Zakończyła się rywalizacja w 5. edycji Rallye Monte Carlo Energie Alternative. Startująca Seatem Leonem Cupra załoga Elpigaz Rally Team uplasowała się w pierwszej połowie stawki startujących zespołów, zdobywając cenne doświadczenie, które może zaowocować lepszymi wynikami w przyszłości.
Monte Carlo dla samochodów o napędzie alternatywnym to specyficzna impreza, w której liczą się nie tylko moc i prędkość maksymalna, a nawet równa, regularna jazda - jak w klasycznej edycji - lecz również rodzaj zastosowanej „siły sprawczej”. Ze względu na uprzywilejowanie tych samochodów, które najmniej palą i w związku z tym najmniej wypluwają z rur wydechowych (o ile w ogóle je mają), czołowe pozycje siłą rzeczy okupują modele elektryczne i hybrydowe, ale to nie znaczy, że wszyscy pozostali stoją na z góry przegranej pozycji. Na starcie meldują się także załogi prowadzące hybrydy i samochody napędzane gazem ziemnym, nie brakuje też aut zasilanych LPG. Najlepsze z nich przebijają się nawet do pierwszej dwudziestki!
Obsada Elpigaz Rally Team, w składzie Stefanicki/Rosa, uplasowała się ostatecznie na 47. pozycji (na ponad 120 uczestników). Łatwo byłoby powiedzieć, że to co najwyżej przeciętnie, ale należy wziąć poprawkę na fakt, że zespół dopiero debiutował w tych specyficznych zmaganiach, mając przeciwko sobie wielu bardziej „zaprawionych w bojach” zawodników. Tak czy inaczej, polski team zaliczył kilka pomniejszych sukcesów. Jeden z nich to zanotowane podczas dwóch OS-ów i łączącej ich „dojazdówki” spalanie łączne gazu i benzyny na poziomie 5,8 l/100 km (przy założeniu, że bezołowiowa stanowi nie więcej niż 20% zużywanego paliwa). Wynik więcej niż niezły, biorąc pod uwagę górzysty teren rozgrywki, ale z drugiej strony takie warunki jazdy dają też spore możliwości hamowania silnikiem.
Według kierowcy i pilota, Leon Cupra spisywał się dzielnie i, poza wymaganymi podczas normalnej pracy dotryskami chłodzącymi fabryczne wtryskiwacze, nie wymuszał karmienia benzyną. 56-litrowy toroidalny zbiornik LPG, zamontowany pionowo w bagażniku, wystarczył nawet na przejechanie dwóch trudnych i długich górskich odcinków, bez konieczności uzupełniania zapasów alternatywnego paliwa, co wzbudziło zdumienie i uznanie wśród komisarzy Automobilklubu Monako. Warto wspomnieć jeszcze o pewnej drobnej pomyłce organizacyjnej, za sprawą której polski Seat był w rankingu „klasą sam dla siebie”. Został on bowiem zakwalifikowany jako pojazd kategorii E85/GPL, co jednak wcale nie oznacza, że został przystosowany do spalania bioetanolu. Organizatorzy nieprawidłowo odczytali adnotację z formularza zgłoszeniowego, według której paliwem bazowym jest E95, czyli 95-oktanowa benzyna bezołowiowa, co błędnie zinterpretowano jako zasilanie alkoholem etylowym z domieszką benzyny.
Rezultat Elpigaz Rally Team to najlepszy wynik, jaki dotąd osiągnęli Polacy w Rallye Monte Carlo Energie Alternative. Liczymy na to, że w kolejnych edycjach jeszcze poprawią własne osiągnięcie, dlatego z góry życzymy powodzenia za rok. Wierzymy także, że ranga imprezy będzie systematycznie rosnąć, zwłaszcza w miarę zwiększania presji ekologicznej na producentów samochodów i organizatorów wydarzeń z dziedziny sportów motorowych. Może za kilka lat cały rajd - poza edycją historyczną - będzie rozgrywany w oparciu o paliwa i napędy alternatywne? Kto wie...
Zobacz stronę producenta:
Elpigazwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl