Kluczem do trwałego sukcesu każdego sektora jest jego nieustanny rozwój. Spoczęcie na laurach i zasypianie gruszek w popiele to najgorsze, co może się zdarzyć, ponieważ zahamowanie postępu w rzeczywistości oznacza regres. W porę pojęła to szeroko pojęta branża LPG – nie tylko jej część zajmująca się autogazem, ale też firmy produkujące, sprowadzające i dystrybuujące mieszankę propan-butan. Co oznacza ta świadomość? Poszukiwanie nowych zastosowań dla najpopularniejszego w Polsce paliwa alternatywnego (w sferze motoryzacji i nie tylko) oraz działania promocyjne na zewnątrz, dzięki którym branża nie tylko uodparnia się na regularnie powtarzające się zapowiedzi medialne, według których LPG gwałtownie podrożeje i całkowicie przestanie się opłacać, ale wręcz jest w stanie zapobiegać nawrotom takich rewelacyjnych doniesień.
Nowe zastosowania gazu skroplonego nie muszą zawsze oznaczać, że LPG posłuży do zasilania jakichś urządzeń, które wcześniej czerpały energię z innych źródeł. Dobrym przykładem jest większy nacisk na popularyzację użycia autogazu w samochodowych flotach firmowych. Prezentację na ten temat przygotował i wygłosił nasz redakcyjny kolega, red. Wojciech Mackiewicz. Operatorzy flot z wolna przekonują się (głównie za sprawą znacznych potencjalnych oszczędności, jakie daje zamiana paliw konwencjonalnych na LPG), że warto stawiać na gaz, nawet jeżeli zarządzanie parkiem samochodów tankujących coś innego niż olej napędowy wiąże się ze zwiększeniem ilości pracy zarządzającego i zmianą mentalności kierowców. Inna sprawa, że firmy leasingowe wciąż podchodzą do autogazu z rezerwą i potrafią wciąż hamować ambicje managerów, którzy w swoich firmach widzieliby auta napędzane gazem. Jeżeli samochody już w ofercie producenta pojawiają się z opcjonalnymi instalacjami LPG, nie ma problemu z zakupem do floty, natomiast porozumienie w kwestii modeli niedostępnych powszechnie w takiej wersji bywa trudne do osiągnięcia. Autogaz powoli, ale systematycznie wkrada się także do firm przewozowych, a to dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii jednoczesnego zasilania silników wysokoprężnych olejem napędowym i gazem skroplonym. Nie brakuje przykładów dużych grup pojazdów (osobowych i użytkowych), które pracują na siebie efektywniej dzięki LPG, a jesteśmy pewni, że sytuacja jeszcze się poprawi. Niespiesznie, ale idzie ku dobremu!
Kolejna prelekcja została przedstawiona przez Artura Gregorczyka z firmy Artex IT, a dotyczyła rozwiązań informatycznych dla branży gazowej (w ujęciu dystrybucyjnym, hurtowym). System pozwala kontrolować stany magazynowe, dokonywać rozliczeń (także podatkowych), a nawet w przybliżeniu określać skład mieszanki po przyjęciu nowej dostawy, zawierającej gaz o nieco innym niż poprzednio składzie (w sytuacji, kiedy zbiorniki nie były jeszcze puste). Program z powodzeniem wdrożono już w wielu firmach, ułatwiając i usprawniając ich pracę.
„Clou” programu spotkania stanowiła debata z udziałem przedstawicieli największych firm produkujących i dystrybuujących LPG w Polsce, poprzedzona prezentacją Dariusza Kwiecińskiego z Orlen Gaz na temat kooperencji, czyli nowej na polskim rynku strategii biznesowej, polegającej na specyficznie pojętej współpracy konkurentów rynkowych w taki sposób, by obniżać koszty prowadzenia działalności, ale jednocześnie bez wchodzenia sobie w drogę. W debacie natomiast dyskutowano nad nowymi zastosowaniami gazu skroplonego (parasole grzewcze, gazowe grille itp.), relacją cen autogazu i benzyny (relatywnie jest ona w zasadzie taka sama, jak zawsze, choć nominalnie różnica nigdy nie była tak wyraźna) czy wizerunkiem całego sektora. Ponadtrzyzłotowy dystans między ceną litra LPG a taką samą ilością benzyny to sytuacja wcześniej nie obserwowana i warto ją podkreślać (kwoty mogą przemawiać do kierowców efektywniej niż suche proporcje). Pojawiła się także nader interesująca prognoza, według której nadprodukcja ropy i jej przetworów spowoduje w 2015 r. gwałtowny spadek ceny LPG, w związku z czym autogaz mógłby powrócić do poziomu detalicznego poniżej 2 zł/l. Pożyjemy, zobaczymy... Padały też postulaty skoordynowanych, wspólnych działań wizerunkowych, dzięki którym o sektorze gazu płynnego robiłoby się głośno nie tylko wtedy, gdy ktoś wieszczy jego upadek.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl