W każdym samochodzie zasilanym LPG paliwem bazowym (podstawowym) jest benzyna, a zasilanie gazowe jest taktowane jako alternatywne. Benzyna jest zatem w naturalny sposób zużywana (do rozruchu i w fazie rozgrzewania jednostki napędowej). Tak dzieje się także w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Dodatkowo, silniki takie pracują z pewnym udziałem benzyny w czasie jazdy na LPG (z uwagi na konieczność chłodzenia i oczyszczania końcówek wtryskiwaczy benzynowych, które znajdują się w komorach spalania).
Popularne na rynku systemy zasilania LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem pracują z różnym udziałem benzyny, który waha się od kilku do kilkunastu procent w całkowitym zużyciu paliwa przez silnik. Tak duża rozpiętość tego parametru wynika ze strategii działania konkretnych systemów zasilania LPG i w pewnym stopniu od stylu jazdy konkretnego kierowcy.
Branża autogazu była jakiś czas temu zafascynowana wtryskiem ciekłego LPG. Rozwiązanie bazujące na tej koncepcji wykorzystywały systemy do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w którym ciekłe LPG było podawane bezpośrednio do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe. Silnik pracował na LPG bez udziału benzyny. Wysokie koszty tej technologii oraz kłopoty (techniczne i prawne) w opanowaniu tej koncepcji gazowego układu zasilania spowodowały, że zakończyły one swoją rynkową karierę.
Obecnie wszystkie oferowane na rynku instalacje gazowe do silników z wtryskiem bezpośrednim pracują z udziałem benzyny.
Jednym z przykładów takich systemów jest instalacja BRC Sequent Maestro, którą można zamontować w sieci warsztatów BRC nadzorowanej przez firmę Czakram (jest ona jedynym koncesjonariuszem BRC w Polsce).
Innowacyjność rozwiązania stosowanego w systemie BRC Sequent Maestro polega na realnym obniżeniu dawkowania benzyny do poziomu 3-5% zużycia paliwa przez silnik.
Instalacja Maestro ma zupełnie inną strategię działania niż inne tego rodzaju systemy oferowane na polskim rynku.
Różnica polega na tym, że system BRC Sequent Maestro nie uruchamia wtryskiwaczy benzynowych w każdym cyklu pracy silnika. Każdy z nich pracuje co któryś cykl pracy jednostki napędowej. Dawkowanie benzyny jest realizowane zatem tylko w celu ochrony wtryskiwaczy przed uszkodzeniem.
Piotr Oleksyk, Czakram
To jest jeden z podstawowych powodów niższego udziału benzyny w zużyciu paliwa silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które są zasilane LPG za pomocą systemu BRC Sequent Maestro.
Dodatkowym atutem takiej strategii uruchamiania wtryskiwaczy benzynowych jest to, że pracują one rzadziej niż w innych systemach ale dawkują większe ilości paliwa. Jest to dla nich "zdrowsze". W innych instalacjach wtryskiwacze benzynowe pracują w każdym cyklu z minimalną dawką benzyny (wtryskiwacze cały czas "przeciekają").
Piotr Oleksyk, Czakram
Jak wyjaśnia Piotr Oleksyk z firmy Czakram, taki sposób podawania minimalnej ilości paliwa powoduje, że na końcówkach wtryskiwaczy osadzają się produkty spalania powstające z "cieknącej" benzyny. W przypadku strategii stosowanej przez BRC Sequent Maestro wtryskiwaczom benzynowym taka przypadłość nie grozi. Wręcz przeciwnie, rzadsze otwieranie wtryskiwaczy na dłuższy czas (z większą dawką paliwa) powoduje, że ich końcówki przepłukują się usuwając produkty spalania, a przepływ paliwa skutecznie je schładza.
Strategia podawania benzyny stosowana w systemie BRC Sequent Maestro powoduje, że jej zużycie nie przekracza 3-5% całkowitej ilości paliwa spalanego w silniku. Są to ilości, które oscylują w granicach zużycia benzyny w tradycyjnych silnikach z pośrednim wtryskiem, nie wymagających udziału benzyny w czasie pracy na LPG.
Ktoś powie, że zużycie benzyny na poziomie 3-5% to deklaracja producenta, firmy BRC, a w praktyce może być zupełnie inaczej. Zgadza się, jesteśmy do tego przyzwyczajeni, chociażby przez wartości zużycia paliwa podawane przez producentów samochodów, które mierzone według określonych cykli znacznie odbiegają od rzeczywistego poziomu spalania.
Aby zweryfikować informacje firmy BRC zapytaliśmy o udział benzyny w zużyciu paliwa przedstawicieli warsztatów zajmujących się montażem samochodowych instalacji gazowych, którzy często mają informacje zwrotne na ten temat od swoich klientów.
Zamontowaliśmy już trochę systemów BRC Sequent Maestro. Nie każdy kierowca liczy dokładnie zużycie paliwa w swoim aucie ale w pierwszym okresie po montażu się to jeszcze zdarza. Mamy klienta, który jeździ Mazdą CX-5 z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 193 KM. Według jego relacji auto to zużyło na dystansie 1 600 km około 6 l benzyny, co daje jej udział w zużyciu paliwa na poziomie 0,37 l na 100 km. Klient był na tyle zaskoczony tym wynikiem, że prosił nas nawet o zwiększenie dotrysku benzyny, co oczywiście nie jest potrzebne.
Kolejny przykład to Toyota Corolla z 3-cylidrowym silnikiem 1.5 o mocy 125 KM. W tym przypadku mamy także relację klienta, który po 1 300 km przebiegu zatankował 5 l benzyny (0,38 l na 100 km).
Jarosław Łuczak, Abart, Wrocław
Tak się składa, że trafia do nas sporo samochodów koreańskich koncernu Hyundai/Kia z silnikiem 1.6 GDI lub 1.6 TGDI, w których montowaliśmy już wiele razy systemy BRC Sequent Maestro. Z relacji naszego klienta, który dość skrupulatnie notuje zużycie paliwa w swoim samochodzie wynika, że w cyklu mieszanym jego auto zużywa 7 litrów LPG i 0,5 l benzyny na każde 100 km. Klient ten jeździ Hyundaiem Tucsonem z silnikiem 1.6 GDI o mocy 132 KM (97 kW).
Piotr Zatchij, Ekspert LPG, Energy Gaz Polska
Zamontowaliśmy już bardzo dużo systemów BRC Sequent Maestro. Bywały tygodnie, że montowaliśmy 5 takich instalacji. Jeszcze nie było reklamacji na deklarowany przez producenta, firmę BRC, poziom zużycia benzyny, który mieści się w granicach 3-5%.
Piotr Oleksyk, Czakram
Inne warsztaty także potwierdzają bardzo niski udział benzyny w zużyciu paliwa samochodów z instalacjami BRC Sequent Maestro. Są to ilości nieprzekraczające deklarowanego przez producenta poziomu, które w praktyce w bardzo minimalny sposób wpływają na opłacalność użytkowania auta na LPG. Udział benzyny na poziomie niecałych 0,4 l/100 km jest porównywalny lub nawet mniejszy niż ilość benzyny, którą zużywają na rozruch i dogrzanie silniki z pośrednim wtryskiem benzyny poddane konwersji na zasilanie LPG. Tylko, że w tych ostatnich nikt tego zużycia nie liczy. Jeśli zaś użytkownik dowiaduje się, że auto pracuje na LPG z udziałem benzyny to jego zmysły się wyczulają i dokładnie to kalkuluje. Jeśli jednak okazuje się, że jest 0,4 l/100 km to jest już spokojny. A takie udziały benzyny są normą w instalacji BRC Sequent Maestro.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl