Chińczycy w oczach urastają do rangi światowej potęgi gospodarczej. Bez ich produktów chodzilibyśmy nago, mieszkali w szałasach (o oglądaniu telewizji i słuchaniu muzyki z jakiegokolwiek sprzętu nie wspominając) i jedli owoce leśne. Brutalne? Być może, ale udowodniono, że nie jesteśmy w stanie normalnie przeżyć tygodnia bez wyrobów opatrzonych metką „Made in China”. Naturalną koleją rzeczy, przyszedł czas na samochody.
Gdy przyjrzymy się wytworom motoryzacji Państwa Środka, najpierw doznamy uczucia deja vu. Zaraz, zaraz, przecież to jest... Słusznie, przedstawiciele najliczniejszego narodu świata nie grzeszą inwencją ani poszanowaniem cudzych praw do własnych pomysłów. Przynajmniej w naszym odczuciu, bo według nich naśladownictwo jest najwyższą formą uznania. Po drugie, gdy już zbudują coś własnego, odniesiemy wrażenie, że trzymali to w garażu przez ostatnich 10 lat, bo dane auto wygląda jak z poprzedniej epoki. Ale czy nie tak właśnie było z Hyundaiami z połowy lat 90.? W międzyczasie Koreańczycy nadgonili i zaczęli deptać producentom europejskim po piętach. Chińczycy też zaczynają.
Ponieważ czasy mamy takie, że ekologia jest bardzo trendy, firma BYD pominęła kilka pośrednich kroków i z miejsca uderzyła w samo sedno. Mało tego, hybryda typu plug-in spod ich znaku, nazwana F3 DM (co, notabene, kompletnie nie wpada w ucho), wyjeżdża już na drogi, ubiegając takich tytanów, jak General Motors z ich Chevroletem Volt i Toyotę z nowym Priusem. A wszystko dzięki... telefonom komórkowym! Dzięki produkcji baterii do nich, firma BYD (obecna w branży motoryzacyjnej zaledwie od 5 lat) szybko opracowała akumulatory do swojego auta.
Producent zapewnia, że po naładowaniu do pełna, samochód jest w stanie pokonać 100 km, nie zużywając przy tym kropli benzyny. Do 100 km/h przyspiesza w przyzwoite 10,5 s i osiąga maksymalnie ok. 160 km/h. Może skromnie, ale to skromny samochód. Ponowne „zatankowanie” z gniazdka trwa ponoć nawet 9 godzin, ale według BYD to kwestia infrastruktury - jeśli powstanie sieć odpowiednich punktów do podłączania, cała procedura odpowiednio się skróci. Żywotność akumulatorów określono na 2000 cykli lub 160 tys. kilometrów, co w polskich warunkach odpowiada 10-letniemu okresowi eksploatacji. Argumentem na rzecz F3 DM jest na pewno cena elektryczności w porównaniu z benzyną - pokonanie dystansu 100 km „pod napięciem” kosztuje pięciokrotnie mniej, niż gdyby korzystać z konwencjonalnego napędu spalinowego. Dodatkowo oczywiście korzyści ekologiczne - bezcenne. Całe auto również jest tanie „jak barszcz”, nawet pomimo faktu, że kosztuje ponad 2 razy tyle, co konwencjonalny odpowiednik, a więc 22 tys. dolarów. To tyle, ile w USA Toyota życzy sobie za dobrze wyposażony, choć z pewnością nie hybrydowy egzemplarz modelu Camry. Wygląda na to, że takie rzeczy już nie tylko w Erze...
BYD Auto mierzy wysoko. Firma jest lwem na rynku baterii do telefonów, dzierżąc 30% całego światowego rynku. Prezes Wang Chuanfu twierdzi wprost, że mierzy równie wysoko jeśli chodzi o samochody. Kilka lat temu wystawiłby się taką deklaracją na pośmiewisko, albo i kompromitację, ale dziś nikomu nie powinno być do śmiechu. Chińczycy produkują dużo i tanio, nie tracą czasu na pokorę i skrupuły, a postęp dokonuje się u nich metodą geometryczną. Swoją postawą pokazują, że kryzys się ich nie ima i zamierzają raczej pożerać niż zostać pożartymi. Z naszej strony zgłaszamy tylko jedno zastrzeżenie: niech zaczną normalnie nazywać swoje auta, bo o ile jeszcze można jeździć Brilliance’em BS6 i od biedy BYD-em F3 DM, tak już do Shuanghuana CEO mało kto zechce wsiąść.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl