Jeśli już przekonamy się do niewielkiego samochodu, który z natury jest wyposażony w niewielką i ekonomiczną jednostkę napędową, można koszty eksploatacji ograniczyć w jeszcze większym stopniu, montując gazowy system zasilania. Kupując samochód pod kątem jego adaptacji, najlepiej zasięgnąć opinii doświadczonego zakładu montującego, co pozwoli na wyeliminowanie pojazdów, których silniki niezbyt korzystnie znoszą paliwo gazowe lub ich konstrukcja czy sterowanie powodują, że prawidłowy montaż instalacji gazowej jest właściwie niemożliwy.
Doświadczone zakłady z pewnością dysponują wiedzą w tym zakresie, ponieważ muszą jej na co dzień używać. Dzięki temu unikają przecież kłopotów związanych z niezadowolonymi użytkownikami. Oczywiście opinie zakładów montujących na temat możliwości montażu gazowego systemu zasilania mogą być różne (są tacy, którzy twierdzą, że do wszystkiego „się da”), dlatego należy sugerować się zdaniem najbardziej doświadczonych firm.
Generalnie
Bez względu na wiek samochodu i generację instalacji gazowej koniecznej do zastosowania, wybierajmy w miarę możliwości samochody z silnikami wyposażonymi w hydrauliczne układy kasowania luzów zaworowych.
Mamy wtedy pewność, że w każdej sytuacji układ rozrządu pracuje prawidłowo (kontakt zaworów z gniazdami, niezbędny dla chłodzenia zaworów). Kolejną korzyścią jest wyeliminowanie jednej z czynności obsługowych, co ogranicza koszty.
Innym niezależnym od generacji systemu gazowego i wieku samochodu aspektem, jaki powinniśmy wziąć pod uwagę rozważając zakup pojazdu pod kątem zasilania gazowego, jest przestrzeń niezbędna do montażu zbiornika paliwa.
Zbiornik LPG zawsze ogranicza w pewnym stopniu przestrzeń bagażową, bez względu na to, czy ma on kształt walcowy i mieści się w bagażniku, czy też jest to zbiornik toroidalny w miejscu koła zapasowego (koło przecież też trzeba gdzieś wozić). Zatem chcąc wykorzystywać w pełni cechy użytkowe samochodu, należy wziąć to pod uwagę.
W przypadku samochodów w kołem zapasowym montowanym pod samochodem, jeśli chcemy w jego miejscu montować zbiornik gazu, należy sprawdzić, czy jest to możliwe. Czasami położenie układu wydechowego (zbyt mała odległość od zbiornika) lub ograniczenie prześwitu pod samochodem nie pozwalają na zastosowanie takiego rozwiązania. Nie każdy użytkownik w takim przypadku zaakceptuje montaż zbiornika walcowego w bagażniku.
Bardzo ważna jest również pojemność zbiornika gazu, która powinna zapewniać odpowiedni zasięg samochodu. Płytka wnęka koła zapasowego, dostosowana tylko do „dojazdówki”, nie pomieści zbiornika toroidalnego.
Podwyższenie podłogi przez zastosowanie tzw. przekładek nie zawsze wchodzi w grę. Jest oczywiście możliwe, ale ograniczy nam dodatkowo pojemność bagażnika. Zatem wybór samochodu pod kątem miejsca mocowania zbiornika paliwa ma bardzo duże znaczenie.
Samochody stare i bardzo stare
Samochody gaźnikowe to już historia, zatem szansa na zakup pojazdu wykazującego cechy użytkowe (nie będącego zabytkiem techniki) w dobrym stanie technicznym, który można zaadaptować z wykorzystaniem systemu gazowego I generacji, są raczej niewielkie.
Są to samochody pochodzące co najmniej z połowy lat 90., a często starsze. Zakup takiego pojazdu byłby mocno nieuzasadniony - poza niską ceną zakupu niczego pozytywnego po takim aucie spodziewać się nie można.
Należy wystrzegać się samochodów z silnikami wyposażonymi w mechaniczne systemy wtrysku benzyny (np. K-Jetronic Boscha), których prawidłowa adaptacja na zasilanie gazowe jest praktycznie niemożliwa.
Wystąpienie zjawiska powrotu płomienia, z którym należy się liczyć w przypadku zasilania gazowego, grozi uszkodzeniem stosowanego w układzie K-Jetronic przepływomierza powietrza, stanowiącego kluczowy element regulujący wielkość dawki benzyny w tym systemie.
Są to jednak już zabytki, pochodzące z lat 70. XX w., przeznaczone dla pasjonatów. Cechy użytkowe tych samochodów w codziennej eksploatacji (przebiegi rzędu kilkuset tysięcy km) są znikome.
Samochody w „średnim wieku”
Jakiś czas temu potencjalni użytkownicy specjalnie szukali samochodów, których adaptacja na zasilanie gazowe była możliwa z wykorzystaniem instalacji gazowych II generacji, co wiązało się ze stosunkowo niewielkim kosztem montażu takiego systemu.
Wyszukiwane były samochody z aluminiowymi kolektorami dolotowymi, odpornymi na zjawisko powrotu płomienia. Obecnie takie samochody to już rzadkość, a ceny systemów IV generacji są niewiele wyższe od instalacji II generacji, co powoduje, że ich montaż odbywa się praktycznie tylko w samochodach z jednopunktowym wtryskiem benzyny, czyli bardzo rzadko.
Samochody „prawie nowe”
Najrozsądniej i stosunkowo najbezpieczniej byłoby kupić samochód kilkuletni (3-, 4-letni), czyli pochodzący z lat 2013-2014. Wśród takich pojazdów dość łatwo znaleźć model odpowiedni dla swoich potrzeb, często także pochodzący z krajowej sieci dealerskiej, co daje możliwość sprawdzenia „życiorysu” danego egzemplarza. Oczywiście zakup takiego pojazdu wiąże się z większym wydatkiem, lecz z pewnością jego stan techniczny będzie co najmniej dobry, co daje gwarancję długotrwałej eksploatacji bez poważniejszych wydatków.
Nie bójmy się także samochodów wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Coraz większą ich liczbę można z powodzeniem dostosować do zasilania gazowego. Najczęściej używane do tego typu jednostek napędowych systemy zasilania gazowego dawkujące LPG w fazie gazowej do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów wykorzystują dotrysk benzyny. W obiegowych opiniach poddaje się w wątpliwość opłacalność tego rozwiązania. Jak jednak wykazał nasz wakacyjny test długodystansowy nie jest to prawda. Sami zobaczcie w dziale Wakacje na LPG.
Kupując samochód pod kątem zasilania gazowego, najlepiej zdać się na szczegółową wiedzę i doświadczenie renomowanego zakładu montażowego. Przedstawione powyżej zagadnienia mogą stanowić tylko pewną bazę do tego, jak taki pojazd wybrać i sygnalizują najważniejsze kwestie.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl