W Polsce powstaje wiele nowych rozwiązań dla branży LPG, czego dowodem były ostatnie targi GasShow. Zaprezentowano na nich kilka nowych systemów zasilania gazowego wykorzystujących wtrysk LPG w fazie ciekłej, głównie do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
W ostatnim czasie na tego typu systemy są przedmiotem badań wielu polskich producentów. Instalacje takie cały czas są testowane przez App Studio czy AC S.A.
Na GasShow 2016 zaprezentowano dwa takie rozwiązania polskich firm (DGI i LGITECH) oraz oferowany przez holenderskiego Prinsa system Direct LiquiMax.
Wtrysk LPG w fazie ciekłej wydaje się najbardziej perspektywicznym rozwiązaniem w zakresie gazowych układów zasilania silników o zapłonie iskrowym, szczególnie tych najnowocześniejszych, wykorzystujących bezpośredni wtrysk benzyny.
Zastosowanie w nich bezpośredniego wtrysku ciekłego LPG przez wtryskiwacze benzynowe gwarantuje, że silnik w czasie pracy na gazie zużywa wyłącznie paliwo gazowe.
Niestety opanowanie tej technologii jest bardzo trudne i wymaga wielu lat pracy, badań i testów. Vialle pracuje nad wtryskiem LPG w fazie ciekłej (kiedyś pośrednim, dziś także bezpośrednim) od około 20 lat, a lista dostępnych aplikacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie jest imponująca.
Pokazuje to, jak bardzo skomplikowane jest opracowanie tego typu systemu. Po części tłumaczy to także ich ceny, które, jak wiadomo, czasami wielokrotnie przewyższają koszty zamontowania tradycyjnych systemów sekwencyjnych IV generacji, w których LPG jest podawane do silnika w fazie gazowej.
Jedną z polskich firm, które pokazywały na GasShow systemy bezpośredniego wtrysku LPG w fazie ciekłej, był LGITECH. Firma powstała z połączenia kapitału firmy LPGTECH oraz twórców tego systemu: Jacka Marenina, który pierwsze próby zasilania silników ciekłym LPG prowadził już ponad 10 lat temu, i Pawła Czekalskiego.
Firma zaprezentowała instalację o nazwie LGITECH SYMBIO. Jest to system VI generacji, w którym LPG w fazie ciekłej jest wtryskiwane bezpośrednio do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe.
Z założenia system ma być uniwersalny. Nie ma w nim nawet oddzielnego sterownika LPG. Po zmianie rodzaju zasilania na gazowe pracą silnika nadal zarządza sterownik benzynowy. Instalacja jest obecnie w końcowej fazie procesu homologacji i zgodnie z deklaracjami producenta już niedługo ma trafić na rynek. Jego cena ma być o kilkadziesiąt procent niższa niż w przypadku obecnie oferowanych tego typu systemów.
Sam LPGTECH również przygotował kilka nowości, a prym wiodły wśród nich wtryskiwacze. Znane dotąd wtryskiwacze TECH-DRAGON (o zasilaniu bocznym) przeszły zmianę wizerunkową i teraz ich różne pod względem wydajności wersje noszą nazwy Silver i Gold (zdjęcie w galerii), natomiast pełnoprawną premierą GasShow 2016 była nowa listwa wtryskowa TECH-YETI (o zasilaniu górnym), przeznaczona do zastosowań w warunkach bardzo niskich temperatur (nawet do -40° C).
Kolejną nową polską firmą branży LPG na tegorocznej edycji GasShow był białostocki DGI. Firmę założyły osoby od wielu lat związane z sektorem autogazu. Stawia ona przede wszystkim na rozwój systemów wtrysku LPG w fazie ciekłej, uważając je za najbardziej przyszłościowe rozwiązanie.
DGI będzie oferować zarówno systemy V generacji (DGI LM), w których ciekłe LPG jest podawane do kanałów dolotowych silnika, oraz instalacje VI generacji (DGI LCC), które dawkują ciekłe LPG bezpośrednio do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe.
Właśnie systemy DGI LCC zaprezentowano na tegorocznych targach GasShow. Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli DGI, tego typu gazowe układy zasilania pozwalają na bezproblemowe zasilanie silników o bardzo dużej mocy. Taki też samochód pokazano na targowym stoisku firmy DGI. Było to Audi RS6 z silnikiem V10 TFSI o mocy podniesionej do 660 KM.
Prins Autogaz, polski przedstawiciel holenderskiej marki, zaprezentował samochody z systemami VI generacji Direct LiquiMax (DLM). Na ekspozycji dominowały samochody Ford (Fiesta, Focus i Tourneo Courier). Pokazano także Mercedesa klasy E.
Dobór pojazdów nie był przypadkowy. Od niedawna nabywcy nowych Fordów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny gamy EcoBoost mogą zamówić nowy samochód z instalacją Prins DLM lub zamontować ją do pojazdu już używanego bez utraty gwarancji.
Zobacz stronę producenta:
ElpigazSTAGPrinsLPGTECHVialleRomanoCertoolsAPP4SAVEDGI Autogas TechnologyDigitronic PolskaCzajawczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl