tylko na terenie Włoch z uwagi na brak wspomnianego regulaminu międzynarodowego.
W zakresie wyścigów w 2013 r. nastąpił jednak przełom i zawody w ramach Green Hybrid Cup zostały zatwierdzone przez FIA jako międzynarodowe z uwagi na jednomarkowy charakter. Dzięki temu dwie eliminacje można było rozegrać poza granicami Włoch (w Polsce i w Niemczech). Dotychczasowa formuła pozwalała by były to jedynie zawody rozgrywane na terenie Włoch.
Jednym z podstawowych wymagań włoskiego regulaminu jest montaż gazowego układu zasilania przez producenta instalacji, a nie w warsztacie montującym. W związku z tym wszystkie startujące w Green Hybrid Cup samochody Kia Venga (15 sztuk) zostały dostosowane do zasilania gazowego w BRC Racing Team.
Układ napędowy
Pojazdy wyposażono w hybrydowy, spalinowo-elektryczny, układ napędowy, wykorzystujący jednopaliwowy, zasilany LPG, silnik o zapłonie iskrowym. Są to silniki o pojemności 1,6 l i mocy 130 KM. W ich układzie zasilania stosowane są typowe, dostępne w handlu, komponenty firmy BRC. Jedynie sterownik elektroniczny jest specjalnie opracowany pod kątem zasilania samochodu wyścigowego i nie jest elementem dostępnym w sprzedaży.
Silnik współpracuje ze sportową skrzynią biegów angielskiej firmy Quaife, a za przekazywanie siły napędowej na nawierzchnię odpowiadają opony Yokohama.
Paliwo i zbiorniki
Uczestniczące w zawodach Green Hybrid Cup Vengi są zasilane typowym, dostępnym na stacjach paliw autogazem. Podczas eliminacji w Poznaniu samochody zostały zatankowane na położonej najbliżej toru stacji Orlen. LPG jest przechowywane w lekkich zbiornikach zintegrowanych z konstrukcją nadwozia, których dostawcą dla wszystkich pucharowych samochodów jest firma STAKO. Taka konfiguracja zapewnia odpowiednią ilość paliwa na całe zawody, które są rozgrywane w weekendy (treningi, kwalifikacje i 2 wyścigi). Są one napełniane za pomocą zamontowanych w tylnym słupku dwóch zaworów tankowania LPG.
Green Hybrid Cup
W tym roku w uczestniczących w zawodach Green Hybrid Cup samochodach nastąpiła zmiana w układzie napędowym, którą odzwierciedla obecna nazwa pucharu. Oprócz zasilanego LPG silnika spalinowego w tylnej osi każdego z pojazdów zamontowano 2 silniki elektryczne (o łącznej mocy 20 KM), które wspomagają spalinową jednostkę napędową. O ich użyciu decyduje kierowca w najważniejszych momentach wyścigu.
Hybrydowy układ napędowy stosowany w pucharowych Vengach jest opracowaniem BRC, choć wykorzystywane komponenty, np. bateria trakcyjna, pochodzą od poddostawców. Zastosowanie dodatkowych silników elektrycznych podniosło masę samochodu do 1135 kg. W 2012 r. (samochody zasilane wyłącznie LPG) masa pojazdu wynosiła 1075 kg.
Poligon doświadczalny
Doświadczenia zdobywane przez BRC w sporcie motorowym są wykorzystywane przez firmę w nowych produktach. Znakomitym przykładem jest system bezpośredniego wtrysku ciekłego LPG (wprost do komór spalania) o handlowym oznaczeniu LDI (Liquid Direct Injection)
System ten został po raz pierwszy zastosowany w wyścigowym Seacie Leonie zasilanym podobnie jak Vengi jednopaliwowo. Wykorzystywana w wyścigach instalacja stała się podstawą do opracowania "cywilnej”, rynkowej jej wersji.
Sport motorowy to także poligon doświadczalny do testowania poszczególnych komponentów. Przykładem mogą być wtryskiwacze BRC, które w warunkach wyścigów (wysoka temperatura, wibracje) zaczęły wykazywać pewne problemy w działaniu. Wymiana stosowanych w nich uszczelnień wyeliminowała niekorzystne zjawisko i teraz wszystkie oferowane w handlu wtryskiwacze mają ten rodzaj uszczelnienia.
Podsumowanie
BRC jako jeden ze największych światowych dostawców gazowych układów zasilania do nowych samochodów czerpie doświadczenia, podobnie jak producenci samochodów ze sportów motorowych. Jest to z pewnością jeden z czynników, który powoduje, że systemy tego włoskiego producenta uchodzą za jedne z najlepszych na rynku.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl