Pierwszy tramwaj Solarisa zbudowano w MPK Łódź, skąd trafił na targi w Gdańsku, gdzie miał światową premierę. Jego lokalna prezentacja odbyła się 19 listopada w hali MPK w Łodzi. Montaż pojazdu został przeprowadzony w bardzo szybkim tempie, umowa pomiędzy firmami została podpisana 18 maja tego roku. Obecnie trwają rozmowy mające na celu utrzymanie montażu kolejnych Tramino w łódzkim MPK, Solaris wygrał bowiem przetarg na dostawę 40 niskopodłogowych tramwajów dla MPK Poznań.
Najnowszy produkt Solarisa, określany jako najnowocześniejszy tramwaj na polskim rynku, jest pięcioczłonowym pojazdem przegubowym o długości 31,7 m. Jest w pełni niskopodłogowy, we wnętrzu zamontowano 61 miejsc siedzących na indywidualnych fotelach oraz 8 rozkładanych.
Tramwaj mieści oprócz tego 145 osób na stojąco (5 osób/m2). Przepływ pasażerów przez nadwozie umożliwia 6 drzwi (2 jednopłatowych - 750 mm i 4 dwuskrzydłowych - 1300 mm). W układzie napędowym zastosowano 4 asynchroniczne silniki, każdy o mocy 105 kW. Zapewniają one możliwość uzyskania prędkości konstrukcyjnej 80 km/h. W praktyce jednak prędkość maksymalna jest ograniczona do 70 km/h. Silniki są zasilane przez układ falownikowy, co zapewnia łatwość regulacji prędkości obrotowej. Do hamowania pojazdu o masie własnej 38,6 t i dopuszczalnej masie całkowitej 57 t używa się po jednym mechanizmie hamulcowym z zaciskiem sprężynowym na każdej osi. Pełnią one rolę hamulca roboczego i postojowego (działającego w przypadku zaniku napięcia w sieci). Ponadto każdy wózek jest wyposażony w 2 magnetyczne hamulce szynowe. Energia wytwarzana przy hamowaniu, zgodnie z obowiązującymi standardami, jest oddawana do sieci lub zamieniana w oporniku hamowania w ciepło. W rozwiązaniu Solarisa energia jest początkowo gromadzona w specjalnych kondensatorach, a później wykorzystywana przy rozruchu. Pozwala to na zmniejszenie poboru energii elektrycznej z sieci, a oszczędności z tym związane są oceniane na 20-30%.
Miejsce pracy motorniczego jest bardzo ergonomiczne. Zastosowano pulpit sterowniczy o regulowanej wysokości. Zredukowano do minimum liczbę przycisków, a większość przeniesiono na składany podłokietnik. Tramwaj nie ma lusterek - ich funkcję przejęły kamery, z których obraz jest podawany na monitory umieszczone po obu stronach panelu centralnego.
Tramwaj nie ma również otwieranych okien, toteż zastosowano efektywny układ klimatyzacji przedziału pasażerskiego i miejsca pracy motorniczego oraz ogrzewanie w postaci grzejników pod siedzeniami. Żywotność tramwaju określana jest na minimum 30 lat.
Kolejny pomysł Krzysztofa Olszewskiego - obecnie Prezesa Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach, założyciela firmy, ujrzał światło dzienne. Zgodnie z jego prognozami idealnym napędem miejskim będzie w przyszłości układ elektryczny. Zatem doświadczenia zdobyte przy budowie trolejbusów i tramwajów mogą w przyszłości ułatwić prace nad miejskim autobusem elektrycznym.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl