Najnowszy projekt Murraya to samochód, przy którym Smart wydaje się ociekającą zbytkiem landarą. Pod mikroskopijnym nadwoziem kryje się jednak kabina oferująca miejsca dla trzech osób, w tym siedzącego pośrodku z przodu kierowcy, co oznacza, że T.27 dysponuje takimi samymi możliwościami przewozowymi, jak wyraźnie większa Toyota iQ. Brytyjski mikrus nie zamierza przy tym być kosztownym gadżetem, ale prostym, funkcjonalnym i tanim w zakupie i eksploatacji pojazdem do codziennej jazdy po mieście. Forma ponad treścią, czyli modernizm w czystej postaci, ale czy spodoba się potencjalnym klientom?
Uroda to rzecz gustu, prawdziwą trudnością może natomiast okazać się próba przekonania kierowców żyjących w poczuciu „więcej znaczy lepiej”, że 34 KM to w zupełności wystarczająca moc, by poruszać się w gąszczu zatłoczonych ulic. Również prędkość maksymalna wynosząca 105 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h w około 15 s nie rzucą na kolana fanów szybkiej jazdy, ale też wcale nie z myślą o nich powstało autko. Z technicznego punktu widzenia T.27 mógłby na pewno rozpędzać się bardziej dynamicznie, ale ze względu na rodzaj zastosowanego napędu (elektryczny) lepiej nie przesadzać - umiarkowana prędkość to dłuższe przebiegi pomiędzy ładowaniami.
Te zaś mają się odbywać raz na 130-160 km, co stanowi naprawdę dobry wynik zważywszy, jak niewiele miejsca na zamontowanie akumulatorów oferuje pojazd. Pod podłogą 2,5-metrowego nadwozia wygospodarowano przestrzeń na baterię litowo-jonową o pojemności 12 kWh, a wszystkie elementy układu napędowego, łącznie z silnikiem i chłodnicą umieszczonymi w pobliżu tylnej osi, upakowano na tyle sprytnie, że za fotelami pasażerów udało się jeszcze zmieścić 190-litrowy, „zakupowy” bagażnik, większy niż też w np. Fiacie Seicento (170 l). W razie potrzeby, można go powiększyć aż do 750 l, co może stanowić rekord pojemności w przeliczeniu na wielkość samochodu. Trzeba bowiem pamiętać, że rozstaw osi T.27 wynosi jedynie 1,78 m, a szerokość 1,3 m, czyli na standardowym miejscu parkingowym da się postawić obok siebie 3 egzemplarze. To się nazywa efektywne wykorzystanie przestrzeni!
Pomimo tak skromnej postury, nowe dzieło Murraya zapewnia podróżnym pełne bezpieczeństwo bierne, potwierdzone w testach zderzeniowych EuroNCAP. Dzięki opatentowanej strukturze, na którą składa się wykonana z lekkich materiałów przestrzenna rama zewnętrzna, usztywniające ją dodatkowo poszycie z tworzyw sztucznych oraz kontrolowane strefy zgniotu z przodu i z tyłu, kierowcę i pasażerów chroni „klatka” podobna do tych stosowanych w samochodach wyścigowych. Wytrzymałe kompozyty o niewielkiej masie odgrywają zresztą znaczącą rolę w całej konstrukcji (np. w zawieszeniu), obniżając ciężar całego pojazdu do zaledwie 680 kg. Zależnie od wymagań danego rynku lub producenta, można jednak wykorzystać inne, tańsze materiały. O ile będzie taka potrzeba, bowiem cały proces produkcji auta zoptymalizowano i uproszczono pod kątem kosztów i emisji dwutlenku węgla, poczynając od wytwarzania poszczególnych komponentów, a na montażu kompletnego auta kończąc.
Ponieważ Gordon Murray Design, jak sama nazwa wskazuje, to firma projektowa, uruchomienie produkcji T.27 (oraz spalinowego odpowiednika o symbolu T.25) zależy od wyniku rozmów z grupą zainteresowanych kooperantów. Pertraktacje z trzema firmami są już ponoć mocno zaawansowane, a więc w stosunkowo krótkim czasie autka okrzyknięte „najbardziej wydajnymi pojazdami elektrycznymi świata” mają szansę zacząć wyjeżdżać z fabryk na ulice. A wtedy nawet kierowcy opętani przez demona prędkości będą mieli problem ze znalezieniem argumentów przeciwko przewadze tego mikrosamochodu nad innymi formami miejskiego transportu indywidualnego.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl