Przejawem tego była premiera autobusu Solaris Urbino electric na targach Transexpo w Kielcach. Wizja Krzysztofa Olszewskiego (obecnie prezesa rady nadzorczej Solaris Bus & Coach) o przyszłości komunikacji miejskiej zmaterializowała się. Solaris, podobnie jak miało to miejsce w przypadku autobusów hybrydowych staje się obecnie pionierem wśród europejskich producentów w produkcji pojazdów elektrycznych.
Bazą dla pierwszego polskiego autobusu elektrycznego jest 9-metrowy, niskowejściowy Solaris Alpino LE ze zmienioną stylistyką zewnętrzną oraz dużymi zmianami wewnątrz przedziału pasażerskiego. Główną jednak różnicą jest całkowicie elektryczny układ napędowy pojazdu, który jest cichy i pozbawiony emisji szkodliwych składników spalin.
Sercem układu napędowego Solarisa Urbino electric jest cztero-polowy, asynchroniczny silnik trakcyjny, którego dostawcą jest niemiecka firma Vossloh Kiepe. Komponenty tej firmy są już stosowane w jednej z wersji autobusu hybrydowego oferowanego przez Solaris Bus & Coach. Silnik o mocy 120 kW dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 1400 Nm. Do jego napędu służą dwie litowe baterie trakcyjne o napięciu znamionowym 600 V, zdolne do zgromadzenia ponad 120 kWh energii elektrycznej. Każda z nich ma masę 700 kg i jest chłodzona cieczą. Baterie są zamontowane w tylnej części pojazdu.
Są one ładowane za pośrednictwem złącza niemieckiej firmy Walter. Czas potrzebny do ładowania całkowicie rozładowanych baterii trakcyjnych z wykorzystaniem terminala 3*400 V 63 A nie przekracza 4 godzin.
Energia zgromadzona w bateriach pozwala na uzyskanie zasięgu do 100 km, z prędkością maksymalną 50 km/h. Oprócz napędu silnika trakcyjnego energia elektryczna zasila także inne układy pojazdu: wspomaganie układu kierowniczego, ogrzewanie i wentylację oraz sterowanie elektrycznymi drzwiami.
Bardzo ważnym aspektem, któremu konstruktorzy z Bolechowa poświecili dużo uwagi, była redukcja masy Solarisa Urbino electric, która musiała zrekompensować wyższą masę układu napędowego oraz akumulatorów. Efektem jest osiągnięcie masy pojazdu niewiele wyższej (o 750 kg) niż w przypadku wersji dieslowskiej.
Wymagało to jednak wielu zabiegów. Zastosowano niektóre elementy poszycia zewnętrznego (panele boczne i pokrywa silnika) wykonane z włókna węglowego, cieńsze szyby oraz inny materiał, z którego wykonano podłogę. Zamiast sklejki zastosowano drewno mahoniowe. Lżejsze są również fotele pasażerów. Zastosowano także aluminiowe obręcz kół. Brak większości płynów eksploatacyjnych i zbiornika paliwa to kolejna oszczędność masy (około 300 kg).
Elektryczny układ napędowy pozwolił zredukować wymiary komory silnika, co umożliwiło przesunięcie tylnej osi w kierunku tylnej ściany o 310 mm. Uzyskano dzięki temu powiększoną przestrzeń niskiej podłogi, co pozwoliło na zamontowanie dodatkowych foteli dla pasażerów.
Pojazd ma energooszczędne źródła światła w technologii LED (oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne). Kierowca ma w kabinie pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD informuje o stanie pracy układu elektrycznego i o poziomie naładowania baterii.
Prezentowany w Kielcach autobus jest na razie prototypem będącym częścią programu „Pierwszy w Europie polski autobus elektryczny firmy Solaris”, który został w 30% dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kolejny egzemplarz, który będzie wyposażony, m.in. w klimatyzację powstanie w połowie 2012 roku.
Elektryczne Urbino zostało nagrodzone Złotym Medalem Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego Transexpo 2011 w Kielcach w kategorii „Autobus”.
Miło, że polski producent po raz kolejny (po autobusach hybrydowych) wyznacza kierunek w jakim powinien podążać miejski transport publiczny, przyczyniając się do zmiany sposobu postrzegania elektrycznej motoryzacji.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl