Dwa lata po premierze pierwszego Solarisa Urbino 18 Hybrid firma Solaris Bus & Coach znacząco rozwinęła technologię hybrydowego napędu. Najważniejszym elementem unowocześnień jest zmniejszenie pojemności dieslowskiego silnika, którego praca wspierana jest przez silniki elektryczne. Nowy silnik firmy Cummins ISBe5 250B o pojemności 6,7 l i mocy 178 kW jest jeszcze bardziej oszczędny niż jego poprzednik. Niezależne badania potwierdziły spadek zużycia paliwa o około 24 % w stosunku do tradycyjnego spalinowego napędu.
Jako napęd hybrydowy nadal stosuje się system EP firmy Allison Transmission. Moduł składający się z dwóch silników elektrycznych, o mocy 75 kW każdy, sprawdził się w hybrydzie pierwszej generacji. System zoptymalizowano do współpracy z nowym silnikiem, jednak bez konieczności zmian jego parametrów. Energia odzyskiwana w trakcie hamowania, tak jak dotychczas, gromadzona jest w niklowo-metalowo-wodorkowych bateriach zamontowanych na dachu pojazdu.
„Za sprawą redukcji mocy silnika oraz ograniczenia jego wagi ponownie udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. Pierwsza generacja hybrydowego Solarisa zużywała o około 15 % mniej paliwa w stosunku do autobusów z tradycyjnym napędem. Liczymy, iż druga odsłona naszego autobusu będzie zużywać od 20 - 30 % paliwa mniej niż podobnej wielkości pojazdy ze spalinowym silnikiem. Pierwsze badania, przeprowadzone przez TÜV SÜD-Gruppe, potwierdzają nasze obliczenia” - powiedział Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus & Coach S.A.
TÜV SÜD Auto Cz s.r.o. przeprowadził badania w Pradze, porównując zużycie Solaris Urbino 18 Hybrid oraz Solaris Urbino 18 z tradycyjnym silnikiem Diesla. Wyniki testów potwierdziły redukcję zużycia paliwa o 23,8 % w cyklu SORT1, 23,4 % w cyklu SORT2 oraz 22,9 % w cyklu SORT3. „Poprzez kolejne optymalizacje pracy elementów napędu umożliwimy, w najbliższym czasie, dalsze ograniczenia zużycia paliwa”, zapowiedział Krzysztof Olszewski. „Pamiętajmy, że mniejsze zużycie paliwa to jednocześnie ograniczenie emisji szkodliwych dla środowiska substancji, między innymi CO2, NO2 oraz cząstek stałych.”
W Solarisie Urbino 18 Hybrid drugiej generacji elementy zespołu napędowego znajdują się w drugim wagonie autobusu, podobnie jak w tradycyjnych pojazdach. Silnik wstawiany jest pionowo w tylnej części drugiego wagonu, a napęd przenoszony jest na trzecią oś autobusu.
Pozostałe części systemu hybrydowego, takie jak baterie oraz Dual Power Inverter Module, zainstalowano na dachu, dzięki czemu osiągnięto optymalne rozłożenie nacisków na osie. Dla klientów oznacza to brak ograniczeń w kształtowaniu wnętrza autobusu, a dla pasażerów to samo otoczenie, do którego przywykli korzystając z Solarisów z tradycyjnym napędem. Jedynie zabudowa dachu oraz dużo bardziej cicha praca silnika zdradzają pasażerowi, iż podróżuje autobusem z wyjątkowo ekologicznym napędem.
Prezentując autobus hybrydowy drugiej generacji Solaris Bus & Coach S.A. po raz kolejny udowadnia, że jest firmą niezwykle innowacyjną. Solaris z hybrydowym napędem dba o środowisko dzięki niskim emisjom szkodliwych substancji, zapewniając jednocześnie ekonomiczność użytkowania. Oszczędność zużycia paliwa przez Urbino 18 Hybrid drugiej generacji, przy wysokich cenach surowców energetycznych, zapewnia zwrot poniesionych kosztów po 6 - 7 latach przy przeciętnym przebiegu 60.000 km rocznie.
„Tym samym Solaris Urbino 18 Hybrid jest nie tylko liderem w kwestii ekologii, lecz także ekonomiczności”, mówi Krzysztof Olszewski, pod którego kierownictwem inżynierowie Solarisa stawiają kolejne kamienie milowe w rozwoju rynku autobusowego.
Nowe hybrydowe Solarisy dla niemieckich i polskich miast
Pierwszy Solaris Urbino 18 Hybrid drugiej generacji oddano do eksploatacji 27 maja 2008 roku do Bremer Strassenbahn AG. Użycie tego autobusu na liniach miasta Bremy odbywa się w ramach projektu COMPRO, polegającego na zwiększeniu udziału ekologicznych pojazdów w publicznej komunikacji miejskiej - projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.
Dnia 11 lipca 2008 przekazano hybrydowego Solarisa do Hanoweru, stolicy Dolnej Saksonii. Dzięki wsparciu finansowemu ze strony niemieckich władz samorządowych Solaris Urbino 18 Hybrid drugiej generacji dołączył do autobusowej floty hanowerskiego przewoźnika Üstra Hannoverische Verkehsbetriebe AG.
Kolejne zamówienia na najnowszą wersję autobusu Solaris Urbino 18 Hybrid złożyły już monachijski przewoźnik Münchner Verkehrsgesellschaft mbH oraz firma Josef Ettenhuber GmbH z Glonn-Schlacht (Niemcy). Pojazdy zostaną oddane do użytku w najbliższych tygodniach.
Z kolei pierwsze polskie miasto wzbogaci się o hybrydowy autobus jesienią. Solaris Urbino 18 Hybrid drugiej generacji będzie jeździł po ulicach stolicy Wielkopolski. Poznań, jako gospodarz tegorocznego Szczytu Klimatycznego Organizacji Narodów Zjednoczonych odwiedzą szefowie i przedstawiciele niemal wszystkich państw świata. Grudniowy Szczyt Klimatyczny będzie dla nich okazją do poznania Solarisa Urbino 18 Hybrid jeżdżącego już wtedy w barwach poznańskiego MPK.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl