W układzie napędowym samochodu zastosowano asynchroniczny silnik prądu przemiennego o mocy 44 kW (60 KM), którego maksymalna prędkość obrotowa może wynosić nawet 12000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy silnika ma wartość 226 Nm. Napęd jest przekazywany na koła napędowe za pomocą przekładni o stałym przełożeniu, co przy dużej wartości momentu obrotowego występującego właściwie od startu silnika elektrycznego oraz możliwości uzyskania dużej prędkości obrotowej jest w zupełności wystarczające. Samochód z takim układem napędowym może rozwijać ograniczoną elektronicznie do 130 km/h prędkość i przyspiesza do 100 km/h w nieco ponad 20 s.
Samochód o masie 1410 kg (wersje spalinowe oscylują w granicach 1320 kg) porusza się bezszelestnie i dysponuje znakomitym, jakże przydatnym w ruchu miejskim, przyspieszeniem. Tak jak w innych samochodach hamowanie silnikiem jest znacznie bardziej intensywne niż w pojazdach spalinowych. W tym czasie energia toczącego się pojazdu jest zamieniana na elektryczną, która uzupełnia stan naładowania baterii trakcyjnej. Poza tym prowadzenie samochodu w niczym nie odbiega od wersji spalinowej, nieco zwiększona masa pojazdu nie wpływa na własności trakcyjne pojazdu w sposób znaczący.
Renault Fluence Z.E.
Samochód odróżnia od wersji spalinowej zwiększona długość bagażnika, ponieważ właśnie w nim znajduje się, umieszczona pionowo, dostosowana do szybkiej wymiany, litowo-jonowa bateria trakcyjna. Jest ona zdolna do zakumulowania 22 kWh energii elektrycznej, która zapewnia pojazdowi maksymalny zasięg 160 km. W czasie jazd testowych komputer pokładowy pokazywał zasięg około 80 km, co podobnie jak w przypadku Kangoo Z.E. było z pewnością związane z niedoładowaniem akumulatora wynikającym z intensywnych jazd testowych.
Długość samochodu w wersji spalinowej wynosi 4618 mm, model Z.E. jest dłuższy (4748 mm). Dzięki temu zachowano rozsądną pojemność bagażnika - 317 l (wersje spalinowe dysponują przestrzenią bagażową 500 l). Rozstaw osi jest taki sam jak w modelach spalinowych i wynosi 2703 mm.
W układzie napędowym zastosowano silnik synchroniczny silnik prądu zmiennego o mocy 70 kW (95 KM) w zakresie od 3000 do 8900 obr./min. i maksymalnym momencie 226 Nm dostępnym jak w każdym silniku elektrycznym praktycznie od startu (od 400 do 2500 obr./min.) oraz przekładnię o stałym przełożeniu.
Samochód ma masę 1543 kg (sama bateria waży 280 kg) podczas gdy spalinowe wersje Fluence nie przekraczają 1300 kg, jednak przebieg krzywej momentu obrotowego silnika elektrycznego powoduje, że samochód porusza się bardzo sprawnie. Prędkość maksymalna według danych producenta wynosi 135 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h trwa 13 s.
Podsumowanie
Firma Renault, w odróżnieniu od innych producentów stawia na pełnowymiarowe samochody elektryczne, które swymi właściwościami użytkowymi (nie wliczając w to zasięgu) nie odbiegają od wersji spalinowych. Potencjalni użytkownicy cały czas odbierają jednak takie samochody na zasadzie ciekawostki i w najbliższym czasie raczej się to nie zmieni. Z pewnością przełomem może okazać się wdrożenie do produkcji seryjnej bardziej wydajnych baterii trakcyjnych. Badania w tym zakresie trwają, mówi się o ogniwach litowo-powietrznych, które pozwolą na przejechanie na jednym ładowaniu dystansu kilkuset km, lecz ich wprowadzenie do produkcji seryjnej to kwestia nawet 10 lat.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl