Samochód wyposażony w cztery koła zwykło się nazywać dwuśladem. VELV jednak, podobnie jak Isetta niemal 60 lat temu, jest... czterośladem, ponieważ jego tylne koła ustawiono znacznie bliżej siebie niż przednie. Takie rozwiązanie może wyglądać jak „bliźniak” w ciężarówce lub autobusie, ale przynajmniej powinno uspokajać obawy o stabilność w czasie jazdy, zwłaszcza w czasie pokonywania zakrętów. Nowe wcielenie opracowanego wspólnie przez Peugeota i Citroëna elektrycznego mikrusa to jednak z założenia pojazd typowo miejski, a więc jazda górskimi serpentynami zupełnie mu nie grozi.
Zbudowany we współpracy z ADEME – Agencją Środowiska i Zarządzania Energią, VELV ma 2,8 m długości, a wewnątrz mieści kierowcę i dwoje pasażerów. Zwarta budowa i zastosowanie lekkich materiałów sprawiają, że cały pojazd waży zaledwie 700 kg. A skoro jest tak lekki, wystarcza mu niewielki, również obdarzony relatywnie skromną masą akumulator (o pojemności 8,5 kWh) oraz zaledwie 41-konny silnik. Tym sposobem udało się uniknąć „zapętlenia” polegającego na tym, że ciężki samochód wymaga dużego akumulatora, który jeszcze bardziej podnosi jego masę. VELV rozpędza się do 110 km/h, ale w mieście ani nie wolno się tak rozpędzać, ani nie byłoby to rozsądne ze względu na wzmożone zapotrzebowanie na energię. Producent szacuje, że zasięg – z pewnością w trybie jazdy z przepisowymi prędkościami – autka wynosi 100 km. Na dojazdy do pracy w sam raz.
Czy przygotowanie już drugiego prototypu o nazwie VELV sugeruje, że koncern PSA pracuje nad seryjną wersją elektrycznego pojazdu miejskiego, przy którym Smart wydaje się jeżdżącym marnotrawstwem przestrzeni i zasobów naturalnych Ziemi? Nie wykluczamy tego – tym bardziej, że VELV 2013 wyraźnie się ucywilizował i zamiast unoszonych do góry drzwi (na modłę Lamborghini) otrzymał „wrota” bardziej konwencjonalne. Sam w sobie pozostaje jednak zupełnie niesztampowy, a więc gdyby wyjechał na ulice, z pewnością wniósłby odrobinę życia do skostniałego krajobrazu dzisiejszej motoryzacji.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl