Z naturalnych przyczyn, nas najbardziej interesowały modele grające nie na emocjach (a i takich nie brakowało), a odwołujące się do zmysłu oszczędności. Kategoria „Bezpieczeństwo i Ekologia” tegorocznego Auto Show obfitowała w takowe. Były więc dwa Fiaty Panda napędzane gazem - Natural Power na CNG (w sprzedaży wkrótce) i Eco na LPG (na naszym rynku za jakiś czas), Mercedes B170 NGT (także na gaz ziemny), Fiat 500 i Skoda Octavia TSI wystawione przez Landi Renzo (Octavia z nowym silnikiem w odpowiednim momencie wzmocni ofertę Twin Power czeskiej marki, ale to na razie tajemnica), nie zabrakło także kilku aut spalinowo-elektrycznych: Honda przywiozła Insighta i Civica IMA, Toyota zaś pokazała matkę wszystkich hybryd - Priusa, niestety poprzedniej generacji (która nadal jest obecna w polskim cenniku).
Podział imprezy na strefy tematyczne („SUV i Offroad”, „Design i Sport”, „Ekologia i Bezpieczeństwo” oraz „Samochody Miejskie”) sprawił, że ekologiczne i ekonomiczne samochody nie zniknęły w tłumie (na przykład ukryte w gąszczu ogromnych SUV-ów), ale miały własne, eksponowane miejsca. Zainteresowanych widzów nie brakowało, a jak dowiedzieliśmy się od przedstawicieli marek, także sprzedawcy nie narzekają na brak ruchu w salonach. Około 60 sztuk Hondy Insight sprowadzonych przez importera rozeszło się jak ciepłe bułeczki, znacznie przerastając oczekiwania samej firmy. W zasadzie należało się tego spodziewać, w końcu to najtańsza hybryda na rynku. Zyskując popularność, Insight „zamordował” zresztą bratniego Civica IMA, który nigdy nie miał specjalnego wzięcia, a teraz jego sprzedaż kompletnie stanęła w miejscu. Prawdopodobnie będzie dostępny tylko na indywidualne zamówienia, których lawiny nikt już się nie spodziewa.
Miłą niespodzianką była obecność Pand, z powodzeniem oferowanych od pewnego czasu w kilku krajach europejskich, ale dotąd nie w Polsce (pomimo produkcji w tyskiej fabryce Fiat Auto Poland i montażu instalacji w pobliskim zakładzie Landi Renzo). Teraz to się zmienia i obydwa warianty - Natural Power i Eco - szykują się do desantu na polski rynek. Model napędzany CNG zbudowano na podwyższonym podwoziu Pandy 4x4 (zwanej teraz Cross), lecz zamiast elementów przekazujących napęd na tylną oś zamontowano wysokociśnieniowe zbiorniki na gaz ziemny, a samochód pozostał przednionapędowy. Panda Natural Power zostanie wkrótce poddana redakcyjnemu testowi, do przeczytania którego już teraz zapraszamy. W swoim czasie postaramy się także pojeździć wersją Eco (LPG), ale na nią musimy poczekać jeszcze trochę. Ile? Tego nawet nie wie sam Fiat, ale cierpliwość zawsze bywa nagradzana, więc jesteśmy spokojni. A czekać warto, bo auto wykazuje się ponoć wyjątkową oszczędnością - producent podaje, że 100 km za kierownicą Pandy Eco to koszt zaledwie 13 zł. Aby osłodzić czas pozostały do pojawienia się małego Fiata zasilanego LPG, sprawdzimy jeszcze jak sprawuje się Mercedes klasy B NGT.
Z ciekawością oczekujemy także pojawienia się Skód z silnikami o bezpośrednim wtrysku paliwa, zasilanych LPG. Jak powiedziano nam na stoisku Landi Renzo, instalacja gazowa do tego rodzaju jednostek napędowych to układ ściśle dedykowany, a więc przeznaczony do montowania w jednym, konkretnym modelu silnika. Samochody testowe przechodzą intensywne próby, przynoszące podobno bardzo krzepiące rezultaty. Jak to bywa w układach do wtrysku bezpośredniego, nie udaje się wyeliminować korzystania z benzyny, ale jej udział w ogólnym spalaniu nie przekracza - według producenta - 10%. Pod warunkiem, że nie stoimy zbyt wiele w korkach, ponieważ bieg jałowy realizowany jest w całości na paliwie pierwotnym. Na stoisku włoskiej firmy w oko wpadał także sympatyczny nowy Fiat Cinquecento (po „naszemu” 500) z sekwencyjną instalacją Omegas. Można było odnieść wrażenie, że tym autkiem Landi chciało trochę „zmotywować” wystawiającego się po sąsiedzku Fiata do dodania tego modelu do oferty, bowiem takie same systemy trafiają do takich samych silników w Pandach.
Niewykluczone, że obie firmy - współpracujące przecież nie od dziś - przygotowują „pięćsetkę” na LPG, ale to się dopiero okaże.
Z kronikarskiego obowiązku wypada wspomnieć chociaż pokrótce o pozostałych kategoriach tematycznych Auto Show i samochodach prezentowanych w ich ramach. Skupmy się może na „rodzynkach”. W dziale „Design i Sport” brylowały auta z wyższych półek, takie jak BMW serii 5 GT, Mercedesy AMG (S, SLK i wyjątkowo „smakowity”, perłowo biały, matowy SL) oraz cała gama modeli wystawionych przez importera luksusowych maszyn: Jaguar XK stuningowany przez firmę Arden, Bentley Continental GTC, Ferrari F430 czy replika przedwojennego Mercedesa 540K. Oczy można było nakarmić także widokiem nowego na polskim rynku Caterhama Super Seven, inspirowanego Porsche 356 PGO Cevennes oraz kilku pozornie pospolitych modeli w „jadowitych” wersjach: Abartha 500, Forda Focusa RS czy Renault Clio RenaultSport.
Gwiazdami kategorii „Samochody miejskie” były Fiaty - Punto Evo i 500 (w limitowanej wersji Diesel - nie z jednostką wysokoprężną, a pakietem stylistycznym autorstwa firmy odzieżowej) oraz Toyota iQ. W temacie „SUV i Offroad” spojrzenia przyciągały: Mitsubishi Outlander po ostatnim faceliftingu, udająca terenówkę Dacia Sandero Stepway oraz świeżutkie, nowiutkie BMW X1. Fani motoryzacji i wszelkiej maści „benzynokrwiści” osobnicy z pewnością nie wychodzili z hali Expo XXI zawiedzeni, chociaż...
Jak na nasz gust, zabrakło kilku ważnych graczy, którzy powinni byli pokazać się w dziale „Bezpieczeństwo i Ekologia”. Skoda ze swoim TwinPower, Seat z autami na LPG i CNG czy Dacia z zapowiedziami modeli na gaz i bioetanol to marki, których zdecydowanie się tam spodziewaliśmy. Zrzućmy winę na kryzys i liczmy, że za rok nadrobią zaległości z nawiązką! Jest się komu pokazywać - tegoroczną, pierwszą edycję odwiedziło 5000 zwiedzających.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl