Samochód to najważniejszy lub jeden z najważniejszych wynalazków w historii ludzkości, który poza podstawową zaletą jaką jest niezależność w przemieszczaniu się, przyczynił się także do gwałtownego rozwoju gospodarki. Wielu kooperantów, produkcja, obsługa, naprawy aut i wszelkie inne usługi około motoryzacyjne oraz specjalistyczne media to praca dla milionów ludzi.
Niestety w ostatnim czasie wolność jaką dają samochody próbuje się nam odebrać, poprzez, wymuszone różnego rodzaju przepisami związanymi z ekologią, oferowanie przez przemysł motoryzacyjny aut elektrycznych. Mają one co prawda znakomite parametry, jak wysoki moment obrotowy dostępny od startu, zapewniający niesamowite osiągi ale co z tego, jeśli ich wykorzystywanie drastycznie ogranicza zasięg, a tym samym wspomnianą niezależność. A to jest podstawowa i bezcenna cecha jaką daje posiadanie auta, niestety auta elektryczne nie dają niezależności w tak szerokim wymiarze jak auta spalinowe (przynajmniej obecnie).
Niedostatecznie rozwinięta infrastruktura, wiążąca się z ograniczonymi możliwości ładowania, które w wersji komercyjnej jest praktycznie nieopłacalne (porównywalne kosztowo lub nawet przewyższające koszty tankowania aut napędzanych klasycznie) przy absurdalnie długim jego czasie, mały zasięg elektrycznych, drogie lub wręcz nieopłacalne naprawy powypadkowe, to tylko nieliczne przykłady niedogodności jakie serwują nam auta elektryczne.
Z uwagi na specyfikę napędu i gromadzonej w postaci chemicznej, w bateriach trakcyjnych, energii elektrycznej, użytkowanie aut elektrycznych w w niskich temperaturach jest jeszcze trudniejsze.
W samochodzie elektrycznym wszystko jest "napędzane" energią elektryczną, także ogrzewanie jest zasilane z baterii trakcyjnej, co w konsekwencji wpływa na ograniczenie zasięgu auta.
Faktycznie można podróżować bez ogrzewania, można się też myć raz w tygodniu. Tylko czy na tym polega rozwój cywilizacyjny?
Niskie temperatury otoczenia zwiększają zużycie energii w samochodach elektrycznych, bo nawet jeśli nie będziemy używać ogrzewania, to trzeba mieć świadomość, że baterie trakcyjne w samochodach elektrycznych także muszą być ogrzewane. Optymalna temperatura zapewniająca sprawność działania i ograniczenie spadku pojemności to 20-40ºC. Jej uzyskanie także odbywa się kosztem zasięgu (im niższa temperatura i im większa bateria tym tym większy jest jego ubytek). Potwierdziły to badania organizacji Green NCAP.
Badanie Green NCAP zostało wykonane w powtarzalnych dla każdego z badanych pojazdów warunkach (w temperaturach -7ºC i 23ºC) na stanowisku rolkowym w ściśle określonym cyklu WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Przed wykonaniem badania każde z aut przebywało w w. w. temperaturach przez kilka godzin aby zasymulować użytkowanie auta po porannym (zimnym – bez nocnego ładowania) "rozruchu".
Marka, model samochodu | Zużycie energii [kWh/100 km] | Procentowy wzrost zużycia | Zasięg [km] | ||
-7ºC | 23ºC | -7ºC | 23ºC | ||
BYD Atto 3 | 25,1 | 18,2 | 38 | 273 | 376 |
Dacia Spring 45 | 22,5 | 16,2 | 39 | 144 | 200 |
Audi Q4 e-tron 50 | 30,4 | 20,7 | 46 | 272 | 400 |
Tesla Model S | 30,8 | 18,7 | 65 | 367 | 604 |
Tesla Model 3 | 28,5 | 16,5 | 73 | 241 | 414 |
Hyundai Ioniq 5 58 kWh | 34,8 | 18,8 | 85 | 191 | 353 |
Renault Kangoo E-Tech Electric | 42,3 | 21,0 | 101 | 125 | 251 |
VW ID.5 | 33,4 | 16,1 | 107 | 252 | 524 |
Przeprowadzone badania wykazały, że zużycie energii w samochodach elektrycznych jest w warunkach zimowych około 70% wyższe niż latem. Najniższe, podwyższenie zużycia energii wystąpiło w samochodach najmniejszych (z małymi bateriami trakcyjnymi, które potrzebują mniej energii na ogrzanie).
Zwiększony poziom zużycia energii w zimie wpływa oczywiście na zmniejszenie zasięgu samochodów elektrycznych, który wg Green NCAP jest niższy o połowę od zasięgu możliwego do uzyskania w warunkach letnich.
W samochodach ze spalinowymi jednostkami napędowymi zimą także występuje podwyższone zużycie paliwa. Jest to oczywiste zjawisko wynikające z innych warunków otoczenia i konieczności rozgrzania jednostki napędowej do temperatury równowagi cieplnej od znacznie niższej niż latem lub wręcz ujemnej temperatury. Wzrost zużycia paliwa jest wyższy w przypadku użytkowania auta w warunkach miejskich, w których pokonywane są krótkie odcinki i silnik jest wyłączany zanim zdąży się rozgrzać. Na wzrost zużycia paliwa wpływa także gorsza przyczepność śliskiego podłoża w warunkach zimowych.
Według danych opublikowanych przez Green NCAP w silnikach benzynowych należy się liczyć z większym o około 15% zużyciem paliwa, co wiąże się z kilkunastoprocentowym zmniejszeniem zasięgu.
W aucie z klasycznym silnikiem spalinowym nie ma jednak problemu z ogrzewaniem samochodu, bowiem tego typu jednostki napędowe wytwarzają duże ilości ciepła, które są rozpraszane w układzie chłodzenia silnika. Zimą ciepło to jest wykorzystywane do ogrzewania wnętrza pojazdu, co nie odbywa się kosztem ograniczenia zasięgu, tak jak ma to miejsce w samochodach elektrycznych.
W okresie zimowym zużycie paliwa w samochodach dostosowanych do zasilania LPG jest także wyższe, co wynika z warunków zewnętrznych (np. temperatura, przyczepność). Zauważalnie wzrasta także zużycie benzyny, ponieważ samochód przed przełączeniem na gaz pokonuje dłuższy dystans, osiągając temperaturę przełączenia później (ogrzanie cieczy chłodzącej od znacznie niższej temperatury trwa dłużej).
Występujące zimą wzrosty zużycia paliwa samochodów napędzanych klasycznymi silnikami spalinowymi i związane z nim minimalne ograniczenia ich zasięgu są pomijalnie niskie w porównaniu z ograniczeniami w przypadku aut elektrycznych, w których zasięg potrafi spadać o połowę. Ponadto autem spalinowym można poruszać się bez ograniczeń, tankując paliwo na dowolnej stacji a samo tankowanie trwa najwyżej parę minut.
W przypadku LPG, samochód jeździ dwa razy taniej niż na benzynie i pokonuje 100 km za porównywalne pieniądze jak samochód elektryczny. Gdzie jest więc sens użytkowania auta elektrycznego?
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl