Trzeba jednak pamiętać, że w każdym samochodzie zasilanym LPG paliwem bazowym (podstawowym) cały czas pozostaje benzyna, a zasilanie gazowe jest taktowane jako alternatywne w stosunku do niej. Benzyna jest zatem w naturalny sposób zużywana. Przede wszystkim do rozruchu i w fazie rozgrzewania jednostki napędowej, co zabezpiecza układ benzynowy i chroni elementy instalacji gazowej przed uszkodzeniem w wyniku zbyt szybkiego przełączenia na LPG. Rozgrzany do właściwej temperatury silnik po przełączeniu na LPG pracuje prawidłowo.
Nieużywane paliwo traci swe właściwości niezależnie od generacji instalacji gazowej, ponieważ do benzyny przedostaje się skraplająca się na ściankach zbiornika paliwa wilgoć. Po dłuższym czasie nieużywania paliwo już nie nadaje się do zasilania silnika, a zawarta w nim woda może uszkodzić precyzyjne elementy układu wtrysku benzyny.
Tak było zawsze, we wszystkich generacjach instalacji gazowych.
W pierwszej generacji, którą stosowano w silnikach gaźnikowych, pomimo, że użytkownicy mogli wymusić wcześniejsze przełączenie silnika na LPG lub wręcz jego rozruch bezpośrednio na gazie, takie postępowanie nie było przez producentów polecane, ponieważ groziło uszkodzeniem np. reduktora.
Podobnie było w instalacjach II generacji, w których nad momentem przełączania na LPG czuwała już elektronika, uniemożliwiając wcześniejsze przełączenie silnika na gaz przez kierowcę. Podobny reżim obowiązywał także w krótko obecnych na rynku systemach III generacji.
Najpowszechniejsze obecnie instalacje sekwencyjne (IV generacji) także używają benzynę do rozruchu i w czasie rozgrzewania silnika do momentu przełączenia na gaz. Duża część oferowanych na rynku instalacji sekwencyjnych umożliwia także tzw. dotrysk benzyny w czasie pracy silnika na gazie aby np. chronić gniazda zaworowe przy wysokich obciążeniach jednostki napędowej. Jest to rozwiązanie często stosowane w silnikach o dużej mocy i w instalacjach gazowych montowanych jako fabryczne. Dla przykładu silniki niektórych samochodów przy około 4 tys. obr./min. przechodzą na zasilanie benzynowe.
Podobnie pracują także tzw. instalacje dotryskowe do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (bazujące na systemach IV generacji).
LPG w fazie gazowej jest podawane w nich do kanałów dolotowych silnika, a sterownik gazowy uruchamia także wtryskiwacze benzynowe, realizując tzw. dotrysk, chroniący przed uszkodzeniem umieszczone w komorach spalania wtryskiwacze benzynowe.
Firmy niechętnie udzielają informacji na temat zużycia benzyny przez swoje systemy ponieważ jest to zależne od wielu czynników związanych z charakterem eksploatacji samochodu. Wszyscy starają się jednak maksymalnie ograniczać jej zużycie, by nie podnosić kosztów eksploatacji.
Część kierowców poważnie rozważa montaż takiej instalacji, lecz ich obawy budzi właśnie zużycie benzyny w czasie jazdy na gazie. Wartości zużycia benzyny w instalacjach dotryskowych nie są duże i mieszczą się w granicach od kilku do kilkunastu procent całkowitego zużycia paliwa przez silnik.
Użytkownicy samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny wahają się pomiędzy zastosowaniem instalacji dotryskowej (bazującej na IV generacji), a systemem VI generacji, w których ciekłe LPG jest wtryskiwane bezpośrednio do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe. Silnik na LPG nie zużywa benzyny (wtryskiwacze benzynowe cały czas pracują i są chłodzone przez LPG w fazie ciekłej).
Jest to rozwiązanie idealne z punktu widzenia użytkownika (brak zużycia benzyny), lecz jednak znacznie droższe od instalacji dotryskowych. W wielu przypadkach niskie przebiegi samochodu nie uzasadniają zastosowania tego typu instalacji. Ponadto tylko nieliczne firmy oferują to rozwiązanie, co powoduje, że lista możliwych do adaptacji silników nie jest zbyt obszerna.
Dużo korzystniejszym rozwiązaniem jest właśnie system LPG z dotryskiem, który jest znacznie tańszy i nawet pomimo zużywania niewielkiej ilości benzyny pozwala na uzyskiwanie znacznych oszczędności w stosunku do eksploatacji tylko na benzynie.
Pamiętajmy zatem, że silniki naszych samochodów nawet po ich adaptacji na zasilanie LPG zużywają benzynę.
Oczywiście taniej byłoby jej nie zużywać, ale czy bezstresowe użytkowanie samochodu (bez obawy o trwałość układu benzynowego i prawidłowe przełączenie silnika na LPG) nie są warte tych kilku litrów benzyny? Przecież każdy samochód gazowy zużywa trochę benzyny, a zdecydowaną większość paliwa zawsze stanowi LPG, przyczyniając się do znacznego zmniejszenia kosztów eksploatacji.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl