Patrząc na nowe rozwiązania proponowane przez inżynierów, łatwo odnieść wrażenie, że żaden pomysł na oszczędzenie choćby kropli paliwa nie jest traktowany jak niegodny rozważenia. Konstruktorzy Federal-Mogul opracowali specjalną powłokę tłoków, która pozwala obniżyć spalanie o... 0,8%. Lepszy rydz niż nic!
Nowa technologia opiera się na zasadzie, że im niższe tarcie wewnętrzne, tym efektywniejsza praca silnika i mniejszy apetyt na paliwo. Wymyślona w Federal-Mogul powłoka ma więc za zadanie obniżać opory powstające na styku pracujących tłoków i ścian cylindrów, przy okazji wpływając zbawiennie na trwałość tłoków i spowalniając tempo ich zużycia w toku eksploatacji. Według autorów, nowość - stworzona wyłącznie na potrzeby benzynowych jednostek napędowych - jest w pełni kompatybilna z obecnie produkowanymi blokami silnikowymi i możliwa do zastosowania „od ręki”, jako modyfikacja do wprowadzenia na bieżąco, bez konieczności czekania na zmianę pokoleniową i modyfikowania konstrukcji.
Cały „wic” polega oczywiście na odpowiedniej kompozycji powłoki wymyślonej w laboratoriach Federal-Mogul. Bez ujawniania szczegółów, producent zdradził, że zawiera ona środki smarne (zmniejszające tarcie) w formie stałej, takie jak grafit, dwusiarczek molibdenu (MoS2) i włókno węglowe. Technologia nadaje się do wdrożenia na masową skalę i charakteryzuje się mniejszą wrażliwością na niedokładności w procesie wstępnej obróbki elementów silnika, co owocuje ich polepszoną odpornością i minimalizacją rozbieżności w osiąganych parametrach pomiędzy teoretycznie takimi samymi egzemplarzami. Jednocześnie, powłoka EcoTough spełnia najwyższe standardy w dziedzinie ochrony środowiska i nie zawiera toksycznych rozpuszczalników.
Jak podaje producent, tłoki pokryte nową warstwą ochronną wytwarzają aż o 18% mniej tarcia na styku z gładziami cylindrowymi, co przekłada się na trzyprocentową redukcję tzw. strat pasożytniczych całego silnika (czyli pary, która idzie w gwizdek z powodu niskiej sprawności mechanicznej). Ostateczny efekt dla kierowcy to zużycie paliwa niższe 0,4 do 0,8% (czyli np. 0,03-0,06 l/100 km przy spalaniu rzędu 8 l/100 km), mniej CO2 z rury wydechowej oraz wolniejsze zużycie silnika - jak przekonują wynalazcy EcoTough, testy wykazały wyraźną poprawę po 50 rozruchach na zimno i podczas długotrwałej pracy z wysokim obciążeniem. Produkcja seryjna nowych tłoków już ruszyła, a jak podaje ich wytwórca, znalazły już one zastosowanie w popularnym modelu jednej z europejskich marek. W końcu jeżeli można oszczędzać, to dlaczego marnować okazję?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl