Imprezy tego typu to z reguły targowiska próżności, podczas których nowe modele aut prężą się i wdzięczą jak modelki na wybiegu, starając się przyciągnąć spojrzenia zwiedzających. O względy potencjalnych nabywców zabiegały modele już pojawiające się na ulicach, np. Peugeot 208, Skoda Citigo czy nowa Kia Cee'd, a także zupełne świeżynki, jak choćby niekonwencjonalna propozycja ekologiczna spod znaku Renault – dwuosobowy mikrus Twizy o napędzie elektrycznym. Na drugim końcu motoryzacyjnej skali szyku zadawały paliwożerne, ale obdarzone nieodpartym urokiem, ociekające chromem klasyki legendarnych marek, m. in. Mercedesy, BMW, Porsche, Cadillaki czy Buicki, a nawet wytworny w swoich czasach, a dziś już praktycznie zapomniany Pierce-Arrow. Ciekawostkę stanowiły dwa pieczołowicie odrestaurowane Fiaty 125 – polski, z dodatkowym oznaczeniem „p”, oraz włoski oryginał z prostokątnymi lampami przednimi. Nie zabrakło również – skromnej, bo skromnej, ale zawsze – reprezentacji branży LPG: na stoisku Fiata zaparkowała Panda z przygotowaną przez firmę Auto Gaz Śląsk instalacją marki Tartarini, reklamowała się także firma z Dąbrowy Górniczej oferująca montaż systemów LPG w pojazdach zasilanych olejem napędowym. Fani podróży mogli podziwiać ofertę nowoczesnych kamperów, wielbiciele zabaw w błocie – hardcore'owe terenówki, zaś kierowcy chcący sprawdzić swoje umiejętności oraz poznać możliwe zagrożenia czyhające na drogach mieli do dyspozycji na placu przez halą Expo Silesia samochód wyposażony w troleje zamiast tylnych kół (do symulacji poślizgów), auto z misą i piłeczką tenisową na masce (tzw. test Stewarta na płynną, łagodną jazdę) oraz tzw. alkogogle, dzięki którym można bez niebezpiecznych konsekwencji poznać wpływ alkoholu na zachowanie za kierownicą. Studenci Politechniki Śląskiej po raz kolejny zaprezentowali natomiast elektryczny bolid do bicia rekordów ekologicznej i ekonomicznej jazdy.
Najważniejszym wydarzeniem tegorocznej imprezy stał się jednak rozegrany pierwszego dnia I Rajd Samochodów Elektrycznych i Hybrydowych. Cała obsada tego pionierskiego wydarzenia składała się z zaledwie trzech aut, lecz warto zaznaczyć, że wszystkie z nich napędzane były wyłącznie energią pobieraną z akumulatorów, a nie powstającą w wyniku spalania paliwa w konwencjonalnym silniku cieplnym. Wprawdzie na starcie zameldował się Opel Ampera wyposażony w spalinowy range extender, ale ponieważ przeciwko sobie miał stuprocentowe „elektryki” w postaci Nissana Leafa i Renault Kangoo Z.E., załoga Samochodu Roku 2012 (Ampera zdobyła ten prestiżowy tytuł wspólnie z bliźniaczym Chevroletem Voltem) nie korzystała z benzyny, a jedynie z elektronów zmagazynowanych w akumulatorach. Zaczęło się od prób zręcznościowych na specjalnie przygotowanym placu. Walkę o rekordowy czas przejazdu pomiędzy pachołkami stoczyły z natury zwinniejsze Ampera i Leaf, przy czym do Opla należał ostatecznie rekord krótkiego slalomu. Zwycięstwo należało jednak do tego, kto wykonał cztery przejazdy najrówniej, bowiem na koniec zsumowano czasy wszystkich prób. Zatriumfował więc Leaf, którego załoga wykazała się umiejętnością łączenia szczęścia z precyzją i powtarzalnością. Defekt wspomagania kierownicy w zaskakującym rozstrzygnięciu zepchnął Amperę na trzecie miejsce, awansując nieszczególnie zwrotne Kangoo.
Zasadniczą częścią rajdu był jednak przejazd na dokładność wyznaczoną przez organizatorów trasą o długości ok. 60 km. Tu nie chodziło o szybkość, lecz o trzymanie się przepisów i ograniczeń prędkości w taki sposób, by możliwie najdokładniej zmieścić się w założonym limicie czasowym. Więcej zależało tutaj od kierowców i ich woli powściągnięcia demona szybkości niż od aut, dlatego szanse – nierówne na placu manewrowym – były na trasie takie same dla wszystkich uczestników. Tu kolejna niespodzianka: jazdę na dokładność wygrało Kangoo, zostawiając Leafa i Amperę w pobitym polu. W ostatecznym rozliczeniu zatriumfował jednak Nissan, dzięki przewadze wypracowanej na placu manewrowym. Załodze Opla, z jedyną w rajdzie kobietą za kierownicą, pozostał na otarcie łez najniższy stopień podium (bo jakżeby inaczej?) oraz satysfakcja z uzyskania najlepszego pojedynczego czasu przejazdu podczas próby zręcznościowej. Czekamy na drugą edycję za rok – tam wszystko może się wywrócić do góry nogami!
Auto Moto Show 2012 zakończone. Impreza zapisała się na kartach motoryzacyjnej historii Polski za sprawą pierwszego „nowożytnego” rajdu samochodów obchodzących się bez klasycznych paliw, który w dodatku przyniósł nieoczekiwane wyniki. Okazuje się, że samochody bez ryczących silników też potrafią dostarczać sportowych emocji, a zatem przyszłość wynalazku zwanego automobilem wydaje się przesądzona. Czekamy na kolejne edycje, a o ich potencjalnych uczestnikach z pewnością napiszemy w międzyczasie. Do zobaczenia w Sosnowcu za rok!
Zobacz stronę producenta:
Tartariniwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl