Jak pisze „Gazeta Prawna”, od nowego roku, w związku z niską wartością złotówki, wzrośnie akcyza na benzynę i olej napędowy. Kierowcy, zwłaszcza jeżdżący dieslami, znowu dostaną „po kieszeni”. Chyba że stanie się cud i euro potanieje do poziomu z zeszłego roku. Możliwe? Niestety, raczej nie.
Podniesienie podatków, jakimi obciążone są paliwa, to nie kolejny pomysł ministra finansów na łatanie dziur w budżecie pieniędzmi zmotoryzowanych Polaków. Minimalna akcyza jest bowiem ustalana unijną dyrektywą, a ostateczną jej wysokość ustalają indywidualnie kraje członkowskie. U nas stawka akcyzy pozostanie na tym samym poziomie, ale ponieważ należymy do krajów, w których nie obowiązuje jeszcze euro, wysokość podatku (wyrażoną w walucie Wspólnoty) trzeba przeliczyć według bieżącego kursu. Ten zaś systematycznie rośnie i jesienią przyjdzie czas na aktualizację.
Ile będzie kosztować euro w październiku? Według szacunków, od 4,42 zł (czyli mniej więcej tyle, co teraz) do nawet 4,8 zł. Tak czy inaczej jest to wyraźnie więcej niż przed rokiem, a więc podwyżki na stacjach nie ominą kierowców aut napędzanych konwencjonalnymi źródłami energii, z tym że ich wysokość może być różna. Nawet jeżeli kurs pozostanie na obecnym poziomie, benzyna „pójdzie w górę” o mało odczuwalne 3 gr/l, jednak olej napędowy podrożeje o niemal 35 gr/l. Przy założeniu czarnego scenariusza, czyli euro w cenie 4,8 zł, będzie jeszcze gorzej - ceny „bezołowiowej” skoczą o ok. 20 gr/l, paliwa dieslowskiego o nawet 50 gr/l. O autogazie autorzy materiału w „GP” nie wspominają, a więc prawdopodobnie nadal będziemy cieszyć się takimi stawkami przy dystrybutorach, jakie znamy dziś.
Jedynym zbawieniem wydaje się być wyraźne umocnienie się złotówki, jednak w zgodnej ocenie analityków na euro po 3,4-3,5 zł w październiku nie mamy za bardzo co liczyć. Wprawdzie pojawiają się pierwsze sygnały, że światowa gospodarka osiągnęła już dno i teraz może się tylko od niego odbić, jednak na pewno nie „ruszy z kopyta” w takim tempie, by przez cztery miesiące nasza waluta tak znacznie zyskała na wartości względem europejskiej. Ewentualnie pomóc mogłaby taniejąca ropa, jednak ta w ostatnim czasie drożeje - także za sprawą coraz częstszych informacji o zakończeniu najgorszej fazy kryzysu. Podwyżki wydają się więc nieuniknione, ale naturalnie jest i ratunek - jak zawsze polecamy fachowo wykonany montaż dobrze dobranej instalacji gazowej. Użytkownikom LPG wysokie ceny benzyny niestraszne!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl