Brytyjskie taksówki mają tę wielką zaletę, że buduje się je specjalnie po to, by pełniły tę określoną funkcję – nie są to, jak u nas, zwykłe samochody osobowe zaadoptowane bez ładu i składu do przewozu pasażerów i bagażu za pieniądze. Mają oddzielony przedział dla podróżnych, gdzie siedzi się w dwóch rzędach naprzeciwko siebie, mają też łatwo dostępną przestrzeń ładunkową obok kierowcy, bez konieczności grzebania w „kufrze” z tyłu auta. Problem w tym, że mają też silniki Diesla. Japończycy wzięli więc z „londyńskiej” taksówki to, co dobre pod względem użytkowym, ale dołożyli hybrydowy napęd, który po stronie spalinowej wykorzystuje silnik zasilany LPG!
W Japonii to akurat nie nowość, bowiem tokijskie „taryfy” od lat jeżdżą na gazie. Sęk w tym, że dotychczas używano dosyć zwyczajnych sedanów Toyota Comfort, które – choć wszystkie są takie same – nieszczególnie spełniają się w swojej roli. JPN Taxi Concept to już zupełnie inna bajka: ma wysokie, ułatwiające wsiadanie nadwozie, przesuwane boczne drzwi dla pasażerów i iście królewską ilość miejsca w środku. Do tego typowo japońskie gadżety, na czele z wielofunkcyjnym ekranem pod sufitem. Kierowcy wprawdzie nie odseparowano od jadących (jeden z pasażerów może siedzieć obok niego, a bagaż mieści się w tradycyjnym miejscu), ale jego miejsce pracy wykończono dużo bardziej „zwyczajnie”, zapewne ze względów praktycznych (dla łatwego utrzymania w czystości).
Toyota niestety nie ujawniła żadnych danych technicznych odnośnie napędu. Spodziewamy się, że jest to układ bazujący na tym używanym w Priusie i Aurisie (spalinowy silnik o pojemności 1,8 l, tutaj przystosowany do zasilania LPG, plus jednostka elektryczna), choć producent podaje, że jego parametry i ustawienia dostrojono pod kątem specyficznych potrzeb służby w roli taksówki. Wszystko to jednak pokazano podczas 43. Tokijskiego Salonu Samochodowego już w 2013 r. i na razie ta interesująca wizja nijak nie przełożyła się na rzeczywistość. Wierzymy, iż opóźnienie wynika z przyczyn czysto proceduralnych, zwłaszcza że japońskie władze podejmują działania na rzecz przystosowania środków komunikacji publicznej (a więc i taksówek) do potrzeb i wymagań osób starszych i niepełnosprawnych, a JPN Taxi Concept doskonale się w te potrzeby wpisuje. Czekamy na wieści o wersji produkcyjnej!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl