Niemieccy naukowcy precyzyjnie to policzyli i według ich badań emisja dwutlenku węgla (CO2) samochodów zasilanych energią elektryczną produkowaną w Niemczech jest znacznie wyższa niż emisja nowoczesnych samochodów z silnikami Diesla.
Przede wszystkim z miksu energetycznego w Niemczech, w którym cały czas dominuje węgiel, a zatem wytwarzana na tamtejszym rynku energia elektryczna jest obarczona wysoką emisją dwutlenku węgla (CO2).
Badania wykazały, że pojazdy elektryczne emitują od 11 do 28% więcej CO2 niż samochody napędzane silnikami Diesla. Cały czas mówimy o rynku niemieckim, na którym wytwarzanie energii elektrycznej w dużej mierze opiera się na węglu.
W badaniach wzięto pod uwagę także wydobycie i przetwarzanie surowców wykorzystywanych do produkcji baterii trakcyjnych samochodów elektrycznych. Procesy wydobywcze i przetwórcze litu, kobaltu i manganu są źródłem znacznej emisji zanieczyszczeń.
Niemieccy naukowcy wzięli pod uwagę konkretny przykład – baterię trakcyjną stosowaną w samochodzie Tesla Model 3. Skrupulatne obliczenia wykazały, że w jej procesie produkcji emitowanych jest od 11 do 15 t CO2. Żywotność takiej baterii jest określana na 10 lat, co przy średnim rocznym przebiegu samochodu szacowanym na 15 tys. km przekłada się na dodatkową emisję od 73 do 98 g/km.
Zsumowanie wartości emisji CO2 z produkcji energii elektrycznej i produkcji baterii daje wynik z przedziału 150 do 180 g/km, co jak twierdzą naukowcy z CESifo Institute stanowi znacznie większą wartość w zestawieniu z porównywalnym samochodem z silnikiem Diesla produkowanym przez Mercedesa.
Z powyższego wynika, że postrzeganie pojazdów elektrycznych jako bezemisyjnych jest co najmniej dyskusyjne. Niestety urzędnicy Unii Europejskiej zdają się nie zauważać tej kwestii i cały czas obniżają limity emisji CO2 samochodów, chcąc obniżyć średnią emisję dwutlenku węgla w nowych samochodach do wartości 59 g/km (do 2030 r.).
Niemieccy naukowcy zauważają, że taki poziom emisji odpowiada zużyciu przez samochód 2,2 l oleju napędowego na 100 km lub 2,6 m³ gazu, co według nich nie jest możliwe do osiągnięcia.
Narzucane przez urzędników europejskich ograniczenia emisyjne powodują, że producenci wprowadzają do swych ofert pojazdy elektryczne, a znacznie lepszą alternatywą wydają się być pojazdy zasilane paliwami metanowymi o emisji o 1/3 niższej niż w przypadku silników Diesla.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl